Τα σκουπίδια της Ηπείρου, τα έργα διαχείρισης, το κόστος και οι αυξήσεις…

FOREAS_TELH_2019

Η είσοδος της Ηπείρου στην εποχή της ολοκληρωμένης και ορθολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων ήταν γνωστό ότι θα επέφερε αύξηση του κόστους για τους όλους τους Δήμους και κατ’ επέκταση για τους πολίτες. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς μέσα από αναπροσαρμογές των τελών και την λήψη άλλων μέτρων κατάφεραν μέχρι στιγμής να αποφύγουν τα μεγάλα βάρη για τους δημότες τους. Με την ίδια λογική και με τα κόστη να είναι γνωστά σε μεγάλο εύρος καθόρισαν τα ανταποδοτικά για το 2020 και στη συνέχεια προχώρησαν στην κατάρτιση των προϋπολογισμών τους οι οποίοι εγκρίθηκαν από το Παρατηρητήριο του Υπουργείου Οικονομίας, τα δημοτικά συμβούλια και την Αποκεντρωμένη.

Τι είναι αυτό που προκαλεί τις αντιδράσεις των τελευταίων ημερών και το νέο γύρο των αντιπαραθέσεων;

Η αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής που έρχεται από τον νέο, ενιαίο για όλη την Ήπειρο Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων.

Το κουβάρι των απορριμμάτων στην Ήπειρο, της διαχείρισής τους και του κόστους τους είναι αρκετά μπερδεμένο με αποτέλεσμα να γίνεται και δύσκολα κατανοητό από πολλούς.

Κι αυτό οφείλεται ως ένα βαθμό στις αρμοδιότητες που είναι μοιρασμένες μεταξύ Περιφέρειας και ΦΟΔΣΑ.

Τι πληρώνει σήμερα κάθε Δήμος

Μέχρι σήμερα ο καθένας από τους 18 Δήμους της Ηπείρου πληρώνει την διαχείριση των απορριμμάτων του στο εργοστάσιο. Η τιμή αυτή είναι καθορισμένη μέσα από προγραμματικές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί τα προηγούμενα χρόνια και ίδια για όλους τους Δήμους. Ανέρχεται σήμερα στα 40 ευρώ τον τόνο και με τον υπολογισμό του ΦΙΠΑ στα 48 ευρώ. Η καταβολή των χρημάτων γίνεται από τον κάθε Δήμο απευθείας στο εργοστάσιο χωρίς καμία άλλη διαμεσολάβηση.

Από τούδε και στο εξής στην αλυσίδα της διαχείρισης εισέρχονται οι Φορείς διαχείρισης και από τις αρχές του 2020 ο ένας και μοναδικός Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων Ηπείρου.

Οι Δήμοι μέχρι τώρα πλήρωναν στον Φορέα το τέλος για την διαχείριση του υπολείμματος στους κατά τόπους ΧΥΤΑ. Οι Δήμοι του Νομού Ιωαννίνων πλήρωναν λοιπόν για την διάθεση του υπολείμματος, της ποσότητας δηλαδή που φεύγει από το εργοστάσιο και καταλήγει στον ΧΥΤΑ Ελληνικού. Η ποσότητα αυτή κατά μέσο όρο ανέρχεται στο 35% της αρχικής.

Πέρα από αυτό ο κάθε δήμος χρεώνεται τα μεταφορικά του. Το κόστος δηλαδή της μετακίνησης από τα όρια του μέχρι το Ελευθεροχώρι όπου βρίσκεται η μονάδα ΑΣΑ.  Αυτό είναι ανάλογο της χιλιομετρικής απόστασης και διαφορετικό για τον καθένα.

Τι καλύπτει η Περιφέρεια

Η Περιφέρεια Ηπείρου μέσω της πίστωσης που είχε εξασφαλίσει από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης καλύπτει το κόστος της μεταφοράς του υπολείμματος από την μονάδα ΑΣΑ στους ΧΥΤΑ της Ηπείρου. Η πίστωση αυτή ανέρχεται στο 1,3 εκατομμύρια. Η συγκεκριμένη εργασία εκτελείται από ιδιώτη και η σύμβαση είναι σε ισχύ μέχρι τον Αύγουστο.

Σε κάθε περίπτωση και η εργασία αυτή που μελλοντικά θα επιβαρύνει τους Δήμους είναι κοστολογημένη. Μάλιστα υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό για τον ΦΟΔΣΑ και τους ΟΤΑ να διεκδικήσουν και να πετύχουν την συνέχιση της χρηματοδότησης από το κεντρικό κράτος.

Ο άγνωστος «Χ»

Ο άγνωστος «Χ» και το κόστος λειτουργίας του σε αυτή την φάση είναι οι Σταθμοί Μεταφόρτωσης.

Οι ΣΜΑ είναι στο στάδιο της κατασκευής με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και δικαιούχο την Περιφέρεια Ηπείρου. Αναμένεται με την ολοκλήρωσή τους να παραδοθούν από την Περιφέρεια στον ΦΟΔΣΑ ώστε εκείνος να μεριμνήσει για την λειτουργία τους.

Ενταγμένοι στο ΕΣΠΑ με το συνολικό ποσό των 12,3 εκατομμυρίων ευρώ είναι συνολικά οκτώ σταθμοί. Πρόκειται για τους ΣΜΑ Ιωαννίνων, Άρτας, Πρέβεζας, Ζίτσας, Μετσόβου, Ηγουμενίτσας, Πωγωνίου και Γεωργίου Καραϊσκάκη.

Βασικός σκοπός των ΣΜΑ είναι να μειώσουν το κόστος για τους Δήμους. Σε κάθε περίπτωση η λειτουργία τους δεν μπορεί να συνάδει με αύξηση.

Αυτό το κόστος μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστο. Φαίνεται πάντως πως ο πιθανότερος τρόπος για την λειτουργίας τους είναι να γίνει ένας συνολικός διαγωνισμός ώστε αυτή να καταλήξει σε ιδιώτη.

Τι πλήρωναν τι θα πληρώσουν

Το 2019 το κόστος που κατέβαλαν οι Δήμοι του Νομού Ιωαννίνων στον Φορέα που λειτουργούσε σε επίπεδο νομού αφορούσε κατά κανόνα την λειτουργία του ΧΥΤΑ στο Ελληνικό και την διαχείριση σε αυτόν του υπολείμματος.

Αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί όπως είχε ψηφιστεί από τον τότε ΦΟΔΣΑ.

Για το 2020, όπου το μοναδικό καινούριο στην αλυσίδα αναμένεται να είναι οι Σταθμοί Μεταφόρτωσης το κόστος για όλους τους Δήμους της Ηπείρου όπως το καθόρισε ο νέος ΦΟΔΣΑ είναι το ακόλουθο:

 Που οφείλεται η αύξηση..

Μέσα από την ίδια την τιμολογιακή πολιτική είναι δύσκολο να ερμηνευθεί η αύξηση του κόστους.

Ωστόσο αρκετά ερωτήματα μπορεί να απαντήσει ο προϋπολογισμός που εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Φορέα όμως όπως υποστηρίζουν αρκετοί δήμαρχοι όφειλε πρώτα να έχει κατατεθεί και να τύχει της έγκρισης όλων των Δημοτικών Συμβουλίων της Ηπείρου.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό είναι το πλήρες και αναλυτικό κόστος των ΧΥΤΑ και των Σταθμών Μεταφόρτωσης. Το συνολικό ύψος όλων ανέρχεται στα 2,7 εκατομμύρια.

Η λειτουργία των ΣΜΑ για το δεύτερο εξάμηνο του έτους υπολογίζεται από τον φορέα στο 1,8 εκατομμύρια και έτσι απαντάται, θεωρητικά και ο μοναδικός μέχρι σήμερα άγνωστος «Χ» στην αλυσίδα της διαχείρισης.

Το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού που έχει καταρτίσει ο ΦΟΔΣΑ φτάνει στα 13 εκατομμύρια.

Οι υπόλοιπες δαπάνες που περιλαμβάνονται μπορούν ως ένα βαθμό να δώσουν και την απάντηση για το συνολικό κόστος που θα επιβαρύνει τους Δήμους.

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ