Με έντονους τόνους και ξεκάθαρη διάθεση σύγκρουσης απέναντι στις κατευθύνσεις του υπό εκπόνηση masterplan του λιμένα Ηγουμενίτσας, πραγματοποιήθηκε η ευρεία σύσκεψη στην Π.Ε. Θεσπρωτίας, που συγκάλεσε ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης, παρουσία εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης, επαγγελματικών ενώσεων και συλλογικών φορέων.
Η συζήτηση κατέδειξε την κοινή ανησυχία για τον προσανατολισμό του σχεδίου, το οποίο –όπως ειπώθηκε– «μετατρέπει το λιμάνι σε βιομηχανική ζώνη και αποκόπτει οριστικά την πόλη από τη θάλασσα».
Ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας έθεσε: η διαβούλευση πρέπει να είναι ουσιαστική, με τεκμηριωμένες προτάσεις από όλους τους φορείς, ώστε να συγκροτηθεί ενιαίο διεκδικητικό πλαίσιο.«Δεν μιλάμε θεωρητικά – μιλάμε για προβλήματα που βιώνουν καθημερινά πολίτες και επαγγελματίες», υπογράμμισε.
Από τις πρώτες κιόλας τοποθετήσεις καταγράφηκαν βαριές καταγγελίες. «Ο Grimaldi προσπαθεί να διώξει τους πάντες και να μείνει μόνος του στο λιμάνι», ανέφερε επαγγελματίας που δραστηριοποιείται εντός της χερσαίας ζώνης, αποκαλύπτοντας ότι τα ενοίκια για χώρους και γραφεία «δεκαπλασιάστηκαν μέσα σε έναν χρόνο», οδηγώντας μικρές επιχειρήσεις και ναυτιλιακούς πράκτορες σε οικονομική ασφυξία.
Παράλληλα, από την Περιφερειακή Σύμβουλο Παναγιώτα Αγγέλη, έγινε εκτενής αναφορά στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, όπου το masterplan εγκρίθηκε ύστερα από ευρεία κοινωνική διαβούλευση, με προβλέψεις για πράσινο, δημόσιους χώρους, εκπαιδευτικές και πολιτιστικές υποδομές, καθώς και ανταποδοτικά οφέλη προς την τοπική κοινωνία. «Εκεί υπήρξε όραμα και συμμετοχή, εδώ βλέπουμε αποξένωση και αδιαφάνεια», ανέφερε η περιφερειακή σύμβουλος, σημειώνοντας πως «η Θεσσαλονίκη απέδειξε ότι η ανάπτυξη του λιμανιού μπορεί να συνυπάρχει με την πόλη – η Ηγουμενίτσα οφείλει να απαιτήσει το ίδιο».
Ο Δήμαρχος Φιλιατών, αναφερόμενος ειδικά στη Σαγιάδα, στάθηκε στην ανάγκη ουσιαστικής στήριξης των μικρών λιμένων και καταφυγίων της περιοχής.
Αντίστοιχα, άλλοι αυτοδιοικητικοί σημείωσαν: «Άλλα μας είχαν υποσχεθεί κι άλλα γίνονται. Μας είχαν πει για μαρίνα, για υδατοδρόμιο, για ανάπτυξη που θα φέρει ζωή στην πόλη – και τώρα βλέπουμε να σχεδιάζουν δεξαμενές καυσίμων, βαριές εγκαταστάσεις και ζώνες που διώχνουν τον τουρισμό».
Η φράση που αποτυπώθηκε ως σύνθημα της σύσκεψης ακούστηκε επανειλημμένα:
«Η πόλη φιλοξενεί το λιμάνι, όχι το λιμάνι την πόλη».
Μ’ αυτήν, οι ομιλητές θέλησαν να τονίσουν ότι η Ηγουμενίτσα δεν μπορεί να μετατραπεί σε «παραρτήμα ιδιωτικών σχεδίων» εις βάρος της ποιότητας ζωής και της τοπικής οικονομίας.
Επαγγελματίες του τουρισμού έθεσαν το ερώτημα «ποιοι θα μείνουν στο παλιό λιμάνι» εάν προχωρήσουν οι αλλαγές, επισημαίνοντας πως «το σχέδιο αντί να προσελκύει, αποτρέπει». Έκαναν λόγο για «απαξίωση του θαλάσσιου μετώπου» και για «συνειδητή προσπάθεια απομόνωσης της πόλης από τη θάλασσα».
Στο ίδιο πνεύμα, οι εκπρόσωποι των ταξί ανέφεραν πως «ζούμε με την αβεβαιότητα αν αύριο θα μας αφήσουν να πλησιάσουμε στις πύλες», ζητώντας μόνιμη και θεσμοθετημένη πρόσβαση για δημόσιας ωφέλειας μετακινήσεις. «Το ταξί είναι υπηρεσία για όλους – για τον τουρίστα, για τον άρρωστο, για τον πολίτη. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν ενοχλητικός επισκέπτης του λιμανιού», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Αλιείς και επαγγελματίες της Πλαταριάς και της Σαγιάδας επισήμαναν ότι η απουσία πρόβλεψης για τα καταφύγια, η έλλειψη υποδομών, οιαλόγιστες αυξήσεις τελών ελλιμενισμού και η περιορισμένη πρόσβαση καθιστούν τη δραστηριότητά τους μη βιώσιμη.
Κοινός τόπος των παρεμβάσεων ήταν ότι το εγκεκριμένο masterplanπροέβλεπε ήπιες, αστικές και τουριστικές χρήσεις, σε πλήρη αντίθεση με τις τωρινές επιλογές που, όπως ειπώθηκε, «φέρνουν μέσα στην πόλη βαριές βιομηχανικές δραστηριότητες, υποστήριξη γεωτρήσεων, εγκαταστάσεις καυσίμων και χώρους για ανεμογεννήτριες».

Από νομικής πλευράς, τέθηκε ζήτημα νομιμότητας των αλλαγών: «Μιλάμε για ριζική μεταβολή χρήσεων· απαιτείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Προεδρικό Διάταγμα, όχι εσωτερική έγκριση πίσω από κλειστές πόρτες», τόνισαν τεχνικοί και αυτοδιοικητικοί. Προτάθηκε επίσης να οριστεί ανεξάρτητος μηχανικός, κοινής αποδοχής από τους φορείς της περιοχής, ώστε να αξιολογήσει με αντικειμενικότητα τις τεχνικές παραμέτρους του σχεδίου.
Η ανάγκη ανταποδοτικής εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τέθηκε από το Δήμαρχο Ηγουμενίτσας Παναγιώτη Νταή: «Η εταιρία πρέπει να στηρίζει την πόλη που τη φιλοξενεί, όχι να την αποστραγγίζει».Προτάθηκε να δημιουργηθεί θεσμικός μηχανισμός, ώστε μέρος των εσόδων από το λιμάνι να επιστρέφει στην τοπική κοινωνία, μέσω χρηματοδότησης κοινωνικών, πολιτιστικών και περιβαλλοντικών δράσεων.
Κλείνοντας τη συνεδρίαση, ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας υπογράμμισε ότι η Αυτοδιοίκηση δεν θα αρκεστεί σε διαπιστώσεις: «Η συζήτηση πρέπει να μετατραπεί σε πράξη. Δεν θα αφήσουμε το λιμάνι να εξελιχθεί ερήμην της πόλης». Ανέφερε ότι οι θέσεις των φορέων θα συγκεντρωθούν σε ενιαίο διεκδικητικό πλαίσιο, το οποίο θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηγουμενίτσας την Παρασκευή στις 19:30, ενώ το θέμα θα τεθεί άμεσα στην ΠΕΔ Ηπείρου και στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Το κλίμα της σύσκεψης συνοψίστηκε σε μία φράση. «Η Ηγουμενίτσα δεν είναι απλώς σημείο αναχώρησης – είναι πόλη που ζει, εργάζεται και αναπνέει γύρω από το λιμάνι. Κι αυτό πρέπει να το θυμούνται όσοι σχεδιάζουν πίσω από τα γραφεία».
Παρόντες στη σύσκεψη οι Δήμαρχοι Ηγουμενίτσας, Π. Νταής, Φιλιατών, Β. Τζίγκος, Σουλίου, Αθ. Ντάνης, ο Αντιδήμαρχος Φιλιατών Σπ. Φερεντίνος, ο επικεφαλής της μειοψηφίας του Δήμου Φιλιατών, Π. Κατσάρης, ο επικεφαλής της Παράταξης Κοινό των Ηπειρωτών, Ιωάννης Στέφος, ο Γραμματέας της Ν.Ε ΠΑΣΟΚ Θεσπρωτίας, Ιωάννης Γεωργίου ως εκπρόσωπος της παράταξης Ήπειρος Όλον του Στ. Ζούμπα, ο πρώην Δήμαρχος και πρώην πρόεδρος της ΟΛΗΓ ΑΕ Ανδρέας Νταής, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας, Αντ. Νικολάου, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηγουμενίτσας, Ανδρέας Σταύρου, οι πρόεδροι των κοινοτήτων Πλαταριάς, Συβότων, εκπρόσωποι ξενοδόχων, δραστηριοποιούμενων στον τουριστικό κλάδο, ταξί, ναυτιλιακών πρακτόρων, του Συλλόγου Μηχανικών κ.α.