Στο Ελεγκτικό η σύμβαση για την Εγνατία.. Στην ΤΕΡΝΑ ως το τέλος του χρόνου

egnatia gefira

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis (75%-25%) να αναλαμβάνει τη λειτουργία, συντήρηση και υλοποίηση νέων έργων στον αυτοκινητόδρομο για τα επόμενα 35 χρόνια.

Η ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων ανοίγει το δρόμο για την καταβολή περίπου 1,35 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία εντός του 2025, όπως προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμό.

Πιστοποίηση σηράγγων και ρόλος Ελεγκτικού Συνεδρίου

Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, τόνισε στη Βουλή ότι ένα από τα κρίσιμα ζητήματα που καθυστερούσαν την παραχώρηση ήταν η πιστοποίηση των δεκάδων σηράγγων της Εγνατίας Οδού.

Η τροποποιημένη σύμβαση, που έχει ήδη σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αναθέτει στον μελλοντικό παραχωρησιούχο την ολοκλήρωση της κατάταξης σε κατηγορία Ε των σηράγγων μήκους άνω των 500 μέτρων.

Η διαδικασία περιλαμβάνει 60+ σηράγγες, για τις οποίες έχουν εκπονηθεί πρόσθετες μελέτες και εργασίες συντήρησης από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, ενώ η επιτελεστικότητα των συστημάτων ασφαλείας θα ελεγχθεί από Ανεξάρτητο Μηχανικό, εξασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την αξιοπιστία του έργου.

Οικονομική διάσταση και χρονοδιάγραμμα

Η παραχώρηση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025, εφόσον Ελεγκτικό Συνέδριο και Βουλή κυρώσουν τη σύμβαση. Το συνολικό κόστος επενδύσεων και συντήρησης για την 35ετή περίοδο ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η κοινοπραξία θα αναλάβει:

  • Συντήρηση των 658 χλμ. της κύριας Εγνατίας Οδού και 225 χλμ. κάθετων αξόνων.
  • Αντικατάσταση ασφαλτικών, οδοστρωμάτων, στηθαίων και σήμανσης.
  • Κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 χώρων στάθμευσης και αναψυχής.
  • Υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων ύψους 420 εκατ. ευρώ εντός των πρώτων πέντε ετών, συμπεριλαμβανομένου του δρόμου Χαλάστρα – Εύζωνοι.

Στρατηγικός ρόλος παραχώρησης για τη Βόρεια Ελλάδα

Ο υφυπουργός Υποδομών υπογράμμισε ότι η παραχώρηση δεν είναι απλώς μνημονιακή υποχρέωση, αλλά κρίσιμη για την αναβάθμιση της Εγνατίας Οδού. Με την ολοκλήρωσή της:

  • Εξασφαλίζεται η ποιοτική και τεχνική αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου.
  • Οι επενδύσεις ενισχύουν τη συνδεσιμότητα της Βόρειας Ελλάδας με Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία.
  • Οι επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές θα γίνουν ασφαλέστερες και αποτελεσματικότερες.

Προκλήσεις και επόμενα βήματα

Η επιτυχής ολοκλήρωση της παραχώρησης απαιτεί:

  • Άμεση δράση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και κύρωση από τη Βουλή.
  • Συντονισμό Δημόσιου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, Εγνατία Οδός Α.Ε. και ομίλου AKTOR (λειτουργία διοδίων).
  • Ομαλή μετάβαση και ανάληψη λειτουργίας από τον νέο παραχωρησιούχο.

Το έργο αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό ορόσημο για τις ελληνικές υποδομές, ενισχύοντας την οδική ασφάλεια, την οικονομική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και την αξιοποίηση στρατηγικών οδικών αξόνων.

Ταχιάος: Προυπόθεση για αναβάθμιση

Ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι «η παραχώρηση θα προχωρήσει όχι γιατί αποτελεί μια μνημονιακή υποχρέωση, την οποία την έχουμε οι πάντες, κίνηση και οι προηγούμενες κυβερνήσεις πριν τη Νέα Δημοκρατία, αλλά και γιατί η παραχώρηση είναι προϋπόθεση αυτή τη στιγμή για την αναβάθμιση της Εγνατίας Οδού.

Η Εγνατία Οδός έχει ουσιώδεις διαφορές, ποιοτικές από τις υπόλοιπες, από τις παραχωρήσεις από τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων. Η Εγνατία Οδός υστερεί. Υπήρχαν τμήματα της Εγνατία Οδός της τάξεως των 140 εκατομμυρίων για ασφαλτοστρώσεις, τα οποία ήρθαν επανειλημμένα με αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και τα οποία τμήματα τα απέρριψα όλα εγώ. Και ξέρετε γιατί το απέρριψα; Ακριβώς για να μην πείτε αυτό το οποίο είπατε, ότι κάνουμε ασφαλτοστρώσεις για να τις βρει ο παραχωρησιούχος. Έτοιμες λοιπόν θα τις κάνει ο παραχωρησιούχος και θα τις κάνει με δικές του δαπάνες, όπως έχει υποχρέωση να τις κάνει από τις συμβάσεις παραχώρησης».