Μεγάλα αγκάθια για την επανεκκίνηση των τεσσάρων οδικών αξόνων

TOYNEL«Μεσολάβησε ένας οικονομικός αιώνας από το 2008», ομολογεί το Υπουργείο Υποδομών

Η πολυαναμενόμενη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων που έκανε τους τελευταίους μήνες η Κυβέρνηση με τους παραχωρησιούχους για την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων, έφερε μόνο χαμόγελα αμηχανίας.

Κι αυτό γιατί όπως ομολογεί η ίδια η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, «τώρα αρχίζει το δεύτερο ημίχρονο». Και σ’ αυτό το δεύτερο ημίχρονο θα πρέπει να συμφωνήσουν 47…παίκτες!

Πρόκειται για 43 ελληνικές κι ξένες τράπεζες αλλά και τέσσερις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Δεν μπορεί άλλωστε να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι στις τράπεζες περιλαμβάνονται κι αρκετές ισπανικές, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και ουσιαστικά έχουν δηλώσει αδυναμία χρηματοδότησης των έργων.

Όσο απέφυγαν να πουν επίσημα στις δηλώσεις τους ο Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κωστής Χατζηδάκης και ο αναπληρωτής του Σταύρος Καλογιάννης, αναφέρονται με λεπτομέρειες στο ενημερωτικό σημείωμα που διένειμε το Υπουργείο.

«Οι συμβάσεις παραχώρησης ενεργοποιήθηκαν το 2008, σε μια άλλη Ελλάδα.

Σε άλλες οικονομικές συνθήκες, άλλες προβλέψεις και προσδοκίες. Από τότε μεσολάβησε ένας οικονομικός αιώνας», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Αυτός ο… αιώνας λοιπόν ήταν αρκετός για να κουρέψει τον άξονα Ε-65 και μαζί τη σύνδεση της Ηπείρου με τη Θεσσαλία μέσω της Εγνατίας Οδού. Ο άξονας θα φτάνει μέχρι τα Τρίκαλα κι όχι μέχρι την Παναγιά όπως είχε σχεδιαστεί.

Το δεύτερο έργο που κουρεύεται είναι η Ολυμπία Οδός ενώ η Ιόνια προς το παρόν περιλαμβάνεται στο σύνολό της στη συμφωνία.

Κι αν το πρώτο ημίχρονο τελείωσε, το δεύτερο, σύμφωνα με τη γλώσσα που χρησιμοποίησε ο κ. Χατζηδάκης, θα είναι πιο δύσκολο.

Η καινούργια φάση την οποία ξεκινά η ελληνική κυβέρνηση, είναι εξίσου ακανθώδης και σίγουρα θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό και από τις συνολικές εκτιμήσεις των προοπτικών της χώρας, όπως επίσημα παραδέχεται το Υπουργείο.

Στη χρηματοδότηση των έργων εμπλέκονται συνολικά 43 Ελληνικές και Διεθνείς Τράπεζες.

Οι Ελληνικές Τράπεζες, των οποίων το μερίδιο στην συγχρηματοδότηση των Έργων είναι περίπου 45%, έχουν ήδη εκδηλώσει την επιθυμία τους να συνεχίσουν την χρηματοδότηση και να συνδράμουν στην ολοκλήρωσή τους.

Για τις Διεθνείς Τράπεζες, η κατάσταση είναι σαφώς πιο δύσκολη, αφού τουλάχιστον ένα 20% από αυτές, π.χ. Ιρλανδικές και Πορτογαλικές, έχουν σοβαρά δικά τους προβλήματα. Συνέπεια της παγκόσμιας κρίσης είναι η αποχώρηση πολλών Τραπεζών γενικότερα από την δραστηριότητα χρηματοδότησης έργων υποδομής. Αποτέλεσμα είναι να ενδιαφέρονται πλέον μόνο για την επανάκτηση των ήδη εκταμιευμένων κεφαλαίων και καθόλου για περαιτέρω ανάληψη κινδύνου.

Σε κάθε περίπτωση το κενό χρηματοδότησης που διαφαίνεται ότι μπορεί να δημιουργηθεί λόγω της κρίσης, θα γίνει προσπάθεια να καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ με την απορρόφηση όσον δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστού.

Παράλληλα με τις διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες η συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί κι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Τέσσερις Γενικές Διευθύνσεις (Regio, Market, Competition, Transport) εμπλέκονται στο Έργο και το παρακολουθούν στενά. Πέρα από επιμέρους σημεία όπως είναι η προώθηση της ανάπτυξης της Περιφέρειας, ιδιαιτέρως σημαντικό για την Επιτροπή είναι να μην διαφοροποιούνται ουσιωδώς με την συμφωνία οι όροι της αρχικής σύμβασης Παραχώρησης, και σε καμία περίπτωση να μην βρεθούν οι Εταιρείες Παραχώρησης σήμερα σε πλεονεκτικότερη θέση από ότι το 2008.

«Είναι μια χρονοβόρα διαδικασία στην οποία εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες της Επιτροπής, αλλά κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να επισπευσθεί και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν, αξιοποιώντας και την πρόσβαση στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την βοήθεια του επιτελείου της Task Force υπό τον κ. Reichenbach.

Μέσα από τη διαδικασία διαπραγμάτευσης με τις Τράπεζες αλλά και τον έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαμορφωθούν οι τελικοί όροι αυτής της επί της αρχής συμφωνίας.

Όταν θα έχουμε διασφαλίσει ότι υπάρχουν όλοι οι απαραίτητοι πόροι από τις Τράπεζες για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων και οι σχετικές εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα ζητήσουμε την κύρωση της συμφωνίας από το Ελληνικό Κοινοβούλιο», αναφέρει το ενημερωτικό σημείωμα του Υπουργείου Ανάπτυξης κι Υποδομών, στο οποίο αποτυπώνονται ανάγλυφα τα πολύ σοβαρά εμπόδια που υπάρχουν μέχρι του σημείου επανεκκίνησης των οδικών αξόνων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ