Μια ριζική αλλαγή που θα μεταβάλει ένα μοντέλο δεκαετιών φέρνει ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής. Με νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε την τελευταία στιγμή ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, ανοίγει επίσημα ο δρόμος για την πλήρη αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Η ρύθμιση αυτή αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των Δήμων, των παρόχων ενέργειας αλλά και του ΔΕΔΔΗΕ. Πλέον, οι Δήμοι της Ηπείρου –και όλης της χώρας– θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να εισπράττουν απευθείας τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού, χωρίς τη μεσολάβηση των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας.
Μοντέλο… ΕΝΦΙΑ με 12 δόσεις
Πώς όμως θα φτάνουν τα δημοτικά τέλη στις τσέπες των Δήμων και πώς θα τα πληρώνουν οι πολίτες; Σύμφωνα με όσα εξήγησε ο κ. Λιβάνιος, το νέο σύστημα αναμένεται να θυμίζει έντονα την αρχιτεκτονική του ΕΝΦΙΑ.
- Ετήσια βεβαίωση: Τα δημοτικά τέλη θα εκδίδονται μία φορά τον χρόνο για κάθε ιδιοκτήτη ή ενοικιαστή ακινήτου.
- Ηλεκτρονική πληρωμή: Η είσπραξη θα γίνεται με εναλλακτικούς τρόπους, αντίστοιχους με αυτούς που χρησιμοποιούνται για την κρατική φορολογία (π.χ. μέσω Taxisnet, e-banking κ.λπ.).
- Αποπληρωμή σε δόσεις: Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να εξοφλούν το ποσό σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις.
Ορίζοντας εφαρμογής το 2028
Η μετάβαση στο νέο καθεστώς δεν θα γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός Εσωτερικών στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, απαιτείται η δημιουργία ενός μεγάλου, αξιόπιστου πληροφοριακού συστήματος και η οργάνωση του κατάλληλου μηχανισμού από την πλευρά των ΟΤΑ.
Για τον λόγο αυτό, η απευθείας καταβολή των τελών στους Δήμους εκτιμάται ότι θα καταστεί τεχνικά εφικτή από τις αρχές του 2028. Η ακριβής φόρμουλα θα εξειδικευτεί το επόμενο διάστημα με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της ΚΕΔΕ.
Αλλαγές και στις εκλογές με ηπιότερες πλειοψηφίες
Παράλληλα, ο νέος Κώδικας φέρνει αλλαγές και στο εκλογικό σύστημα του ενός γύρου για τους Δήμους.
Με άλλη νομοτεχνική βελτίωση, εάν ένας συνδυασμός κερδίσει τις εκλογές αλλά το ποσοστό του (μαζί με τις συμπληρωματικές ψήφους) είναι κάτω από 42%, η πλειοψηφία του στο Δημοτικό Συμβούλιο θα είναι ηπιότερη.
Αντί για το απόλυτο «3/5» (π.χ. κατανομή εδρών 15-10), το σύστημα θα γίνεται ελαφρώς πιο αναλογικό (π.χ. 14-11), ενισχύοντας τη φωνή της αντιπολίτευσης στα τοπικά συμβούλια.