Με επιπρόσθετα οικονομικά βάρη είναι επωμισμένοι οι Έλληνες καταναλωτές, καθώς η βαριά φορολόγηση σε συνδυασμό με τα φαινόμενα κερδοσκοπίας της διακίνησης καυσίμων, έχουν οδηγήσει τα νοικοκυριά να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα βρισκόταν σταθερά στις υψηλότερες θέσεις στο δελτίο της Κομισιόν με τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης, κυρίως εξαιτίας των μεγάλων αυξήσεων στους έμμεσους φόρους (ΕΦΚ και ΦΠΑ), που επιβλήθηκαν την περίοδο των μνημονίων και διατηρούνται για εισπρακτικούς λόγους.
Όμως, στη διάρκεια της παρούσας ενεργειακής κρίσης, οι τιμές της αμόλυβδης στην Ελλάδα αυξήθηκαν περισσότερο από όσο στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για να φθάσουμε αυτή την εβδομάδα, για πρώτη φορά από τότε που δημοσιεύει τα σχετικά στοιχεία η Κομισιόν, να έχουμε την ακριβότερη αμόλυβδη της Ευρώπης.
Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι, μετά τις προσωρινές μειώσεις που έγιναν πρόσφατα στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στη Γερμανία, ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει 46 λεπτά παραπάνω για κάθε λίτρο αμόλυβδης από τον πολύ πλουσιότερο Γερμανό καταναλωτή.
Όπως φαίνεται από το Oil Bulletin της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με μέση τιμή 2,344 ευρώ το χιλιόλιτρο (2,34 ευρώ το λίτρο), η Ελλάδα έχει πλέον την ακριβότερη αμόλυβδη σε όλη την Ευρώπη.
Στην πολύ πλουσιότερη Ολλανδία, που έχει μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις στα καύσιμα από την Ελλάδα και ήταν σταθερά η ακριβότερη χώρα της Ευρώπης εδώ και χρόνια, οι καταναλωτές πληρώνουν μόνο 2,25 ευρώ το λίτρο!
Η χώρα μας είναι ακριβότερη κατά 19,6% και από τον αντίστοιχο μέσο όρο στην ΕΕ των 27, που διαμορφώνεται σε 1,960 ευρώ/λίτρο.
Στη Γερμανία, με τη μείωση των φόρων που αποφάσισε για ένα τρίμηνο η κυβέρνηση Σολτς, οι καταναλωτές έχουν δει πολύ σημαντικές ελαφρύνσεις στο κόστος των καυσίμων, με την τιμή της αμόλυβδης να έχει πέσει στα 1,88 ευρώ, δηλαδή 46 λεπτά χαμηλότερα από την ελληνική.
Έτσι, η διαφορά επιβάρυνσης για τον Έλληνα καταναλωτή είναι απογοητευτική: σε ένα γέμισμα με 40 λίτρα αμόλυβδης, ο Έλληνα θα πληρώσει 94 ευρώ και ο Γερμανός καταναλωτής μόλις 75, δηλαδή σχεδόν 20 ευρώ λιγότερα.
Περαιτέρω υπολογισμοί, με τη στάθμιση και της διαφοράς εισοδημάτων στις δύο χώρες, οδηγούν σε εξοργιστικά συμπεράσματα. Οι Γερμανοί είχαν το 2021 κατά κεφαλήν εισόδημα 35.290 ευρώ, περίπου διπλάσιο από το αντίστοιχο των Ελλήνων, που ήταν μόλις 17.590 ευρώ. Αν ξόδευε ένας Γερμανός όλο το μηνιαίο του εισόδημα σε αμόλυβδη βενζίνη, θα αγόραζε 1.564 λίτρα, δηλαδή 2,5 φορές περισσότερα από τον Έλληνα, που θα αγόραζε μόνο 626 λίτρα.
Ωστόσο, το πρόβλημα των υψηλών τιμών στις αντλίες φαίνεται ότι δεν σχετίζεται μόνο με τους υψηλούς φόρους στην Ελλάδα, αλλά και με την κερδοσκοπία του ολιγοπωλιακού κυκλώματος διακίνησης καυσίμων της χώρας.
Αντίθετα, στην Ελλάδα, αξιοποιώντας και τη μεγάλη, εποχική αύξηση της ζήτησης του καλοκαιριού, φαίνεται ότι οι τιμές εκτινάσσονται όταν ανεβαίνουν οι διεθνείς τιμές, αλλά υποχωρούν με ρυθμούς… χελώνας, όταν οι διεθνείς τιμές πέφτουν.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ανακοινώσει ότι ερευνά το θέμα, επειδή υπάρχουν ενδείξεις ότι τέτοιες πρακτικές ακολουθούνται στην ελληνική αγορά, αλλά οι ρυθμοί διερεύνησης από την ανεξάρτητη αρχή είναι πάντα πολύ αργοί και δεν προβλέπεται να συμβάλλουν αυτές οι έρευνες άμεσα στην αποκλιμάκωση των τιμών.
Υπενθυμίζεται ότι τέταρτο υψηλότερο φόρο κατανάλωσης βενζίνης στην Ευρώπη πληρώνουν σήμερα οι Έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Tax Foundation,
Όπως σημειώνει το Tax Foundation, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί από τις χώρες της ΕΕ να επιβάλλουν ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης 0,36 ευρώ ανά λίτρο στη βενζίνη. Στον χάρτη που δημοσιεύει το ίδρυμα φαίνεται ότι μόνο η Βουλγαρία, η Ουγγαρία και η Πολωνία τηρούν τον ελάχιστο φορολογικό συντελεστή καυσίμων. Όλες οι άλλες χώρες της ΕΕ επιλέγουν να επιβάλλουν υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στη βενζίνη.