Το θέμα της ολοκλήρωσης των μελετών βελτίωσης του οδικού άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα και την ένταξή του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, επαναφέρει ο Σταύρος Καλογιάννης με νέα Ερώτησή του (αρ. πρωτ. 1404/2022), που κατέθεσε στη Βουλή, προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλή.
Όπως είναι γνωστό, το 2012, ο Σταύρος Καλογιάννης ως αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών είχε εγκρίνει τη διάθεση πίστωσης 2.000.000 ευρώ για την εκπόνηση των μελετών του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα. Ακολούθησε διαγωνισμός και η ανάθεση των μελετών (τοπογραφική, συγκοινωνιακή, γεωτεχνική, περιβαλλοντικής αδειοδότησης).
Την περίοδο 2015 – 2019, επί Κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κανένα νέο έργο υποδομής στη χώρα δεν ωρίμασε από τεχνική και χρηματοδοτική άποψη, ούτε ξεκίνησε να κατασκευάζεται. Το έργο Καλπάκι – Κόνιτσα δεν αποτέλεσε εξαίρεση.
Στη νέα Ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών, ο Σταύρος Καλογιάννης μεταξύ άλλων αναφέρει:
Η αναβάθμιση του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα είναι πολύ σημαντική, καθώς θα δώσει ώθηση στη διαπεριφερειακή σύνδεση μεταξύ Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας και στη διακρατική σύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, θα τονώσει τομείς της οικονομίας, όπως ενδεικτικά τις μεταφορές, τον τουρισμό, το εμπόριο και θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τους Δήμους Κόνιτσας και Πωγωνίου, ως συνέχεια του άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά, ο οποίος αναμένεται να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και να δημοπρατηθεί, μετά από σημαντικές καθυστερήσεις. Είναι, συνεπώς, πολύ σημαντικό να ολοκληρωθούν οι μελέτες του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα, ώστε να μπορεί να χρηματοδοτηθεί στη συνέχεια η κατασκευή του.
Σε προηγούμενη Ερώτηση στη Βουλή (αρ. πρωτ.: 6891/2021) σχετικά με το αν έχει παραληφθεί από το Υπ. Υποδομών το σύνολο των μελετών του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα, ποιος είναι ο προϋπολογισμός του έργου και σε ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα προτίθετο το Υπουργείο να εντάξει την κατασκευή του, ο Υπουργός κ. Καραμανλής είχε κοινοποιήσει στον Σταύρο Καλογιάννη το υπ’ αρ. πρωτ. 151507/2021 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών, στο οποίο αναφερόταν ότι θα προτεινόταν η ένταξη του έργου για χρηματοδότηση στο ΠΕΠ Ηπείρου 2021 – 2027.
Παράλληλα, η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του Υπουργείου σε δικό της απαντητικό έγγραφο (αρ. πρωτ.: 147019/2021) ανέφερε ότι:
«Έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος των μελετών του έργου από τη Υπηρεσία, πλην της μελέτης Σήμανσης, ενώ αναμένεται η υποβολή επικαιροποιημένης μελέτης των Τεχνικών Έργων βάσει των παρατηρήσεων του αρμόδιου τμήματος. Πλέον της εκκρεμότητας έγκρισης των ως άνω μελετών εκκρεμεί και η έγκριση του Κτηματολογίου. Ο προϋπολογισμός του έργου με βάση την εγκεκριμένη Οριστική μελέτη Οδοποιίας ανέρχεται στα 33,6 εκατομμύρια ευρώ (με ΦΠΑ). Η υπηρεσία μας δεν έχει ενημερωθεί για ενέργειες ένταξης του έργου σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα».
Ο Σταύρος Καλογιάννης ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό εάν έχουν εγκριθεί η επικαιροποιημένη μελέτη τεχνικών έργων και το κτηματολόγιο του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα, εάν έχουν παραληφθεί όλες οι υπόλοιπες μελέτες του εν λόγω άξονα, συμπεριλαμβανομένης της μελέτης σήμανσης, καθώς και αν υπάρχει κάποια εξέλιξη για την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021 – 2027.