Αφιέρωμα: Ιάννης Ξενάκης σε Α’ πρόσωπο

KSENAKHSΤο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών τιμά τα 90 χρόνια από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη, του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη που σφράγισε με το δυναμικό και πρωτοποριακό έργο του το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα.

            Σε μια βραδιά λόγου, εικόνας και μουσικής, ο Αντώνιος Αντωνόπουλος, Δρ μουσικολόγος και συνθέτης, παρουσιάζει αντιπροσωπευτικές οργανικές και ηλεκτροακουστικές συνθέσεις του Ιάννη Ξενάκη, αρχειακές φωτογραφίες, βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις του και επιλεγμένες αφηγήσεις σε Α΄ πρόσωπο, που αποκαλύπτουν τον τρόπο σκέψης και την εσωτερική ταυτότητα του ιδιότυπου δημιουργού.

            Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί Ένα αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη με τον Αντώνιο Αντωνόπουλο παρουσιάζει το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών, τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου και ώρα 9 μ.μ. στον Πολιτιστικό Πολυχώρο, στα Παλιά Σφαγεία.

            Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

  • Αφήγηση αυτοβιογραφικών κειμένων
  • Προβολή φωτογραφικού υλικού
  • Προβολή βίντεο
  • Ακρόαση οργανικών έργων
  • Ακρόαση ηλεκτροακουστικών έργων

            Ο Ιάννης Ξενάκης (1922–2001) είναι παγκοσμίως γνωστός ως ο συνθέτης και στοχαστής που πρώτος εισήγαγε τα μαθηματικά και την θεωρητική φυσική στη μουσική συνθετική διαδικασία. Έχει γράψει περί τα 150 έργα, οργανικά, φωνητικά, σκηνικά, ηλεκτροακουστικά και μικτής τεχνικής. Η μουσική του χαρακτηρίζεται από εσωτερική δύναμη, η δε πολύπλευρη θεωρητική του σκέψη είναι αποτυπωμένη σε πλήθος άρθρων και 5 βιβλία.

            Κατά την «παράσταση», η σειρά παρουσίασης του λόγου, της εικόνας και της μουσικής, παρακολουθεί με χρονολογική σειρά την πορεία του Ιάννη Ξενάκη στη ζωή. Η επιλογή των κειμένων και του υλικού έχει γίνει με κριτήρια μουσικολογικής συνέπειας και αφηγηματικής συνοχής, ώστε ο θεατής-ακροατής να αποκομίσει σαφείς γνώσεις για τη ζωή, τη σκέψη, την προσωπικότητα και το έργο του συνθέτη και να έρθει σε αμεσότερη επαφή με τον τρόπο σκέψης και την προσωπικότητα του ιδιότυπου Έλληνα δημιουργού μέσα από βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις του. Επιπλέον, η παρουσίαση αυτοβιογραφικών αναφορών σε Α΄ πρόσωπο, από τον μουσικολόγο και συνθέτη Αντώνιο Αντωνόπουλο, δίνει στο κοινό τη δυνατότητα να γνωρίσει τον Ξενάκη σαν άνθρωπο και σαν δημιουργό.

Διαλεγμένα με μεγάλη προσοχή, τα έντεκα έργα που ακούγονται είναι αντιπροσωπευτικά των κύριων συνθετικών τάσεων του Ξενάκη, από την πρώιμη περίοδο μέχρι το τέλος του:

 

Ζυγιά (αναζήτηση στις ρίζες), 1952.

Μεταστάσεις (η εκρηκτική αρχή: μετάβαση από τη συνέχεια στην ασυνέχεια), 1954.

Kraanerg (μεγάλο ορχηστρικό και ηλεκτροακουστικό έργο του νου), 1968.

Πολύτοπο του Cluny (ηλεκτρονικός ήχος & laser στους θόλους της Ρωμαϊκής θέρμης του Cluny), 1972.

Jonchaies (ο άνεμος ανάμεσα στα καλάμια), 1977.

À l’Île de Gorée (όχι στα σκλαβοπάζαρα στο νησί Gorea της Σενεγάλης), 1986.

Rebonds B (με τον δυναμισμό του παλμού των κρουστών), 1988.

Dox-Orkh (για το δοξάρι του Irvine Arditti και μεγάλη ορχήστρα), 1991.

O-Μέγα (η δραματική αναγνώριση του τέλους), 1997.

 

            Στην είσοδο και στο διάλειμμα ακούγονται τα ηλεκτροακουστικά έργα Περσέπολις και Ο μύθος του Ηρός.

 

Μουσικολογική έρευνα & επιμέλεια – Επιλογή κειμένων & έργων – DVD-ROM – Αφήγηση & Παρουσίαση:

Αντώνιος Αντωνόπουλος (PhD Sorbonne – Paris IV)

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Είσοδος κοινού

Περσέπολις (1971), ηλεκτροακουστικό έργο

———–

 

Α΄ μέρος

 

Δεν έχασα ποτέ τον καιρό μου… (αφήγηση)

 

Ζυγιά (1952), για σοπράνο, φλάουτο και πιάνο

 

Τα πρώτα χρόνια… (αφήγηση)

 

Μεταστάσεις (1954), για ορχήστρα

 

Messiaen, Scherchen, Boulez… (αφήγηση)

Θρησκεία – Φιλοσοφία, Τέχνη – Επιστήμες… (αφήγηση)

 

Kraanerg (1968), για ορχήστρα & ηλεκτρονικά

 

Σύνθεση, Θεωρίες, Συλλογισμοί… (αφήγηση)

 

Πολύτοπο του Cluny (1972), ηλεκτροακουστικό έργο

 

 

—————–

Διάλειμμα

Ο μύθος του Ηρός (1978), ηλεκτροακουστικό έργο

—————

 

Β΄ μέρος

 

Η μουσική δεν είναι γλώσσα… (αφήγηση)

 

Jonchaies (1977), για ορχήστρα

 

Σύνθεση ήχου, UPIC… (αφήγηση)

 

À l’Île de Gorée (1986), για τσέμπαλο & ορχήστρα

 

Στο Μουσείο των Δελφών (βιντεοσκόπηση – αρχείο)

 

Rebonds B (1988), για σόλο κρουστά

 

Η απόλυτη ελευθερία… (αφήγηση)

 

Dox-Orkh (1991), για βιολί και ορχήστρα

 

Επιστολές… (αφήγηση)

Προς το τέλος… (αφήγηση)

 

O-Mega (1997), για σόλο κρουστά και 13 όργανα

 

Μόνος… (αφήγηση)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ