Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο σπάει η τιμή των καυσίμων στην αντλία, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου υπολείπονται κατά πολύ των υψηλών επιπέδων που έχουν καταγραφεί κατά το πρόσφατο παρελθόν και εντός της περιόδου που μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Την ίδια στιγμή το νέο ράλι που προκάλεσε στην τιμή του μαύρου χρυσού η πρόταση της ΕΕ για γενικευμένο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, δημιουργεί φόβους ότι τα… χειρότερα έρχονται για τους ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκίνητων και μοτοσυκλετών.
Στις 8 Μαρτίου, λίγο μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η διεθνής τιμή του πετρελαίου έγραψε ως ανώτερο επίπεδο τα 139 δολάρια το βαρέλι. Βέβαια, η τιμή αυτή σημειώθηκε ενδοσυνεδριακά και δεν διατηρήθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, έχει καταγράψει επίπεδα στην περιοχή των 120 δολαρίων το βαρέλι για αρκετές ημέρες. Το τελευταίο χρονικό διάστημα με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία κινείται στην περιοχή των 100 έως και 106 δολαρίων το βαρέλι, περίπου 12% έως 15% χαμηλότερα των υψηλών επιπέδων. Δεν λαμβάνονται, βέβαια, υπόψη τα 139 δολάρια που σημειώθηκε για ελάχιστο χρονικό διάστημα.
Ο πόλεμος έφερε άλμα στις τιμές
Να σημειωθεί, επίσης, ότι προ του πολέμου η τιμή του πετρελαίου Brent στις διεθνείς αγορές ήταν στα επίπεδα των 96 δολαρίων το βαρέλι, που σημαίνει ότι σήμερα βρίσκεται πάνω κατά περίπου 11%.
Ενας άλλος παράγοντας που όντως επηρεάζει την διαμόρφωση των λιανικών τιμών είναι αυτή της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου. Το ευρωπαϊκό νόμισμα έχει υποχωρήσει το τελευταίο διάστημα και ένας από τους λόγους αύξησης των λιανικών τιμών είναι αυτός.
Πριν την έναρξη του πολέμου το ευρώ έναντι του δολαρίου ήταν στο 1,13, ενώ σήμερα είναι στο 1,054, έχει υποχωρήσει, δηλαδή, κατά 6,7%. Σε σχέση με τις 8 Μαρτίου η πτώση είναι περίπου στο 4%.
Ας δούμε, λοιπόν, πώς διαμορφώνονται οι λιανικές τιμές των καυσίμων. Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, όπως αυτά φαίνονται από το Παρατηρητήριο Τιμών: Στις 3 Μαΐου η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι στο 2,113 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης 1,872 ευρώ το λίτρο. Αν, μάλιστα, προστεθεί και η επιδότηση του κράτους για το diesel κίνησης, τότε η πραγματική μέση τιμή διαμορφώνεται στο 2,022 ευρώ το λίτρο.
Ανοδος 40% στο diesel κίνησης
Κατά συνέπεια μέσα στην διάρκεια του πολέμου, οι μέσες τιμές στην αμόλυβδη έχουν αυξηθεί κατά περίπου 12% και στο diesel κίνησης κατά 40%.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι οι διαφορές αυτές οφείλονται αφενός στην πορεία των τιμών στις διεθνείς αγορές και αφετέρου στο τρόπο λειτουργίας της αγοράς στο εσωτερικό της χώρας, που αναμφίβολα έχει κάποιες στρεβλώσεις, οι οποίες επιτρέπουν έστω και περιορισμένης έκτασης φαινόμενα κερδοσκοπίας.