Έμπλεξε στα δικαστήρια η Αμβρακία Οδός

Στη δικαστική οδό οδηγείται για ακόμη μία φορά το έργο του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προσφύγει, σύμφωνα με πληροφορίες, στο ΣτΕ κατά του μέρους της απόφασης της Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) που αφορά στην διαδικασία ακύρωσης του διαγωνισμού για την Αμβρακία Οδό. Η αποδοχή, όπως έγινε εχθές γνωστό, της μίας εκ των δύο προσφυγών της GD Infrastrutture κατά της απόφασης ματαίωσης του διαγωνισμού που έλαβε το αρμόδιο Υπουργείο στις αρχές Ιανουαρίου, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στο σήριαλ του άξονα.

Ένα έργο που σέρνεται από το 2010 αποτελώντας χαρακτηριστικό παράδειγμα του πόσο ακριβά σε χρόνο και σε χρήμα πληρώνονται η μελετητική ανωριμότητα και η πρακτική των μεγάλων εκπτώσεων. Έχοντας βαρύ παρελθόν με τις πρώτες τέσσερις σαλαμοποιημένες εργολαβίες να πέφτουν θύμα οικονομικών αστοχιών των αναδόχων και παθογενειών του δημοσίου, εν συνεχεία έγινε εργολαβία-σκούπα, η οποία όμως σκόνταψε στο καρτέλ των κατασκευαστικών.

Πηγές του Υπουργείου Υποδομών, σχολιάζοντας την απόφαση της ΑΕΠΠ, ξεκαθαρίζουν ότι αυτή δεν ανατρέπει τον υφιστάμενο σχεδιασμό, ούτε σημαίνει ότι μπορούμε να πάμε πίσω στον αρχικό διαγωνισμό. Ο ανακοινωθείς σχεδιασμός προβλέπει επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, με στόχο την έγκαιρη υλοποίηση του έργου προκειμένου να μην χαθούν ευρωπαϊκοί πόροι, καθώς η περίοδος επιλεξιμότητας λήγει τις 31.12.2023. Παράλληλα, θα συμπληρωθεί το τεχνικό αντικείμενο δεδομένου ότι έχουν παρουσιαστεί γεωτεχνικές αστοχίες στα ημιτελή ορύγματα, το κόστος ανάταξης των οποίων δεν έχει συμπεριληφθεί στον αρχικό διαγωνισμό.

Έχοντας λοιπόν συνεκτιμήσει εξαρχής την πιθανότητα να οδηγηθεί το έργο και πάλι στο ΣτΕ, το χρονοδιάγραμμα του αρμόδιου Υπουργείου θέλει την προκήρυξη του νέου διαγωνισμού να αποστέλλεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως τον Μάιο, ώστε να ξεκινήσει και επίσημα η διαγωνιστική διαδικασία. Θεωρείται ότι για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός δεν χρειάζεται να έχει καν εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ, αλλά αρκεί να έχει απορριφθεί η Αίτηση Αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας. Εξέλιξη που εκτιμάται ότι θα έρθει, βάσει των προβλεπόμενων από τον νόμο προθεσμιών, έως τα μέσα Απριλίου, επιτρέποντας στο Υπουργείο να προχωρήσει στον σχεδιασμό του.

Υποστηρίζεται μάλιστα ότι η απόφαση της Αρχής ως προς το πιο κρίσιμο εκ των δύο θεμάτων που εξετάστηκαν, δηλαδή τη μη παράταση της ισχύος της προσφοράς της GD Infrastrutture (με δική της πρωτοβουλία), δικαιώνει τη θέση του Υπουργείου Υποδομών στην οποία και στηρίχθηκε η απόφαση ακύρωσης, απορρίπτοντας τη σχετική προσφυγή της εταιρείας. Από τη στιγμή λοιπόν που δεν υπήρχαν προσφορές σε ισχύ, δεδομένου ότι οι άλλοι συμμετέχοντες τις είχαν αποσύρει, τελικά θα είχαμε έναν διαγωνισμό χωρίς διαγωνιζόμενους.

Από την πλευρά της η προσφεύγουσα GD Infrastrutture, η δεύτερη μειοδότρια του αρχικού διαγωνισμού, μετά την οριστική απόφαση της ΑΕΠΠ, αναμένεται να ζητήσει την πλήρη εφαρμογή της προδικαστικής απόφασης, χωρίς να προχωρήσει προς ώρας σε άλλα βήματα.

Η απόφαση της ΑΕΠΠ

Η ΑΕΠΠ εξέτασε δύο προσφυγές της ιταλικής κατασκευαστικής εταιρείας, εκ των οποίων έκανε δεκτή την προσφυγή που αφορά την έκδοση της απόφασης ματαίωση του διαγωνισμού χωρίς την προηγούμενη γνώμη της Επιτροπής του Διαγωνισμού η οποία αποτελεί το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο. Ως προς αυτό, η Αρχή αναφέρει ότι ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτή τη διαδικασία.

Όσον αφορά δε την παράταση ισχύος της προσφοράς, η απόφαση της ΑΕΠΠ επισημαίνει: «Εκ των ανωτέρω παρέπεται ότι σε περίπτωση που πριν τη λήξη του οριζομένου από τη διακήρυξη χρόνου ισχύος των προσφορών δεν έχει ζητηθεί από την αναθέτουσα αρχή η παράταση της ισχύος των προσφορών των διαγωνιζομένων, δεν είναι δυνατή η συνέχιση της διαδικασίας του διαγωνισμού και τα αποτελέσματα αυτού ματαιώνονται υποχρεωτικά…». Όπως δε αναφέρεται, αν και δεν αποκλείεται η παράταση ισχύος προσφοράς με πρωτοβουλία του διαγωνιζομένου, αυτό δεν δεσμεύει την αναθέτουσα αρχή ως προς τη συνέχιση του διαγωνισμού, εφόσον συντρέχει νόμιμος λόγος ματαίωσης αυτού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ