Οι αποκαλύψεις για τη στάση του Υπουργείου Τουρισμού στο αίτημα του αεροπορικού κολοσσού της Ryanair διαδέχονται η μία την άλλη… Και αφορούν ιδιαίτερα στην Ήπειρο καθώς η εταιρεία έχει προτείνει να αναπτύξει το πρόγραμμά της κατά το διάστημα του χειμώνα εντάσσοντας στους προορισμούς τα Γιάννινα και τον Βόλο.
Από τις συναντήσεις που είχε στην Κρήτη ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας προκύπτει ότι το βασικό αίτημα που έχει θέσει προς το Υπουργείο Τουρισμού, δηλαδή την ελληνική κυβέρνηση, είναι η κατάργηση του «σπατόσημου».
Οι μεγαλύτεροι μπορεί να το θυμούνται και πολλοί μπορεί να έχουν την εντύπωση ότι έχει καταργηθεί.. Όμως στην Ελλάδα όποιο «χαράτσι» θεσμοθετεί το κράτος έρχεται για να μείνει.
Ήταν 1992 όταν η ελληνική κυβέρνηση επέβαλε τότε έναν καινούριο φόρο. Ήταν το «Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων» που όλοι γνωρίζουμε ως Σπατόσημο. Σκοπός του ήταν να βοηθήσει στη δημιουργία του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα που μετέπειτα ονομάστηκε «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Από τότε κάθε επιβάτης που αναχωρούσε από την Ελλάδα για αεροδρόμιο της ζώνης Σέγκεν πλήρωνε στο εισιτήριο του συν 12 ευρώ και συν 22 ευρώ αν ο προορισμός του ήταν αεροδρόμιο εκτός ζώνης Σέγκεν. Δώδεκα ευρώ ήταν και παραμένει το Σπατόσημο στα δρομολόγια εσωτερικού που σημαίνει πως σε ένα εισιτήριο μετ’ επιστροφής, ο ταξιδιώτης επιβαρύνεται με συν 24 ευρώ.
Το αεροδρόμιο κατασκευάστηκε, λειτούργησε, παραχωρήθηκε αλλά τα σπατόσημο εξακολουθεί να πληρώνεται από κάθε επιβάτη.
Με τροπολογία μάλιστα το 2017, το Σπατόσημο απέκτησε ενιαία τιμή. Δώδεκα ευρώ για όλους τους επιβάτες, είτε έχουν προορισμό κάποιο αεροδρόμιο του εσωτερικού, είτε αεροδρόμια εντός και εκτός ζώνης Σέγκεν.
Το πιο βασικό αίτημα λοιπόν που θέτει η Ryanair αφορά στην κατάργηση του συγκεκριμένου φόρου.
Το ίδιο αίτημα, η κατάργηση δηλαδή του φόρου για τους χειμερινούς τουλάχιστον μήνες, έχει τεθεί πολλές φορές τα τελευταία δέκα χρόνια και από άλλες αεροπορικές εταιρείες. Όμως καμία ελληνική κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε σοβαρά.
Ο σημερινός υπουργός Τουρισμού δεσμεύτηκε ότι θα ανακοινώσει κάποια κίνητρα για όλες τις αεροπορικές εταιρείες… Από την δέσμευση μέχρι την υλοποίηση υπάρχει δρόμος.