Σε ισχύ είναι πλέον ο νέος ΚΟΚ που φέρνει αυστηρότερες ποινές για χρήση κινητού, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και άλλες παραβάσεις.
Στόχος η μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα.
Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η έννοια της υποτροπής: πλέον, οι επαναλαμβανόμενες παραβάσεις δεν συμψηφίζονται, αλλά επιφέρουν σωρευτικές ποινές, αυξάνοντας τόσο τα χρηματικά πρόστιμα όσο και τις διοικητικές κυρώσεις, όπως η αφαίρεση διπλώματος ή ακόμα και ποινικές διώξεις.
📌 Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ
- Ενεργοποιούνται οι ψηφιακές κάμερες παραβάσεων στην Αττική και τα πρόστιμα αποστέλλονται αυτόματα μέσω gov.gr. Σταδιακά θα επεκταθούν σε όλη την χώρα.
- Οι επαναλαμβανόμενες παραβάσεις (υποτροπές) δεν συμψηφίζονται, αλλά επιφέρουν σωρευτικά πρόστιμα και αυστηρές κυρώσεις.
- Αυστηρότερες ποινές για:
- χρήση κινητού (πρόστιμα έως 2.000 € + αφαίρεση διπλώματος για 1 χρόνο)
- οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (πρόστιμα έως 4.000 €, αφαίρεση διπλώματος 10 χρόνια, φυλάκιση έως 10 έτη)
- υπερβολική ταχύτητα (έως 8.000 € και αφαίρεση διπλώματος για 4 χρόνια)
- μη χρήση ζώνης και κράνους (πρόστιμα έως 2.000 €, αφαίρεση διπλώματος)
- Αυστηρές ποινές για παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ και παρακώλυση συγκοινωνίας.
- Ενίσχυση της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής παιδείας από νεαρή ηλικία.
⚖️ Αναλυτικά οι ποινές
📱 Χρήση κινητού:
- 1η παράβαση: 350 € & αφαίρεση διπλώματος 1 μήνα
- 2η παράβαση: 1.000 € & αφαίρεση διπλώματος 6 μήνες
- 3η παράβαση: 2.000 € & αφαίρεση διπλώματος 1 χρόνο
🚨 Υπερβολική ταχύτητα / κόντρες:
- Έως 8.000 € πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος 4 έτη
- Για ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα, ποινές φυλάκισης
🍷 Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ:
- Πρόστιμα έως 4.000 €
- Αφαίρεση διπλώματος έως 10 χρόνια
- Φυλάκιση έως 10 έτη (θανατηφόρο δυστύχημα → 10-20 έτη ή ισόβια)
🦺 Μη χρήση ζώνης/κράνους:
- Πρόστιμα έως 2.000 €
- Αφαίρεση διπλώματος για 1 χρόνο
- Πρόστιμο και στους συνεπιβάτες
🅿️ Παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ:
- Έως 2.000 € πρόστιμο
- Αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων έως 1 χρόνο
🧠 Στόχος: λιγότερα τροχαία, περισσότερη ασφάλεια
Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η Ελλάδα παραμένει στις πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκή Ένωση σε θανάτους από τροχαία. Ο νέος ΚΟΚ εστιάζει στην πρόληψη και όχι στην τιμωρία, με στόχο να αλλάξει η οδηγική κουλτούρα και να προστατευτούν ανθρώπινες ζωές.