Επτά μεταρρυθμίσεις στον ΕΦΚΑ εξήγγειλε ο Χατζηδάκης

xatzidakis k

Τις 7 μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν το πρόσωπο του ΕΦΚΑ τα επόμενα χρόνια, καθιστώντας τον έναν πραγματικά σύγχρονο φορέα, απόλυτα φιλικό προς τους συνταξιούχους και τους ασφαλισμένους, παρουσίασε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης  που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής.

«Μεταξύ  άλλων δρομολογείται η ενοποίηση των 88 διαφορετικών βάσεων δεδομένων του ΕΦΚΑ -που τώρα δεν επικοινωνούν μεταξύ τους- σε μια ενιαία ηλεκτρονική βάση δεδομένων που θα συνδέεται με το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ),  επιτρέποντας την ακόμα ταχύτερη διεκπεραίωση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών υποθέσεων. Ξεκινά η υλοποίηση του έργου της ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού βίου όλων των εργαζομένων (καθώς αυτή τη στιγμή τα ένσημα έχουν ψηφιοποιηθεί από το 2002 και εφεξής, ενώ τα παλαιότερα είναι ακόμα σε έγχαρτη μορφή). Προχωρεί επίσης ο διορισμός 200 περίπου Διευθυντών στον ΕΦΚΑ από τον ευρύτερο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα,  μια πραγματική καινοτομία που επιτρέπει την ανανέωση και την είσοδο τεχνογνωσίας σε έναν κομβικό οργανισμό της δημόσιας διοίκησης. Υπενθυμίζεται ότι ο ορισμός Γενικών Διευθυντών έχει ήδη ολοκληρωθεί.

Οι καινούριες δράσεις που έχουν αρχίσει να υλοποιούνται και θα ολοκληρώσουν τη μετάβαση του ΕΦΚΑ στη νέα εποχή έρχονται σε συνέχεια του σημαντικού έργου που έχει γίνει τα τελευταία 2,5 χρόνια, στο «μέτωπο» της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων, της βελτίωσης της εξυπηρέτησης των πολιτών -με το 1555 και την εισαγωγή νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών- και τον εκσυγχρονισμό του ίδιου του ΕΦΚΑ τόσο σε επίπεδο οργάνωσης και λειτουργίας όσο και αναβάθμισης των υλικοτεχνικών του υποδομών», αναφέρει το υπουργείο Εργασίας.

«Το βασικό πρόβλημα στον ΕΦΚΑ ήταν μεν οι εκκρεμείς συντάξεις, δεν ήταν όμως το μοναδικό. Εξίσου σημαντικό ήταν και το πρόβλημα της εξυπηρέτησης. Οι πολίτες βίωναν το χάος των κατεβασμένων τηλεφώνων, την απουσία ηλεκτρονικών υπηρεσιών, το στήσιμο στις ουρές στα υποκαταστήματα…Για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα δομικά προβλήματα έπρεπε να πάρουμε τολμηρές αποφάσεις και να σκεφτούμε «έξω από το κουτί», δίνοντας συνεχώς μάχες με τους εραστές της ακινησίας. Στο μεν μέτωπο των εκκρεμών συντάξεων λειτουργήσαμε με αντίληψη σύγχρονου management και με στόχο να δημιουργήσουμε έναν νέο μηχανισμό απονομής συντάξεων απαλλαγμένο από τις παθογένειες του παρελθόντος. Το ίδιο κάναμε και στο κομμάτι της εξυπηρέτησης. Τα αποτελέσματα της επιμονής μας δεν άργησαν να φανούν» είπε ο Κωστής Χατζηδάκης, αναδεικνύοντας τα πιο σημαντικά ορόσημα της προόδου που έχει σημειωθεί:

–Μέσα σε 27 μήνες εκδόθηκαν 570.000 εκκρεμείς κύριες συντάξεις ! Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του επιτεύγματος, οι ενήλικες στη χώρα μας υπολογίζονται σε 8 εκατ. Δηλαδή 1 στους 16 ενήλικες που πολλές φορές περίμενε για τη σύνταξή του 3, 5 ή 7 χρόνια πήρε σύνταξη την περίοδο 2021-2022 και τους πρώτους μήνες του 2023.

-Ο ρυθμός έκδοσης είναι πλέον 1.100 συντάξεις την ημέρα από 500 συντάξεις το 2019. Ο μέσος χρόνος έκδοσης μιας νέας σύνταξης στην Ελλάδα πλέον είναι 60 ημέρες ενώ στη Γερμανία απαιτούνται 74 ημέρες.

-Με ταχείς ρυθμούς προχωρά πλέον -χάρη στις αυτοματοποιημένες διαδικασίες- η εκκαθάριση του «στοκ» των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ, με τη διαδικασία να αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι. Είναι ενδεικτικό ότι εκδόθηκαν 44.000 αποφάσεις επικουρικών συντάξεων το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου. Τα εκκρεμή εφάπαξ μειώθηκαν κατά 50% το Μάρτιο και μέσα στον Απρίλιο εκδόθηκαν 6.000 αποφάσεις για εφάπαξ μέσω αυτοματοποίησης.

– 5,6 εκατ. κλήσεις πολιτών έχουν πραγματοποιηθεί τους τελευταίους 21 μήνες μέσα από το 1555, που υπό το προηγούμενο καθεστώς των κατεβασμένων τηλεφώνων δεν θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν.

-Ο ΕΦΚΑ πλέον διαθέτει πάνω από 80 ηλεκτρονικές υπηρεσίες (35 εκ των οποίων τέθηκαν σε λειτουργία τα τελευταία 2,5 χρόνια), μέσω των οποίων έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 230 εκατ. συναλλαγές.

-Δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας, μεταρρυθμίσεις που διευκολύνουν τη ζωή των συνανθρώπων μας με αναπηρία

–Δημιουργήθηκε η Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ (400 ακίνητα, αξίας άνω του 1 δις. ευρώ)

«Όλα τα παραπάνω έγιναν με 900 λιγότερους υπαλλήλους, κάτι που αποδεικνύει πως οι αθρόες προσλήψεις δεν είναι πανάκεια ούτε κατ’ ανάγκη λύνουν το πρόβλημα της Δημόσιας Διοίκησης. Χρειάζονται παράλληλα νέες ιδέες και δράσεις. Ζητούμενο πλέον είναι η επόμενη ημέρα στον ΕΦΚΑ», συνέχισε ο κ.Χατζηδάκης, συνοψίζοντας τις 7 σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που ήδη βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης:

1.Ενοποίηση των 88 διαφορετικών βάσεων δεδομένων του ΕΦΚΑ σε ένα Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που θα επικοινωνεί και με τα συστήματα του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), ώστε ο ΕΦΚΑ  να τρέχει με μεγαλύτερη ταχύτητα και με λιγότερη «χαρτούρα». Ο πολίτης θα έχει την δυνατότητα να ελέγχει στον Φορέα, σε τι στάδιο βρίσκεται η σύνταξή του και ποιος είναι υπόλογος για την όποια καθυστέρηση προκύψει. Παράλληλα όμως θα μπορούν και οι υπάλληλοι να κάνουν καλύτερα την δουλειά τους και να έχουν όλοι πρόσβαση στο ίδιο σύστημα και στα ίδια δεδομένα. Το έργο έχει περάσει ήδη από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο και να ξεκινήσει η υλοποίηση που θα διαρκέσει περίπου 36 μήνες.

Ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού βίου όλων των πολιτών, με την ψηφιοποίηση των ενσήμων και πριν από το 2002. Σε περίπου 36 μήνες από σήμερα, ο πολίτης θα μπορεί να έχει πλήρη εικόνα και πλήρη πρόσβαση στο ασφαλιστικό του βιογραφικό, θα μπορεί δηλαδή να βλέπει ηλεκτρονικά όλα του τα ένσημα και τον χρόνο ασφάλισης. Οι δυο σχετικές συμβάσεις θα πάνε στο Ελεγκτικό Συνέδριο την ερχόμενη εβδομάδα.

Διασύνδεση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ με τον ΕΦΚΑ- Πρόγραμμα «ΑΡΙΑΔΝΗ»: Οι ελεγκτές του ΕΦΚΑ θα μπορούν- σε πραγματικό χρόνο- να γνωρίζουν το ωράριο, την αμοιβή, την μερική ή την πλήρη απασχόληση κάθε εργαζόμενου. Με αυτόν τον τρόπο θα καταπολεμηθεί στη πηγή η εισφοροδιαφυγή και τα έσοδα του ΕΦΚΑ θα αυξηθούν, με μια ακόμα σημαντική μεταρρύθμιση που έρχεται να πλαισιώσει την εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Ο ανάδοχος έχει επιλεγεί, η σύμβαση έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται να υπογραφεί τις επόμενες ημέρες.

4.Υλοποίηση 15 νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέσα στους επόμενους 15 μήνες που θα συνδυαστεί με σταδιακή κατάργηση 10 συναλλαγών που γίνονται με φυσικό τρόπο στα γκισέ του Φορέα, όπως έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας, και έναρξη/μεταβολή/λήξη ασφάλισης, οι οποίες θα γίνονται εφεξής ηλεκτρονικά.

5.Επέκταση του θεσμού των υπαλλήλων ροής και υποδοχής -που σήμερα λειτουργεί σε 55 σημεία- και στα 117 φυσικά σημεία εξυπηρέτησης του ΕΦΚΑ σε όλη την Ελλάδα.

Ριζική ανακαίνιση του συνόλου των υποκαταστημάτων του ΕΦΚΑ έως το τέλος του 2024. Ήδη λειτουργούν 3 Πρότυπα Υποκαταστήματα σε Αττική και Θεσσαλονίκη και το αμέσως επόμενο διάστημα θα λειτουργήσουν άλλα 10.

7.Ολοκλήρωση της τοποθέτησης στον ΕΦΚΑ των νέων  Γενικών Διευθυντών έως τέλη Μαΐου και 200 περίπου Διευθυντών βαθμιαία έως τα τέλη του έτους. Η ανανέωση αυτή στο στελεχιακό δυναμικό θα συνδυαστεί και με την έλευση 551 νέων υπαλλήλων (μέσω ΑΣΕΠ)  των οποίων οι προσλήψεις έχουν ήδη εγκριθεί, και που σε σημαντικό βαθμό θα εργαστούν στα υποκαταστήματα ‘οπου υπάρχουν κενά,

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ