Η δεύτερη ακύρωση του διαγωνισμού για τον οδικό άξονα Ιωαννίνων- Κακαβιάς αποτελεί αναμενόμενη μεν, δυσάρεστη δε εξέλιξη. Αναμενόμενη γιατί το Υπουργείο Υποδομών ουσιαστικά δεν προσάρμοσε την διακήρυξη στις υποδείξεις που είχαν γίνει από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων μετά την πρώτη ακύρωση αλλά επέμενε να διατηρεί φωτογραφικές διατάξεις.
Δυσάρεστη επειδή η τύχη που έργου είναι πλέον άγνωστη, από την στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχουν δεσμευμένοι χρηματοδοτικοί πόροι και σίγουρα οδηγεί σε μία νέα ίσως και μεγάλη καθυστέρηση.
Για όλα αυτά υπάρχουν ευθύνες. Οι μεγαλύτερες ανήκουν στην προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και ειδικότερα στον Υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη που χειριζόταν το θέμα του δρόμου.
Αν στην πρώτη διακήρυξη μπορούν να… δικαιολογηθούν λάθη και φωτογραφικές διατάξεις, αυτό δεν βρίσκεται καμία δικαιολογία να επαναλαμβάνεται και στην δεύτερη ειδικά όταν έχουν γίνει υποδείξεις από την αρμόδια αρχή.
Το δις εξαμαρτείν…
Εύλογα λοιπόν γεννάται το ερώτημα: Μήπως τελικά η προκήρυξη του διαγωνισμού και η επιμονή στα λάθη της διακήρυξης ήταν ένα προεκλογικό πυροτέχνημα; Μήπως αποτέλεσαν έναν μεγάλο εμπαιγμό των κατοίκων της περιοχής; Μήπως είναι το άλλοθι που θα χρησιμοποιηθεί για να οδηγήσει σε μία νέα μεγάλη καθυστέρηση ίσως και ματαίωση του έργου;
Τα ίδια λάθη στη διακήρυξη για δύο φορές υποκρύπτουν σκοπιμότητες. Αντιμέτωπες με αυτές είναι η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών η οποία θα πρέπει δημόσια πλέον να ξεκαθαρίσει το τοπίο για την πορεία του συγκεκριμένου έργου.
Υποχρέωση επίσης να τοποθετηθούν δημόσια και χωρίς περιστροφές έχουν οι βουλευτές του Νομού, η Περιφερειακή Αρχή που συνέπλευσε επί σειρά ετών με το Υπουργείο Υποδομών και έσπευδε να χειροκροτήσει τις ανόητες εξαγγελίες Καραγιάννη, όπως και οι περιφερειακές παρατάξεις που διεκδικούν την ψήφο των πολιτών.
Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός
Τα σημαντικότερα σημεία που οδήγησαν στην ακύρωση του διαγωνισμού όπως αποτυπώνονται στην απόφαση της Ενιαίας Αρχής είναι τα ακόλουθα:
-Οι όροι της διακήρυξης έχουν συνταχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχεται προβάδισμα και να ευνοούνται κάποιες εταιρείες 7ης τάξης του ΜΕΕΠ, προβάλλοντας προσκόμματα στη συμμετοχή και διεκδίκηση του έργου από ενώσεις εταιρειών που ανήκουν στην 6η τάξη του ΜΕΕΠ.
-Η άποψη της αναθέτουσας αρχής (Υπουργείο Υποδομών) περί δυνατότητας συμμετοχής στον διαγωνισμό μόνο των εργοληπτικών επιχειρήσεων 7ης τάξης καταδεικνύει την αληθή βούληση και στόχευση της, με τους δυσανάλογα τεθέντες όρους ήτοι της παροχής δικαιώματος συμμετοχής, άλλως πριμοδότησης συγκεκριμένου-περιορισμένου αριθμού οικονομικών φορέων που ανήκουν στην 7η τάξη ΜΕΕΠ.
-Η αναθέτουσα αρχή συνεχίζει να απευθύνεται στον ίδιο στενό κύκλο ενδιαφερομένων που απευθυνόταν και με την πρώτη διακήρυξη, καθορίζει και περιορίζει τον κύκλο συμμετοχής στον διαγωνισμό, εισάγοντας νέους περιορισμούς που δεν είχε θέσει στην προηγούμενη και ακυρωθείσα διακήρυξη.
-Η αναθέτουσα αρχή επιχειρεί να αποδείξει ότι αφού ο προυπολογισμός του έργου συμπεριλαμβανομένων των προαιρέσεων είναι 310 εκατομμύρια πρέπει να τεθούν στην διακήρυξη όροι τεχνικής και οικονομικής ικανότητας «ανάλογοι» της σπουδαιότητες και της πολυπλοκότητας του έργου.
-Η αναθέτουσα αρχή προκειμένου να αιτιολογήσει την φερόμενη τεχνική δυσχέρεια και πολυπλοκότητα του έργου αναφέρεται στις περιοχές που συνδέει το έργο και τι εξυπηρετεί γεωγραφικά. Κάνει μνεία περί εξυπηρέτησης του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, πρόσβασης στην Εγνατία και την Ιόνια Οδό, σύνδεσης της ΒΠΕ, συνδέσμου με την Αλβανία. Αυτά ωστόσο δεν καταδεικνύουν τις «ιδιαίτερες» απαιτήσεις που επιβάλλουν την προσθήκη επιπλέον όρων τεχνικής ικανότητας όπως διατείνεται. Αποδεικνύουν μόνο τη γεωγραφική θέση και την σκοπιμότητα του έργου. Με άλλα λόγια κάθε επέκταση οδικού έργου είναι προφανές ότι συνδέει κάποιες περιοχές και είναι κρίσιμη. Αυτό δεν δικαιολογεί την προσθήκη επιπλέον όρων τεχνικής ικανότητας που περιορίζουν τον ανταγωνισμό.
-Τα μεγέθη της προαίρεσης του έργου είναι μελλοντικά και αβέβαια και αλυσιτελώς η αναθέτουσα αρχή τα επικαλείται προκειμένου να καταδείξει τη σπουδαιότητα του έργου. Οι ισχυρισμοί της είναι αβάσιμοι και απορριπτέοι.