Λαϊκή Συσπείρωση: Ζητά συζήτηση για τους ΣΜΑ

apori statmoi

Αίτημα για συζήτηση στην επόμενη Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, για την πορεία της κατασκευής των ΣΜΑ και την διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο κατέθεσε η «Λαϊκή Συσπείρωση» .

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, είχαν ζητήσει από τις 14 Ιανουαρίου αντίγραφα των συμβάσεων και των πρακτικών της επιτροπής παρακολούθησης του έργου, ώστε να πληροφορηθούν για την πορεία της κατασκευής των ΣΜΑ καθώς η προγραμματική σύμβαση για το έργο υπογράφηκε στις 24 Νοεμβρίου 2015 και μέχρι και σήμερα καμία ενημέρωση δεν υπάρχει για τους λόγους καθυστέρησης του έργου.

Η Περιφέρεια Ηπείρου, όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους  ουδέποτε παρέδωσε ως όφειλε κανένα αντίγραφο και η παράταξη ενημερώνει ότι κατέθεσε αναφορά στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου για παράβαση του άρθρου 17 του πρότυπου κανονισμού του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» εκτιμά ότι η καθυστέρηση στην παράδοση του έργου, επιβαρύνει τους Δήμους και κατ επέκταση τα λαϊκά εισοδήματα μέσω των ανταποδοτικών τελών:

Α) με τις δαπάνες για καύσιμα, συντηρήσεις οχημάτων και εργατοώρες που πρέπει να δαπανούν για να μεταφέρουν καθημερινά τα απορρίμματα τους στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο  Ελευθεροχώρι, σε σχέση με τις σαφώς μειωμένες δαπάνες που θα κάνουν όταν θα τεθούν σε λειτουργία οι ΣΜΑ οπότε οι μεταφορές των απορριμμάτων θα γίνονται μέχρι τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης

Β) με τις υπέρογκες τιμές ανά τόνο που πληρώνει ο Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Α.Σ.Δ.Σ.Α.) Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου, με ολιγόμηνες ή και ολιγοήμερες συμβάσεις για τη μεταφορά του υπολείμματος από τη ΜΕΑ στους ΧΥΤΥ, της τάξης των 30€/τόνο, σε σχέση με το κόστος που θα είχε η λειτουργία του έργου από τον ίδιο το Α.Σ.Δ.Σ.Α. (δηλαδή χωρίς το κέρδος του επιχειρηματικού ομίλου) ή ακόμα και σε σχέση με τα 23€/ton που υπολογίζει την ιδιωτικοποιημένη υπηρεσία ο Α.Σ.Δ.Σ.Α στην οποία περιέχεται και το κέρδος του ιδιώτη

                Σε σχέση με τον διαγωνισμό του Α.Σ.Δ.Σ.Α για τη λειτουργία των ΣΜΑ, η «Λαϊκή Συσπείρωση» επισημαίνει ότι ο Α.Σ.Δ.Σ.Α. «ποτέ δεν εξέτασε τη δυνατότητα να λειτουργήσει με δικό του μόνιμο προσωπικό τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης», σημειώνει ότι παρουσιάζονται μια σειρά «αναντιστοιχίες», και υπέρογκες δαπάνες αλλά και ένα απολύτως αναιτιολόγητο 20% εργολαβικό όφελος, δηλαδή καθαρό κέρδος για τον επιχειρηματικό όμιλο.

Η λειτουργία των ΣΜΑ (23,02€/τόνο) είναι κόστος που θα προστεθεί στα 50€/τόνο για την είσοδο στην ΜΕΑ, τα οποία φυσικά θα προστεθούν στα 22€/ton για τις υπόλοιπες εισφορές στο Α.Σ.Δ.Σ.Α (με τον προϋπολογισμό του 2020) τα οποία και αναμένεται να αυξηθούν για το 2021. Αυτές οι δαπάνες προστίθενται στα έξοδα για την αποκομιδή των απορριμμάτων, που σε κάποιους δήμους με πλήρως ιδιωτικοποιημένη την υπηρεσία αποκομιδής, φτάνουν και τα 150€/τόνο. Έχουμε Δήμους στην Ηπείρου που επιβαρύνονται με περισσότερα από 244€/τόνο. Αποδεικνύεται ότι όσο θα ξεδιπλώνεται ο σχεδιασμός της διαχείρισης των απορριμμάτων τόσο περισσότεροι λογαριασμοί θα φορτώνονται στις πλάτες του λαού.

Τόσο στο διαγωνισμό για τη λειτουργία των ΣΜΑ, όσο και στην σύμβαση ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ, δεν λαμβάνεται υπ όψιν η υποχρέωση για μείωση των απορριμμάτων σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) του 2020, η οποία πχ για το 2030 φτάνει το 60% των ΑΣΑ. Αντίθετα και στις δύο περιπτώσεις, προβλέπονται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο ποινές για τη μείωση των απορριμμάτων, την οποία οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν. Νέο στοιχείο όμως, είναι ότι ακόμα και χωρίς τις υποχρεώσεις του ΕΣΔΑ ο όγκος των απορριμμάτων έχει μειωθεί, εξαιτίας της γενικευμένης φτώχειας και της μείωσης της κατανάλωσης που έφερε η καπιταλιστική κρίση, στην οποία έδρασε και συνεχίζει να δρα σαν καταλύτης η πανδημία. Η ΜΕΑ με μειωμένη ήδη την πρώτη ύλη έχει μειωμένες λειτουργικές δαπάνες, μειωμένο κόστος μισθοδοσίας και οι Δήμοι χωρίς καν να πιάσουν τους στόχους του ΕΣΔΑ πληρώνουν την εγγυημένη ποσότητα που υπέγραψαν οι Νομαρχιακοί ΦΟΔΣΑ για αυτούς.

Για την παρέμβαση της Περιφέρειας στη διαχείριση των απορριμμάτων με σκοπό να «νοικοκυρέψει τους Δήμους» η Λαϊκή Συσπείρωση  σχολιάζει ότι «εκτός από το έργο των Σταθμών Μεταφόρτωσης που καμία σχέση δεν φαίνεται να έχει με νοικοκυριό, τον μόνο που έκανε «νοικοκύρη» η Περιφέρεια μέχρι τώρα, ήταν την ΤΕΡΝΑ, με τους όρους της προγραμματικής σύμβασης του ΣΔΙΤ που υπέγραψε. Δήμοι και Περιφέρεια «ξιφουλκούν» για το ποιος θα έχει την ευθύνη της ανάθεσης σε ιδιώτη τη λειτουργία των ΣΜΑ, όχι για τη λειτουργία και διαχείριση τους από δημόσιο φορέα με την κατάλληλη στελέχωση από μόνιμο προσωπικό. Στη ιδιωτικοποίηση των ΣΜΑ συμφωνούν όλοι»

Ο καβγάς αντικατοπτρίζει την αντικειμενική δυσκολία του λαού να πληρώνει ανταποδοτικά, άρα και των Δήμων να τα εισπράττουν, πολύ περισσότερο να τα αυξάνουν. Την ίδια στιγμή όμως, στα πλαίσια της καπιταλιστικής ανάπτυξης, οι επιχειρηματικοί όμιλοι που λυμαίνονται την επεξεργασία απορριμμάτων φαίνεται ότι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν σπιθαμή πίσω από τα κέρδη τους τα οποία «χτίζονται» όπως δείχνει πλέον η εμπειρία, με καταστροφικές συνέπειες για τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, το λαϊκό εισόδημα αλλά και τις εργασιακές σχέσεις.

Απέναντι σε αυτή την πολιτική της αστικής τάξης οι κομμουνιστές περιφερειακοί σύμβουλοι, καλούν το Περιφερειακό Συμβούλιο να πάρει απόφαση για :

α. Άμεση παράδοση των ΣΜΑ στον Α.Σ.Δ.Σ.Α και λειτουργία των σταθμών μεταφόρτωσης από τον ίδιο τον Α.Σ.Δ.Σ.Α με πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Λειτουργία ΣΜΑ σε όλους τους Δήμους, ειδική μέριμνα για τη χωροθέτηση του ΣΜΑ Πρέβεζας σε νέα τοποθεσία.

β.Διακοπή της σύμβασης ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ για τη ΜΕΑ.

γ.Καθορισμός σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του κάθε δήμου

δ.Σχεδιασμό για δράσεις πρόληψης της παραγωγής απορριμμάτων, προώθησης της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα

ε. Σχεδιασμό και έργα για την ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ιδιαίτερα των βιομηχανικών λόγω της ποσότητάς τους και της διαπιστωμένης ασυδοσίας των παραγωγών τους.

στ. Ειδική μέριμνα στους εναπομείναντες άτυπους Χώρους Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ) για την ουσιαστική αποκατάσταση

ζ. Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου σε όλα τα επίπεδα με μόνιμη, δημοσίου δικαίου σχέση εργασίας στο Δημόσιο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ