Μια νέα έρευνα της Revolut σε συνεργασία με τη Dynata αποκαλύπτει ότι, καθώς η Black Friday πλησιάζει, οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται πιο ενθουσιασμένοι για τις αγορές παρά σίγουροι για την ικανότητά τους να αποφύγουν τις διαδικτυακές παγίδες. Το αποτέλεσμα; Απάτες, ψεύτικοι ιστότοποι και σημαντικές οικονομικές απώλειες.
Χαμηλή αυτοπεποίθηση – Μεγάλος κίνδυνος
Παρότι οι προσφορές της Black Friday αποτελούν πόλο έλξης, μόνο το 8% των ερωτηθέντων δηλώνει «μεγάλη αυτοπεποίθηση» ότι μπορεί να αναγνωρίσει μια απάτη. Ειδικά οι ηλικίες 45-64 εμφανίζουν το μεγαλύτερο έλλειμμα σιγουριάς, με πάνω από τους μισούς να δηλώνουν ότι δεν αισθάνονται ικανοί να ξεχωρίσουν έναν ψεύτικο ιστότοπο.
Η εικόνα στους νεότερους δεν είναι πολύ καλύτερη: μόλις το 14% της Generation Z αισθάνεται πραγματικά σίγουρο για τις ψηφιακές αγορές, παρά την “ψηφιακή εξοικείωση” που συχνά τους αποδίδεται.
Αυξανόμενα θύματα – Σημαντικές οικονομικές απώλειες
Η έρευνα δείχνει ότι το 18% των Ελλήνων έχει ήδη πέσει θύμα απάτης σε προηγούμενες Black Friday, ενώ το 61% φοβάται ότι μπορεί να συμβεί ξανά. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι:
- 1 στους 10 όσων εξαπατήθηκαν έχασαν πάνω από 1.000 ευρώ,
- Το 11% της Gen Z έχασε από 250 έως 500 ευρώ,
- Στη Gen X, που δηλώνει τη μικρότερη αυτοπεποίθηση, το 12% όσων εξαπατήθηκαν έχασαν πάνω από 1.000 ευρώ.
Ο επικεφαλής Οικονομικού Εγκλήματος της Revolut, Woody Malouf, τονίζει ότι οι απατεώνες γίνονται ολοένα και πιο εξελιγμένοι, ειδικά μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, μιμούμενοι γνωστές μάρκες και ηλεκτρονικά καταστήματα. «Αν κάτι φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, συνήθως είναι απάτη», επισημαίνει.
Πού ψάχνουν προσφορές οι Έλληνες
Οι πιο δημοφιλείς πηγές για αναζήτηση προσφορών είναι:
- Ιστότοποι λιανικής (36%),
- Διαφημίσεις σε Instagram, TikTok, Facebook (23%),
- Email προσφορών (13%).
Οι influencers βρίσκονται στην τελευταία θέση: μόλις το 5% εμπιστεύεται προτάσεις από αυτούς.
Γενεές και συνήθειες
- Η Gen Z στηρίζεται περισσότερο σε διαφημίσεις στα social media (30%).
- Οι Gen X και Boomers προτιμούν τα «παραδοσιακά» e-shops (39% και 40% αντίστοιχα).
Προσοχή στις συχνότερες απάτες – 4+1 βασικά tips
Η Revolut υπενθυμίζει τις πιο συχνές μορφές απάτης και τους τρόπους προστασίας:
- Ψεύτικα e-shops που μοιάζουν με πραγματικά
- ➤ Ελέγξτε τη διεύθυνση URL και την ταυτότητα του καταστήματος.
- Πολύ χαμηλές τιμές σε ακριβά προϊόντα
- ➤ Αν «μοιάζει πολύ καλό για να είναι αληθινό», πιθανότατα είναι.
- Ψεύτικοι λογαριασμοί στα social media
- ➤ Μην εμπιστεύεστε σελίδες με πρόσφατη δημιουργία και υπερβολικά θετικές κριτικές.
- Phishing emails & ψεύτικες ειδοποιήσεις δεμάτων
- ➤ Μη πατάτε σε links – ελέγξτε την παραγγελία σας από την επίσημη σελίδα του καταστήματος.
- Προωθητικές διαφημίσεις με παραπλανητικά links
- ➤ Αποφεύγετε κλικ σε περίεργες διαφημίσεις ή μηνύματα.
-Με πληροφορίες από Οικονομικό Ταχυδρόμο