Τελευταία ευκαιρία για τρένο… Εγκεκριμένοι κοινοτικοί πόροι, «μπλόκο» στην εθνική συμμετοχή

kalampaka

Η δήλωση του Υφυπουργού Μεταφορών από το βήμα της Βουλής ότι ξεκίνησε η μελέτη για την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου αποδεικνύεται κενή περιεχομένου.

Όχι μόνο δεν υφίσταται έναρξη της μελέτης αλλά ούτε καν προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεσή της.

Κι όλα αυτά όταν εδώ και μήνες οι εγκεκριμένοι ευρωπαϊκοί πόροι είναι διαθέσιμοι και λιμνάζουν.

Όπως τόνισαν ανώτατες πηγές του ΟΣΕ στο Epiruspost το πιθανότερο είναι πως πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία που υπάρχει ώστε οι μελέτες για την σιδηροδρομική σύνδεση να περάσουν σε επίπεδο οριστικών που θα εκτιμήσουν με ακρίβεια και το ύψος του κόστους του έργου.

Όμως η ευκαιρία αυτή κινδυνεύει να χαθεί καθώς μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την εθνική συμμετοχή –περίπου 7,5 εκατομμυρίων ευρώ- ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός.

Αν αυτό δεν συμβεί τότε και η εγκεκριμένη κοινοτική συμμετοχή θα χαθεί και φυσικά δεν θα υπάρχει κανένα περιθώριο για να υποβληθεί εκ νέου η πρόταση καθώς θα έχει χαθεί η αξιοπιστία του φορέα.

Ο ΟΣΕ υπέβαλλε τον Μάρτιο του 2021 πρόταση χρηματοδότησης από το CEF ύψους 15,5 εκατομμυρίων για την ολοκλήρωση των μελετών σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας- Ιωαννίνων- Ηγουμενίτσας.

Η πρόταση έγινε δεκτή και τον Νοέμβριο του 2021 υπεγράφη μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης συμφωνία χρηματοδότησης με ποσοστό χρηματοδότησης από το CEF κατά 50%.

Η απόφαση ένταξης της μελέτης ΕΔΩ

Σύμφωνα με τη συμφωνία χρηματοδότησης η ολοκλήρωση των μελετών προβλέπεται στα τέλη του 2024.

Ο ΟΣΕ θα μπορούσε να έχει προχωρήσει ήδη στην προκήρυξη των μελετών όμως το Υπουργείο Ανάπτυξης που αποτελεί φορέα του έργου δεν έχει εντάξει την εθνική συμμετοχή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2022.

Αυτό που επισημαίνουν οι καλά γνωρίζοντες το θέμα, αν από τους φορείς της Ηπείρου δεν ασκηθεί έντονη πολιτική πίεση, το πιθανότερο είναι ότι η ευκαιρία θα χαθεί μαζί και οι κοινοτικοί πόροι.

Απομένει να υπάρξει μία καθολική διεκδίκηση ώστε να ολοκληρωθεί η μελέτη, την στιγμή που για τους Ευρωπαίους, τα σιδηροδρομικά έργα μπαίνουν σε υψηλή προτεραιότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ