Λεφτά υπάρχουν τελικά. Και κοινοτικοί πόροι για οδικά δίκτυα υπάρχουν. Αρκεί να μην μιλάμε για την Ήπειρο. Γιατί εκεί, κατά το κεντρικό κράτος, οι οδικές υποχρεώσεις θεωρούνται… λήξασες με τον άξονα Ιωαννίνων–Κακαβιάς, ο οποίος μάλιστα δεν έχει καν ολοκληρωθεί.
Για όλες τις υπόλοιπες εκκρεμότητες, που αφορούν ένα από τα πλέον απομονωμένα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, ούτε κουβέντα. Ούτε ευρώ. Μόνο η απόπειρα της Περιφέρειας να τρέχει μελέτες «κομμάτι–κομμάτι», με άγνωστο χρονικό ορίζοντα, άγνωστο χρηματοδοτικό πλαίσιο και άγνωστο αν τα έργα θα γίνουν ποτέ.
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τρέχει προσκλήσεις κοινοτικών πόρων για οδικά έργα σε όλη τη χώρα. Η πιο πρόσφατη δημοσιεύθηκε πρόσκληση “Κατασκευή / Αναβάθμιση Οδικού ΔΕΔ-Μ και συνδέσεων”, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μεταφορές 2021-2027», με συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη 159.313.569 ευρώ.
Έργα ενδεικτικά; Και πλούσια, και παντού – εκτός Ηπείρου.
Μεταξύ άλλων χρηματοδοτούνται:
• Η κατασκευή του τμήματος Μπράλος–Άμφισσα,
• Οι παρακάμψεις Χαλκίδας και Ψαχνών,
• Το υποτμήμα Μελίβοια–Δημάριο στον κάθετο άξονα Ξάνθη–Εχίνος–Σύνορα,
• Η παράκαμψη Βασιλικού στην Εύβοια,
• Η σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Αθηνών–Κορίνθου.
Έργα σε Στερεά Ελλάδα, Εύβοια, Θράκη, Αττική. Για την Ήπειρο; Τίποτα. Ούτε ένα έργο στη λίστα, ούτε μία αναφορά, ούτε μισή πρόβλεψη.
Και το ερώτημα είναι πλέον τόσο απλό, όσο και πολιτικά εκκωφαντικό…
Σε ποιον χάρτη ακριβώς ανήκει η Ήπειρος;
Γιατί στις χρηματοδοτήσεις οδικών έργων του Υπουργείου, εμφανώς δεν υπάρχει.
Την ώρα που άλλες Περιφέρειες εξασφαλίζουν ολοκληρωμένα οδικά έργα μέσα από το ΕΣΠΑ, η Ήπειρος παραμένει εγκλωβισμένη στην πρακτική «ράβε–ξήλωνε» των μελετών, των τεμαχισμών και των υποσχέσεων χωρίς χρονοδιάγραμμα.
Κοινοτικά χρήματα υπάρχουν. Πολιτική βούληση για την Ήπειρο, όχι.