Ατυχήματα με νταλίκες και φορτηγά στην Εγνατία.. Τι φταίει για την αύξηση

fortiga troxaio1

Η Εγνατία Οδός αποτελεί την βασική οδική αρτηρία που ενώνει την Ήπειρο με την Θράκη, την Ευρώπη με την Τουρκία.  Στον δρόμο αυτό αυξάνονται σημαντικά τα ατυχήματα με νταλίκες και φορτηγά, γεγονός που πέρα από τα προβλήματα που δημιουργεί, προκαλεί και σοβαρά ερωτήματα για τα αίτια.

Από την αρχή του 2025, αλλά και το 2024, πολλά σοβαρά περιστατικά έχουν σημειωθεί σε κρίσιμα τμήματα της Εγνατίας, ιδίως σε εκείνα που διατρέχουν περιοχές με έντονες κλίσεις, επικίνδυνες στροφές και κακές καιρικές συνθήκες.

Ανατροπή νταλίκας στη γέφυρα Μετσόβου

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά περιστατικά σημειώθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2024, όταν μια νταλίκα ανατράπηκε στη γέφυρα του Μετσόβου. Ο οδηγός του φορτηγού, παρά τις έντονες καιρικές συνθήκες με ισχυρούς ανέμους, δεν κατάφερε να ελέγξει το όχημα και το έριξε εκτός πορείας. Η ανατροπή του οχήματος είχε σοβαρές συνέπειες για την κυκλοφορία. Χρειάστηκαν σχεδόν 12 ώρες για την αποκατάσταση και την απόδοση του δρόμου στην κυκλοφορία.

Σύγκρουση φορτηγών κοντά στην Ηγουμενίτσα

Ένα άλλο ατύχημα, το οποίο σημειώθηκε τον Αύγουστο του 2024, αφορούσε σύγκρουση δύο φορτηγών κοντά στην Ηγουμενίτσα. Η σύγκρουση προκάλεσε σοβαρές υλικές ζημιές και την προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας για αρκετές ώρες.

Άλλα  ενδεικτικά περιστατικά

Το πιο σοβαρό αφού είχε και θύματα ήταν το πρόσφατο στα διόδια Πολύμυλου όταν νταλίκα κατέληξε πάνω σε οχήματα και στον σταθμό.

Η εβδομάδα ξεκίνησε με μία ακόμη νταλίκα να καταλήγει στις μπάρες αμέσως μετά την Παναγιά και να υποβάλλει σε πολύωρη ταλαιπωρία τους διερχόμενους.

Τους προηγούμενους μήνες οι σημαντικότερες καταγραφές είναι οι ακόλουθες:

•          Φωτιά σε φορτηγό μεταξύ Ηγουμενίτσας και Ιωαννίνων (10 Ιουλίου 2024): Φορτηγό τυλίχθηκε στις φλόγες, προκαλώντας διακοπή της κυκλοφορίας και ζημιές στο όχημα

•          Ανατροπή φορτηγού κοντά στην Κοζάνη (23 Σεπτεμβρίου 2024): Φορτηγό με σιδηρικά ανατράπηκε, κλείνοντας το τμήμα της Εγνατίας Οδού και προκαλώντας εκτροπή της κυκλοφορίας.

•          Φωτιά σε φορτηγό μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής (18 Απριλίου 2024): Φορτηγό εξετράπη, προκαλώντας υλικές ζημιές και προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας.

Οι υποδομές και η ανάγκη για στρατηγικές ασφάλειας

Το συνολικό μήκος της Εγνατίας Οδού εκτείνεται σε 670 χιλιόμετρα, και αν και η υποδομή της θεωρείται επαρκής, η συνεχής και αυξανόμενη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων καθιστά απαραίτητη την αναβάθμιση  της οδικής υποδομής.

Η εφαρμογή ενός πιο αυστηρού ελέγχου στα φορτηγά και τις νταλίκες, ειδικά σε περιόδους κακοκαιρίας ή αυξημένης κυκλοφορίας, μπορεί να συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων.

Επιπλέον, πρέπει να εξεταστούν στρατηγικές που θα ενισχύσουν την ενημέρωση των οδηγών και θα προσφέρουν πιο σαφείς οδηγίες για την κατάσταση στον οδικό άξονα.

Επιβάλλεται όμως και σχολαστικός έλεγχος στα βαρέα οχήματα, ειδικά όσα κυκλοφορούν με πινακίδες ξένων χωρών.

Συντήρηση και αντίδραση

Πέρα από τους ελέγχους στα φορτηγά και τις νταλίκες απαιτούνται πλέον και έργα βαριάς συντήρησης στην ίδια την Εγνατία. Ο μεγαλύτερος οδικός άξονας της χώρας έχει εγκαταλειφθεί από το δημόσιο εδώ και χρόνια ενώ παρότι η σύμβαση για την παραχώρηση έχει υπογραφεί πριν από 13 περίπου μήνες, δεν έχει περάσει ακόμη στην ΤΕΡΝΑ.

Αποτέλεσμα είναι τα ουσιαστικά έργα συντήρησης να καθυστερούν και ο δρόμος να επιβαρύνεται περαιτέρω.

Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει σύστημα διαχείρισης τέτοιων συμβάντων ώστε να μειώνεται στο ελάχιστο ο χρόνος που θα κλείσει ο δρόμος για τα οχήματα. Κάτι τέτοιο για παράδειγμα συμβαίνει στην Ιόνια η οποία σχεδόν ποτέ δεν έκλεισε καθολικά..