Περιφέρεια Ηπείρου: Επαναφέρει με τεχνικό σύμβουλο τον κόμβο Δρίσκου και την σύνδεση της Εγνατίας με το βόρειο τμήμα του λεκανοπεδίου

egnatia

Ένα έργο που απασχολεί την τοπική κοινωνία εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες επανέρχεται στην ατζέντα της Περιφέρειας Ηπείρου. Χωρίς να έχει αλλάξει το περιβάλλον και χωρίς, επίσημα τουλάχιστον, να υπάρχει προοπτική για την υλοποίησή του.

Πρόκειται για τη «βόρεια είσοδο» των Ιωαννίνων και τη σύνδεση της Εγνατίας Οδού με το λεκανοπέδιο στο ύψος των οικισμών Μάζιας – Δρίσκου, μια παρέμβαση που κρίνεται πλέον απολύτως αναγκαία για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και τη δημιουργία δεύτερης εισόδου στην πόλη.

Το ζήτημα επανέρχεται επισήμως στην επικαιρότητα μέσω της Περιφερειακής Επιτροπής, η οποία καλείται την Παρασκευή να εγκρίνει τη δαπάνη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου που θα αναλάβει την υποβοήθηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας στη συλλογή στοιχείων και την ωρίμανση του σχετικού φακέλου.

Το κόστος του υποέργου ανέρχεται σε 37.200 ευρώ με ΦΠΑ και θα καλυφθεί από το έργο «Συντήρηση – αποκατάσταση οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφέρειας Ηπείρου».

Ένα αίτημα με μακρά ιστορία

Η ανάγκη δημιουργίας κόμβου σύνδεσης του βόρειου τμήματος της Π.Ε. Ιωαννίνων με την Εγνατία Οδό είχε τεθεί για πρώτη φορά το 2009 από τη Νομαρχία Ιωαννίνων, με αίτημα κατασκευής κόμβου στην περιοχή Δροσοχωρίου. Η μελέτη τότε ανατέθηκε στην Εγνατία Οδός Α.Ε., ωστόσο το έργο απορρίφθηκε λόγω ζητημάτων οδικής ασφάλειας.

Ακολούθησαν νέες προσπάθειες το 2010, με το σενάριο σύνδεσης μέσω Δρίσκου, οι οποίες επίσης απορρίφθηκαν από την Εγνατία Οδό Α.Ε., επικαλούμενη σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Αντίστοιχες αρνητικές απαντήσεις καταγράφηκαν και το 2016 και το 2018, με την εταιρεία να θεωρεί μη σκόπιμη την κατασκευή νέου κόμβου, ενώ επικαλέστηκε και τη δέσμευση από τη σύμβαση παραχώρησης στο ΤΑΙΠΕΔ.

Η Περιφέρεια αναλαμβάνει πρωτοβουλίες

Το 2018, μετά από σύσκεψη στην Περιφέρεια, διατυπώθηκε η πρόθεση χρηματοδότησης προκαταρκτικής μελέτης με ίδιους πόρους. Η μελέτη ανατέθηκε σε εταιρεία και κατέδειξε ότι είναι εφικτή η αναβάθμιση του υφιστάμενου ημικόμβου μετά τη σήραγγα Δρίσκου σε πλήρη κόμβο.

Παράλληλα, υλοποιήθηκε το έργο βελτίωσης της επαρχιακής οδού στην περιοχή της Μπαλτούμας, ενώ η Περιφέρεια ζήτησε κατ’ επανάληψη την τοποθέτηση σχετικής σήμανσης στην Εγνατία Οδό, χωρίς να λάβει ανταπόκριση.

Το 2024, η Περιφέρεια προχώρησε στην αποστολή οριζοντιογραφίας του προτεινόμενου κόμβου στη Διεύθυνση της Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία απάντησε ότι η αρμοδιότητα για νέους κόμβους ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του.

Οι νέες κυκλοφοριακές συνθήκες

Η υπογραφή της σύμβασης για το τμήμα Ιωάννινα–Κακαβιά και η αναμενόμενη έναρξη των έργων μεταβάλλουν εκ βάθρων τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο λεκανοπέδιο, ενισχύοντας την αναγκαιότητα υλοποίησης της βόρειας σύνδεσης.

Αυτό ισχυρίζεται η Περιφέρεια Ηπείρου και αυτό αποτυπώνεται στην υπηρεσιακή εισήγηση.

Οι νέες συνθήκες καθιστούν απαραίτητη την επικαιροποίηση των τεχνικών δεδομένων και τη σύνταξη φακέλου για την προώθηση του έργου.

Η Περιφέρεια Ηπείρου προχωρά στην πρόσληψη τεχνικού συμβούλου με στόχο την τεκμηρίωση του αιτήματος και την προετοιμασία πλήρους φακέλου για την κατασκευή του κόμβου, όταν ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και αναλάβει επίσημα τη διαχείρισή της η ανάδοχος εταιρεία.