Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που έχει υπογραφεί από τον Μάρτιο του 2024, παραμένει μια σημαντική εκκρεμότητα για το Ελληνικό Δημόσιο. Παρά τις υπογραφές, η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να μην εισπράττεται ακόμη το τίμημα της παραχώρησης, ενώ οι φορολογούμενοι συνεχίζουν να καλύπτουν τα έξοδα συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου.
Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν χωρίς επίσημα να υπάρχουν ανακοινώσεις από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου που εξακολουθεί να πληρώνει για την συντήρηση του οδικού άξονα ενώ φαίνεται ότι θα υπάρξουν εκπτώσεις από το αρχικό τίμημα στην περίπτωση που η πιστοποίηση των σηράγγων γίνει από τον παραχωρησιούχο.
Ένα έργο που κόστισε κοντά στα 6,5 δις –χρήματα από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους- παραχωρήθηκε έναντι 1,4 δις και τελικά θα μπουν ακόμη λιγότερα στα κρατικά ταμεία.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προγραμματίζει να κλείσει την παραχώρηση ως το τέλος του έτους.
Το υπουργείο έχει ήδη ενεργοποιήσει το τελικό στάδιο των διαδικασιών για την υπογραφή του πρωτοκόλλου παράδοσης–παραλαβής, με την ανάθεση σε εξωτερικό σύμβουλο της πλήρους τεκμηρίωσης του αυτοκινητοδρόμου και των κάθετων αξόνων. Η τεκμηρίωση περιλαμβάνει από τεχνικά σχέδια μέχρι βίντεο και φωτογραφίες, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή ολοκλήρωση της παραχώρησης.
Παράλληλα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει κρίσιμες παρεμβάσεις, με αιχμή την αναβάθμιση των σηράγγων από κατηγορία Ε σε κατηγορία Α. Η αναβάθμιση αυτή καθίσταται απαραίτητη για τη διέλευση οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία και αντικαθιστά την αδυναμία της Εγνατίας Οδού ΑΕ να υλοποιήσει τα απαιτούμενα έργα.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν εκτεταμένες αναβαθμίσεις στον εξοπλισμό ασφαλείας: νέα συστήματα αερισμού, ενισχυμένα δίκτυα πυρασφάλειας, προηγμένο φωτισμό LED, αισθητήρες θερμοκρασίας και καπνού, καθώς και αναβαθμισμένα συστήματα εκκένωσης και επικοινωνίας. Η εκτέλεση των έργων πιθανώς θα απαιτήσει και κλείσιμο ενός ρεύματος κυκλοφορίας για εβδομάδες, με προσεκτικό σχεδιασμό για τον περιορισμό της όχλησης στους οδηγούς.
Στόχος είναι η ολοκλήρωση των εργασιών ώστε η οδική αρτηρία να μεταβιβαστεί στον νέο φορέα μέσα στο 2025, με το συνολικό τίμημα να εκτιμάται μεταξύ 1,3 και 1,4 δισ. ευρώ. Το κόστος των αναβαθμίσεων θα αφαιρεθεί από το τίμημα, χωρίς να έχει προσδιοριστεί ακόμη με ακρίβεια.
Και βέβαια υπάρχει το θέμα των διοδίων.. Πριν την υπογραφή της παραχώρησης υπήρξε η πρώτη αύξηση και αναμένεται να ακολουθήσει δύο ακόμη. Παράλληλα θα πρέπει με υπουργικές αποφάσεις να αποσυρθούν όλα τα «ελευθέρας» που έχουν δοθεί κατά καιρούς σε κατοίκους διαφόρων περιοχών.