Καύσιμα και πληθωρισμός «πνίγουν» τα νοικοκυριά

souper market geniki

Το ράλι της ακρίβειας συνεχίζεται και σε αδιέξοδο βρίσκονται οι οδηγοί από τις τιμές των καυσίμων με τις μετακινήσεις να ροκανίζουν τα οικογενειακά εισοδήματα.

Η βενζίνη κινείται σταθερά στα 2 ευρώ και 40 λεπτά το λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ και το πετρέλαιο κίνησης παραμένει πάνω από τα 2 ευρώ παρά την επιδότηση στην αντλία που παρατάθηκε μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Την ίδια στιγμή, το ράλι του πληθωρισμού καταρρίπτει κάθε εκτίμηση για την ακρίβεια στη χώρα μας.

Ήδη τα στοιχεία, που ανακοίνωσε την Παρασκευή (1/7) η Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή (Eurostat) δείχνουν ότι ο πληθωρισμός για την Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 12%  τον Ιούνιο  από 10,5% τον Μάιο και 9,1% τον Απρίλιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να ανακοινώσει τον εθνικό δείκτη τιμών στις 8 Ιουλίου.

Όπως συμβαίνει παραδοσιακά, το ποσοστό αναμένεται να είναι μεγαλύτερο από αυτό το οποίο καταγράφει η Eurostat, ως εναρμονισμένο δείκτη, κάτι το οποίο συνεπάγεται ότι η ακρίβεια στην Ελλάδα εντείνεται ολοένα και περισσότερο.

Πάντως, η Ελλάδα είχε να καταγράψει πληθωρισμό της τάξης του 12% από τον Δεκέμβριο του 1993, κάτι το οποίο συνιστά υψηλό σχεδόν 29 ετών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες, στην έκθεσή της για τη νομισματική της πολιτική, η Τράπεζα της Ελλάδος αναθεώρησε πτωτική την πρόβλεψή της για την ανάπτυξη στο 3,2% (1,8% στο δυσμενές σενάριο) και αναμένει ο πληθωρισμός στο σύνολο της τρέχουσας χρονιάς να διαμορφωθεί στο 7,6%.

Ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη

Σχετικά με το τι έπαιξε ρόλο στη νέα μεγάλη άνοδο του πληθωρισμού στην ευρωζώνη, η ενέργεια  έχει τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Ιούνιο (41,9%, έναντι 39,1% τον Μάιο) και ακολουθούν τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός (8,9%, έναντι 7,5% τον Μάιο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (4,3%, έναντι 4,2% τον Μάιο) και οι υπηρεσίες (3,4%, έναντι 3,5% τον Μάιο).

Σύμφωνα με έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, είδη πρώτης ανάγκης και διακοπές είναι τα πρώτα έξοδα που περιορίζουν τα νοικοκυριά λόγω των ανατιμήσεων.

Ένας στους πέντε έχει μειώσει την αγορά καταναλωτικών αγαθών και σχεδόν έναν στους δύο δηλώνει ότι θα κάνει λιγότερες διακοπές φέτος, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Τα ευρήματα της έρευνας

Συγκεκριμένα από την εξαμηνιαία διερεύνηση του γενικού πληθυσμού της Περιφέρειας Αττικής, από την Pulse RC σε συνεργασία και για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Αθηνών, αναδεικνύονται τα εξής παρακάτω ευρήματα και συμπεράσματα:

– Περίπου αντίστοιχη εικόνα με την προηγούμενη έρευνα του Οκτωβρίου εμφανίζει ο ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες: 48% ανησυχούν (από 51%) – 42% δεν ανησυχούν (από 43%). Στον χώρο των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων όμως η ανησυχία έχει μεγαλώσει αξιόλογα: 60% ανησυχούν (από 53%) – 29% δεν ανησυχούν (από 32%).

– Αντίστοιχη εικόνα αποτυπώνεται και στον δείκτη αισιοδοξίας/απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, στο σύνολο των κατοίκων της Περιφέρειας Αττικής. Στο ερώτημα πως αντιμετωπίζουν την πορεία της ελληνικής οικονομίας τους επόμενους μήνες απαντούν: 31% αισιόδοξα (από 40%) – 68% απαισιόδοξα (από 58%)!

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα αποτελέσματα στα ερωτήματα επικαιρότητας:

– Ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) με σχεδόν έξι στους δέκα συμμετέχοντες και με τρεις στους δέκα, για βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, ποτά, super market) να είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που προβληματίζουν σήμερα περισσότερο (έως «σχεδόν αποκλειστικά», αφού οι υπόλοιπες κατηγορίες καταγράφουν μονοψήφια ποσοστά) τα ελληνικά νοικοκυριά.

Σημειώνεται ότι ποσοστό ανησυχίας για την ενέργεια είναι σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο των βασικών αγαθών.

– Στην ενέργεια, έχουν παρατηρήσει οι περισσότεροι (έξι στους δέκα) το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης των τιμών και ακολουθούν και εδώ τα βασικά αγαθά.

– Τα καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές) και -σχεδόν ισόποσα- η ενέργεια είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που έχουν κυρίως περιορίσει, τους τελευταίους μήνες, οι καταναλωτές. Κοντά στα παραπάνω είναι και το ποσοστό όσων (ένας στους πέντε) έχει περιορίσει τα βασικά αγαθά. Λίγο χαμηλότερα καταγράφονται όσοι έχουν κάνει περικοπές σε διασκέδαση, ψυχαγωγία, ταξίδια.

– Περίπου αντίστοιχα ποσοστά συναντάμε και στις απαντήσεις των επαγγελματιών / επιχειρηματιών.

– Αν και η διάθεση για διακοπές, μετά από σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας και υγειονομικών περιορισμών, είναι σίγουρα αυξημένη σε όλους μας, μόνο το 36% των συμμετεχόντων, απαντούν ότι θα διαθέσουν τις ίδιες (πάνω- κάτω και σε σύγκριση με πέρυσι) ημέρες για τις φετινές τους καλοκαιρινές διακοπές – μόλις 4% απαντά: «περισσότερες».

Πάνω από τους μισούς θα διαθέσουν μειωμένες ημέρες για τις φετινές τους διακοπές: τρεις στους δέκα (29%) θα ξεκουραστούν λιγότερες ημέρες και ένας στους τέσσερις (25%) καθόλου. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για τους αυτοαπασχολούμενους.

– Ως ο κύριος λόγος που οι ημέρες των φετινών καλοκαιρινών διακοπών θα είναι μειωμένες αναδεικνύονται οι οικονομικές δυσκολίες (για τους τρεις στους τέσσερις).

Παραπλήσια ποσοστά, με αυτά του γενικού πληθυσμού, αποτυπώνονται και στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες.

– Ωστόσο είναι θετική η εικόνα αξιολόγησης των μέτρων και των εξαγγελιών της κυβέρνησης για την στήριξη των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις: Το 50% των συμμετεχόντων τα βρίσκουν προς τη σωστή κατεύθυνση (οι περισσότεροι από αυτούς πάντως, κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα), έναντι 42% που κρίνουν ότι κινούνται προς λανθασμένη κατεύθυνση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ