Τέλος στις δωρεάν χειραποσκευές, νέοι κανόνες της ΕΕ και αλλαγές στις αερομεταφορές

xeiraposkeues

Με σημαντικές αλλαγές για τους επιβάτες, οι υπουργοί Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν το νέο πακέτο μεταρρυθμίσεων για τα δικαιώματα στις αεροπορικές μεταφορές, παρά τις αντιρρήσεις χωρών όπως η Γερμανία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Σλοβενία.

Μεταξύ των βασικών αλλαγών, δίνεται πλέον η δυνατότητα στις αεροπορικές εταιρείες να χρεώνουν τις χειραποσκευές, με μόνη εξαίρεση μια μικρή τσάντα που τοποθετείται κάτω από το κάθισμα.

Σύμφωνα με το νέο κανονιστικό πλαίσιο, οι επιβάτες θα αποζημιώνονται σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσης άνω των 4 ωρών για αποστάσεις έως 3.500 χλμ. με 300 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερες αποστάσεις και καθυστερήσεις άνω των 6 ωρών, η αποζημίωση ανέρχεται στα 500 ευρώ.

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμη εναλλακτική πτήση εντός τριών ωρών, οι επιβάτες έχουν πλέον το δικαίωμα να κλείσουν νέο εισιτήριο με δικά τους έξοδα και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως και 400% του αρχικού κόστους.

Οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα μπορούν πλέον να επικαλούνται αόριστα «έκτακτες περιστάσεις» για να αποφύγουν την ευθύνη, εκτός εάν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή του προβλήματος.

Ο νέος κανονισμός προβλέπει υποχρεωτική ενημέρωση των επιβατών για τα δικαιώματά τους κατά την κράτηση εισιτηρίου αλλά και σε περίπτωση καταγγελιών. Οι επιβάτες έχουν 6 μήνες για να υποβάλουν αίτημα αποζημίωσης, ενώ οι εταιρείες υποχρεούνται να απαντήσουν εντός 14 ημερών.

Επιπλέον, σε περιπτώσεις μεγάλων καθυστερήσεων, οι εταιρείες υποχρεούνται να προσφέρουν γεύμα και κατάλυμα. Αν δεν το κάνουν, οι επιβάτες μπορούν να καλύψουν τα έξοδα και να ζητήσουν επιστροφή.

Η απόφαση για χρέωση των χειραποσκευών έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC), που κάνει λόγο για σημαντική υποχώρηση βασικών δικαιωμάτων. Ο γενικός διευθυντής της BEUC, Agustin Reyna, δήλωσε:
«Η χρέωση των χειραποσκευών αντίκειται στη νομολογία της ΕΕ, καθώς πρόκειται για ουσιαστικό στοιχείο της μεταφοράς. Αντί για απαγόρευση, οι νέοι κανόνες το νομιμοποιούν».

Η BEUC σημειώνει ακόμη ότι η πλειονότητα των καθυστερήσεων κυμαίνεται μεταξύ δύο και τεσσάρων ωρών – διάρκεια που δεν καλύπτεται από τις νέες αποζημιώσεις.

Η τελική μορφή των ρυθμίσεων θα προκύψει έπειτα από διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της Επιτροπής και των κρατών-μελών. Ο υπουργός Υποδομών της Πολωνίας, Dariusz Klimczak, που ασκεί την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, δήλωσε ότι η μεταρρύθμιση «ανταποκρίνεται στο αίτημα των επιβατών για σαφείς και απλούς κανόνες».