«Κλείνει η Εγνατία Οδός Α.Ε.» – Αντιδράσεις και κοινοβουλευτική παρέμβαση για τη διάλυση της εταιρείας

egnatia odos (1)

Στη Βουλή φέρουν και πάλι το ζήτημα του οριστικού κλεισίματος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ζητώντας απαντήσεις από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα.

Η πρώτη ερώτηση είχε κατατεθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου ωστόσο δεν απαντήθηκε από το Υπουργείο με αποτέλεσμα οι βουλευτές να επανέρχονται.

Το θέμα έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς η Εγνατία Οδός Α.Ε. υπήρξε για δεκαετίες ο βασικός δημόσιος φορέας σχεδιασμού, επίβλεψης και υλοποίησης έργων υποδομής στην περιοχή.

Οι βουλευτές τονίζουν ότι η διάλυση της εταιρείας, χωρίς σαφές σχέδιο για τη συνέχιση του έργου της, συνιστά «πλήγμα για την αποκέντρωση» και την ανάπτυξη των Περιφερειών Ηπείρου, Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας.

«Τέλος εποχής» στις 31 Δεκεμβρίου 2025

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που επικαλούνται οι βουλευτές, το Υπουργείο έχει ήδη αποφασίσει το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας στις 31 Δεκεμβρίου 2025, οπότε και θα τεθεί σε καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης.
Η απόφαση αυτή σχετίζεται με την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη επενδυτή, γεγονός που αφήνει εκτός παιχνιδιού τον δημόσιο φορέα από τον ρόλο της εποπτείας της σύμβασης.

Απώλεια ρόλου και τεχνογνωσίας

Όπως σημειώνεται στην ερώτηση, η Εγνατία Οδός Α.Ε. διαθέτει ανεκτίμητη τεχνογνωσία, καθώς έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει έργα ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των καθέτων αξόνων και των έργων αποκατάστασης μετά από φυσικές καταστροφές.
Η κατάργησή της, όπως υποστηρίζουν οι βουλευτές, στερεί από τη Βόρεια Ελλάδα έναν μηχανισμό δημόσιας εποπτείας και τεχνικής υποστήριξης, ενώ δημιουργεί κενό στη διαχείριση των μελετών, έργων και συμβάσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ανησυχία για έργα σε Ήπειρο και Μακεδονία

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε έργα στρατηγικής σημασίας για τη Βόρεια Ελλάδα, όπως:

  • η διασυνοριακή γέφυρα Ελλάδας – Τουρκίας,
  • τα οδικά τμήματα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα, Κοζάνη – Ρύμνιο, Κρηνίδες – Σταυρός, Καστοριά – Πτολεμαΐδα, Ξυνό Νερό – Αμμοχώρι, καθώς και η Περιμετρική Καβάλας.

Οι βουλευτές εκφράζουν φόβους ότι χωρίς τη συνδρομή της Εγνατίας Οδού Α.Ε., πολλά από τα έργα αυτά κινδυνεύουν με καθυστερήσεις ή εγκατάλειψη.

Αιχμές για συγκεντρωτική πολιτική

Η ερώτηση περιλαμβάνει αιχμές για την κυβερνητική πολιτική, κάνοντας λόγο για «συγκεντρωτική διαχείριση έργων από την Αθήνα» και έλλειμμα περιφερειακού σχεδιασμού.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αναφέρονται η ανάπλαση της ΔΕΘ, το ThessIntec, ο Δυτικός Προαστιακός, το Flyover και η Μαρίνα Καλαμαριάς, τα οποία υλοποιούνται από κεντρικές υπηρεσίες και όχι από περιφερειακούς φορείς.

Τα ερωτήματα προς τον Υπουργό

Οι βουλευτές ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις:

  • Για ποιο λόγο δεν ανατέθηκε στην Εγνατία Οδό Α.Ε. η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης;
  • Ποια υπηρεσία θα αναλάβει τον ρόλο αυτό;
  • Ποιο ποσοστό των εσόδων από τα διόδια θα αποδίδεται στο Δημόσιο;
  • Πώς θα διασφαλιστεί η συνέχιση των μελετών και έργων που έχει αναλάβει η εταιρεία;
  • Και, τέλος, ποιο θα είναι το μέλλον των στελεχών και εργαζομένων της;

Οι υπογράφοντες βουλευτές

Αναστάσιος Νικολαΐδης, Αχμέτ Ιλχάν, Ουρανία (Ράνια) Θρασκιά, Παρασκευάς (Πάρις) Κουκουλόπουλος, Απόστολος Πάνας, Πέτρος Παππάς, Ιωάννης Τσίμαρης και Στέφανος Παραστατίδης.