Τέλος εποχής για την Εγνατία Οδό όπως την γνώριζαν όλοι από την ημέρα ολοκλήρωσής της και μέχρι τώρα. Ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας περνάει κι αυτός στο χαρτοφυλάκιο της ΤΕΡΝΑ, με την σύμβαση να έχει κατατεθεί στην Βουλή και την επεξεργασία του νομοσχεδίου να ξεκινά από την Δευτέρα στις επιτροπές ώστε να ψηφιστεί αμέσως μετά.
Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο και στην ερώτηση «Γιατί αποτελεί πρόβλημα;» αναφέρεται πως η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους εξακοσίων πενήντα οκτώ (658) χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Η Εγνατία Οδός συνδέεται με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω έντεκα (11) καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις (3) από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος διακοσίων είκοσι πέντε (225) χιλιομέτρων, αποτελούν μέρος της κυρούμενης σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών και ειδικότερα:
-ο οδικός άξονας Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice)
-ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι που οδηγεί στη Βόρεια Μακεδονία (Gevgeli) και
-ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata)
Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis
Η σύμβαση που αφορά το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του οδικού άξονα, που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους Έβρου, θα παραχωρηθεί στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Egis για 35 χρόνια.
Το σχήμα αναδείχτηκε προτιμητέος επενδυτής στο διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας υποβάλει δεσμευτική προσφορά 1,5 δισ. ευρώ – μεγαλύτερη κατά μισό δισ. ευρώ από την αμέσως προηγούμενη.
Όπως προβλέπεται, εντός πέντε ετών από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.
Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα–Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστού αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας. Κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ.
Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες), αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
Θέματα ασφαλείας
Εκτός από το δημοσιονομικό όφελος από την εκταμίευση ποσού άνω του 1 δισ. ευρώ, η έναρξη παραχώρησης θα σημάνει το τέλος εποχής ενός αυτοκινητοδρόμου που δεν πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας.
Περίπου 60 σήραγγες της Εγνατίας Οδού θα χρειαστεί να πιστοποιηθούν από την αρμόδια Αρχή Αδειοδότησης Σηράγγων, ώστε να αποκτήσουν τις απαιτούμενες, βάσει των κοινοτικών οδηγιών, προδιαγραφές ασφαλείας.
Η διαδικασία αυτή, που θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος, προβλέπει την κατάταξη των σηράγγων, σε πρώτη φάση στην κατηγορία Ε, όπου προβλέπονται περιορισμοί σχεδόν για όλα τα επικίνδυνα φορτία. Σε επόμενη φάση, οι σήραγγες θα ενταχθούν στην κατηγορία Α, όπου δεν θα υφίσταται κανένας περιορισμός για τα επικίνδυνα φορτία.