Ως το 2025 τα ηλεκτρονικά διόδια

astinomia diodia terovou

Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες για την πλήρη εφαρμογή ενός καθολικού και ενιαίου συστήματος χρέωσης των διοδίων με ηλεκτρονικό τρόπο και με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης. 

Πιο κοντά από ποτέ φαίνεται πως βρίσκεται το έργο της καθολικής εφαρμογής του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, το οποίο βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην ατζέντα του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος είναι μέσα στην τρέχουσα χρονιά να έχει πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός, ενώ το μοντέλο που φαίνεται πως θα επιλεγεί θα είναι αυτό της σύμπραξης του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ).

Το έργο για τα ηλεκτρονικά διόδια με χρέωση ανά διανυθείσα απόσταση θα ανέρχεται στα 300 εκατ. ευρώ και αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα «ελεύθερης ροής» (free flow) στους αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή σε ταξίδια δίχως καθυστερήσεις, όπου τα οχήματα δεν χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων. Οι νεότερες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το νέο καθεστώς θα είναι έτοιμο για λειτουργία μέσα στο 2025.

Πώς θα λειτουργήσει το νέο σύστημα

Το νέο σύστημα θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο (οι οδηγοί πληρώνουν ένα προκαθορισμένο αντίτιμο) και οι χρήστες θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που έχουν διανύσει, γεγονός που σε πολλές περιπτώσεις θα εξασφαλίσει μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης πολλών συμπολιτών μας.

Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία, το καινούριο σύστημα θα έχει διττό τρόπο λειτουργίας: Τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.

Παράλληλα, τα οχήματα ιδιωτικής χρήσεως θα παρακολουθούνται από κάμερες και θα αναγνωρίζονται αυτόματα από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο. Σύμφωνα με τα όσα είχε ανακοινώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε περίπτωση αδυναμίας αναγνώρισης πινακίδας κυκλοφορίας ΙΧ, το σύστημα θα επικοινωνεί αυτόματα με τις υπηρεσίες της Τροχαίας προκειμένου να επεμβαίνουν για την αναγνώριση του οχήματος. Με την εφαρμογή του νέου συστήματος, οι οδηγοί θα πληρώνουν με ειδική κάρτα ή με εφαρμογή στο κινητό τους, κατά την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο.

Για το νέο σύστημα θα δημιουργηθούν δυο κέντρα διαχείρισης στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, ενώ θα υπάρχουν πύλες διαχείρισης και ελέγχου στις εισόδους και εξόδους των αυτοκινητοδρόμων, στα λιμάνια και στα αεροδρόμια. Βάσει του σχεδιασμού, τα υφιστάμενα μετωπικά διόδια θα μετατραπούν σε σταθμούς ελέγχουν φορτίων και κυκλοφορίας.