Η ΡΑΕ «έκοψε» τα έργα που σχεδίαζε ο ΔΕΣΦΑ για φυσικό αέριο στα Γιάννινα

lng fisiko aerio

Στον πάγο έβαλε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας τα σχεδιαζόμενα από τον ΔΕΣΦΑ έργα για την τροφοδοσία των Ιωαννίνων με φυσικό αέριο.

Το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ μέχρι το 2031 πήρε το πράσινο φως με αρκετές ενστάσεις και με παρέμβαση της ΡΑΕ ώστε να υπάρξει συνάντηση μεταξύ του Διαχειριστή και των ΔΕΔΑ και Hengas σχετικά με τις έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση λόγω της αλλαγής σχεδίων και της χρονικής μετάθεσης συγκεκριμένων έργων.

Αυτό που βγαίνει πλέον έξω από τον προγραμματισμό μέχρι και το 2031 είναι το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για την τροφοδοσία των Ιωαννίνων.

Οι λύσεις που είχαν εξεταστεί ήταν τρεις:

– (α) κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, ως προέκταση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς την Ήπειρο, με CAPEX 156 εκατ. ευρώ

-(β) μεταφορά ΥΦΑ από την εγκατάσταση small-scale LNG (ssLNG) της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με βυτιοφόρα στα Ιωάννινα, με CAPEX 85,14 εκατ. ευρώ.

– (γ) μεταφορά ΥΦΑ από την εγκατάσταση small-scale LNG της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με αγωγό στα Ιωάννινα, με CAPEX 106,8 εκατ. ευρώ.

Δεδομένων αυτών, ο ΔΕΣΦΑ πρόκρινε ως οικονομικά προσφορότερη λύση την δεύτερη εναλλακτική και εισηγήθηκε τη συμπερίληψη του έργου με κόστος 85 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή το CAPEX της. Στο ποσό αυτό – κατά την κατανόηση της Αρχής -, όπως αναφέρεται, περιλαμβάνονται κόστη για τη διαμόρφωση προβλήτας υποδοχής πλοίων και την εκφόρτωση ΥΦΑ στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, καθώς και για την αγορά του πλοίου και των βυτιοφόρων.

Η ΡΑΕ δεν εγκρίνει προς το παρόν το εν λόγω έργο για τους ακόλουθους λόγους:

• Από την ανάλυση του Διαχειριστή, η λύση τροφοδότησης μέσω ssLNG δεν είναι σημαντικά οικονομικότερη σε σχέση με την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, η οποία κατά τα άλλα ενδείκνυται. Από τα στοιχεία της μελέτης καθίσταται σαφές ότι μακροπρόθεσμα (περισσότερα από τα 12 χρόνια), η εναλλακτική του αγωγού υψηλής πίεσης προκύπτει οικονομικότερη.

• Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή δεν έχει αποφανθεί σε σχέση με το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των εικονικών αγωγών, η διαχείριση των οποίων έως τώρα έχουν ανατεθεί στους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής. Σύμφωνα δε με την ίδια απόφαση, η δραστηριότητα της μεταφοράς του φυσικού αερίου με βυτιοφόρα ή πλοία παραμένει ανταγωνιστική και παρέχεται στον Διαχειριστή Διανομής από τρίτο μέσω διαγωνισμού. Συνεπώς, δεν θα ήταν δυνατή η έγκριση του έργου όπως παρουσιάζεται από τον ΔΕΣΦΑ χωρίς την κατάρτιση συνολικού ρυθμιστικού πλαισίου.

• Η Αρχή οφείλει να αναμένει το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, πριν προχωρήσει στην έγκριση νέων μεγάλων επενδυτικών έργων φυσικού αερίου που υπάρχει περίπτωση να μην χρησιμοποιηθούν επαρκώς (stranded assets).

Συνεπώς, η απόφαση μετατίθεται για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.

Μεταβατικά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του οικείου Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με ΥΦΑ μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας, η οποία θα βρίσκεται σύντομα σε εμπορική λειτουργία.

Η εξέλιξη αυτή δεν επηρεάζει το έργο που έχει δημοπρατήσει η ΔΕΔΑ εδώ και αρκετούς μήνες για την κατασκευή ενός μικρού τμήματος δικτύων και δεξαμενών φυσικού αερίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ