Παμβώτιδα… Σχέδια υπάρχουν! Η στάθμη της λίμνης, τα καραβάκια και πρόταση για νέες υδάτινες διαδρομές!

imerida limni

Μία σειρά σημαντικών διαχειριστικών σχεδίων για την Παμβώτιδα ολοκλήρωσε η Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών Ηπείρου του ΟΦΥΠΕΚΑ. Διαχειριστικά σχέδια που μπορούν να αποτελέσουν την βάση τόσο για έργα όσο για την τουριστική ανάπτυξη με οδηγό την αειφορία.

Στην διάρκεια της ημερίδας όπου έγινε η παρουσίαση των σχεδίων αναδείχθηκε κι ένα σημαντικό έλλειμμα. Κι αυτό αφορά στη συστηματική δειγματοληψία και ανάλυση των νερών της λίμνης ώστε να υπάρχει σαφής και τεκμηριωμένη εικόνα για την καθαρότητα της Παμβώτιδας.

«Αυτή την στιγμή υλοποιείται μόνο το εθνικό πρόγραμμα μέσω του οποίου παρέχονται στοιχεία μόνο από ένα σημείο της λίμνης. Εμείς εκτιμούμε ότι αυτό δεν αρκεί για να έχουμε πλήρη εικόνα. Εκτιμούμε ότι απαιτείται ένα συνολικό πρόγραμμα και θα είναι στις προτεραιότητές μας για το επόμενο διάστημα» υπογράμμισε σε δηλώσεις που έκανε η Συντονίστρια της Μονάδας Διαχείρισης Κατερίνα Χιωτέλη.

Η κ. Χιωτέλη χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα σημαντικά τα διαχειριστικά σχέδια για τον καθορισμό της οικολογικής στάθμης της λίμνης όπως και αυτό για την τουριστική ανάπτυξη η οποία θα έχει αειφόρα κατεύθυνση και θα διατηρεί το οικοσύστημα σε καλή κατάσταση.

Την πρόταση για τον καθορισμό της οικολογικής στάθμης της λίμνης παρουσίασε ο Δημήτρης Παπαδήμος ο οποίος τόνισε ότι από το 2017 η στάθμη της Παμβώτιδας χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλες διακυμάνσεις.

Ο καθορισμός της οικολογικής στάθμης προέκυψε από την μέθοδο ενδοποτάμιας αυξητικής ροής, η οποία τροποποιήθηκε κατάλληλα για να δώσει αντικειμενικά αποτελέσματα.

Έτσι ποικίλλει από εποχή σε εποχή και για τα διάφορα είδη πανίδας και χλωρίδας ώστε να διασφαλίζεται η παρουσία τους.EpirusPost • Ειδήσεις, Ιωάννινα, Άρτα, Πρέβεζα, Θεσπρωτία • times statmi

Το διαχειριστικό σχέδιο δεν αμφισβητεί το ανώτατο όριο που εδώ και δεκαετίες είναι προσδιορισμένο στο 469,54.

Για το διάστημα από Νοέμβριο μέχρι τον Μάρτιο η μέγιστη στάθμη μπορεί να ανέλθει και πάνω από το όριο των 491,1 m, τιμή που είναι επιθυμητό να βρίσκεται η στάθμη της λίμνης στα τέλη του Μαρτίου.

Τα 468,2 m είναι η χαμηλότερη στάθμη στην οποία μπορεί να βρίσκεται η Παμβώτιδα, όριο που δεν θέτει σε κίνδυνο την ιχθυοπανίδα και την ορνιθοπανίδα.

Το σχέδιο αναγνωρίζει την ανάγκη ρύθμισης της διακύμανσης της στάθμης για το διάστημα από τον Νοέμβριο μέχρι τον Μάρτιο, διάστημα κατά το οποίο παρατηρούνται οι μέγιστες τιμές.

Στο διάστημα αυτό θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα κατάλληλης χρήσης του θυροφράγματος χωρίς όμως η στάθμη να πέφτει κάτω από το υψόμετρο των 469.1 m.

Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να διασφαλίζεται η αντιπλημμυρική προστασία στην περιοχή μη επιτρέποντας την επικίνδυνη άνοδο της στάθμης σε τιμές πλησίον των 489.5 m.

Το σχέδιο προτείνει τέλος σύγχρονο σύστημα παρακολούθησης της στάθμης της λίμνης σε πραγματικό χρόνο που θα δίνει την δυνατότητα ρύθμισής της καθώς ο μεγαλύτερος κίνδυνος μπορεί να προέλθει από αντιπλημμυρικές ανάγκες ή από αρδευτικές.

Τουριστική ανάπτυξη

Για πρώτη φορά η Παμβώτιδα αποκτά διαχειριστικό σχέδιο που αναλύει τους τρόπους τουριστικής ανάπτυξης και ανάπτυξης δραστηριοτήτων.

Μεταξύ άλλων προτείνει υδάτινες διαδρομές για τουριστικούς λόγους, κυρίως περιμετρικά του Νησιού και στο τμήμα από το Νησί ως την Δραμπάτοβα.

Τα μέσα για τις διαδρομές αυτές θα πρέπει να είναι χωρίς μηχανή, όπως παραδοσιακές βάρκες, κανό, θαλάσσια ποδήλατα, τα οποία αποτελούν τουριστική δραστηριότητα χαμηλής όχλησης και μπορεί να υλοποιηθεί με βιώσιμο τρόπο.

Πέρα από την γραμμή Μώλου-νησιού, μπορεί να υπάρξει και δεύτερη από το Νησί ως το Πέραμα που θα καλύπτει συγκοινωνιακές και τουριστικές ανάγκες.

Η φέρουσα ικανότητα είναι έως έξι καραβάκια ταυτόχρονα στην Παμβώτιδα, τρία στη γραμμή από τον Μώλο στο Νησί και τρία από το Νησί στο Πέραμα.

Το διαχειριστικό σχέδιο δεν απαντά στο ζήτημα που έχει αναδειχθεί σε κυρίαρχο και αφορά στον συνολικό αριθμό των καραβιών που «χωρούν» στην Παμβώτιδα. Ήταν ένα από τα βασανιστικά ερωτήματα που απασχόλησαν πριν λίγο καιρό το Περιφερειακό Συμβούλιο όταν κλήθηκε να προχωρήσει στην αδειοδότηση και νέων καραβιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ