Στο προσκήνιο η σιδηροδρομική Εγνατία, το 2017 οι οδικοί άξονες

erga autokinit

erga autokinitΈνα έργο που για σειρά ετών αποτελούσε αίτημα της Ηπείρου και στη συνέχεια μπήκε στο περιθώριο, επανέρχεται στο προσκήνιο. Πρόκειται για τη σιδηροδρομική σύνδεση, τη σιδηροδρομική Εγνατία…

Ένα τέτοιο μεγάλο και κοστοβόρο έργο, μπορεί να προκαλεί χαμόγελα ειρωνείας ή αμηχανίας με δεδομένη τη βαθιά οικονομική κρίση, όμως αποτέλεσε το κυρίαρχο ζήτημα στη συζήτηση του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Βέρνερ Χόγιερ.

Ο προυπολογισμός του έργου εκτιμάται στα πέντε δις, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι για δέκα περίπου χρόνια, ξοδεύτηκαν ουκ ολίγα χρήματα, προκειμένου να γίνει ένα μεγάλο μέρος των μελετών.

Στην πορεία βέβαια όλα εγκαταλείφθηκαν…

Η σιδηροδρομική Εγνατία – Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο- μπαίνει πλέον ως μία προτεραιότητα, χωρίς όμως προς το παρόν να υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες ή ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και πλαίσιο χρηματοδότησης.

Το 2017 οι οδικοί άξονες

Αναφορικά με τους αυτοκινητόδρομους, ο στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να γίνουν οι κατάλληλες συνεννοήσεις με τους παραχωρησιούχους ώστε τα έργα να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν τον Μάρτιο του 2017. Αν ο στόχος αυτός επιτευχθεί, σημαίνει ότι θα χρησιμοποιηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και δεν θα δεσμευθούν πόροι από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) 2015-2020.

Σημειώνεται ότι το ΣΕΣ όσον αφορά στις υποδομές διαθέτει κονδύλια ύψους 4,5 δισ. ευρώ, αισθητά λιγότερα από τα αντίστοιχα του ΕΣΠΑ.

Κυρίαρχο θέμα συζήτησης με τις εταιρείες παραχώρησης των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων είναι η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων (με αναλογική χρέωση για τον πολίτη), ώστε οι «κερδοφόροι» αυτοκινητόδρομοι να χρηματοδοτούν αυτούς που λόγω μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα δάνειά τους.

Ως ένας κερδοφόρος αυτοκινητόδρομος θεωρείται η Εγνατία Οδός, η οποία προτείνεται να ενταχθεί στο ενιαίο σύστημα διοδίων, γι αυτό και το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ξένες τράπεζες για τα έργα στην Ελλάδα. Όπως είπε, για το θέμα αυτό θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας.

«Συμφωνήσαμε και συζητήσαμε για τους αυτοκινητοδρόμους που εμπλέκεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα (Μορέας και Ολυμπία Οδός) ένα βαρύ χρονοδιάγραμμα, προκειμένου σύντομα να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι που έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης. «Συμφωνήσαμε τις πρόσθετες εγγυήσεις, αλλά και τους υπόλοιπους όρους που θέτουμε εμείς στο τραπέζι. Είναι 300 εκατομμύρια ευρώ μέχρι την ολοκλήρωση ως εγγύηση», πρόσθεσε.

Από την πλευρά του ο κ. Χόγιερ σημείωσε ότι η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης και ότι σκοπεύει να παραμείνει και μετά την κρίση, ενώ πρόσθεσε ότι αποχωρεί αισιόδοξος από το υπουργείο.

«Είναι εκπληκτικό το πόσα έργα θα ολοκληρωθούν σε λίγο στην Ελλάδα», είπε μεταξύ άλλων, διαπιστώνοντας «μεγάλη πρόοδο όσον αφορά τους αυτοκινητόδρομους και ειδικά τον Μορέα».

«Αυτό που είναι σημαντικό τώρα είναι να θέσουμε μια λίστα με προτεραιότητες, όπως μας υπέδειξε και ο υπουργός», κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ.

{jathumbnail off}

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ