Με αφορμή την απόδοση στην κυκλοφορία του πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Πάτρα–Πύργος, ο πρώην Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ και Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης προχώρησε σε δήλωση με αναδρομή στο ιστορικό του έργου, επισημαίνοντας ότι τα μεγάλα δημόσια έργα απαιτούν σχέδιο, συνέχεια και υπευθυνότητα.
Ο κ. Καλογιάννης χαρακτήρισε «θετικό γεγονός» τα εγκαίνια του νέου τμήματος από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ωστόσο υπενθύμισε τις σοβαρές καθυστερήσεις που υπέστη το έργο εξαιτίας λανθασμένων πολιτικών επιλογών στο παρελθόν.
Από το 2007 στη ματαίωση και στην επανεκκίνηση
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος αποτελούσε μέρος της αρχικής σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, η οποία κυρώθηκε το 2007 επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή, με Υπουργό Υποδομών τον Γιώργο Σουφλιά και τον ίδιο τον Σταύρο Καλογιάννη να συμμετέχει τότε ως Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ.
Όπως αναφέρει, το έργο «ναυάγησε» το 2010-2011, όταν η τότε κυβέρνηση εγκατέλειψε τις εργολαβίες, προκαλώντας μαζικά κλεισίματα εργοταξίων και κίνδυνο ακύρωσης όλων των αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Η κρίσιμη συμφωνία του 2013
Το 2012, στην τρικομματική κυβέρνηση ΝΔ–ΠΑΣΟΚ–ΔΗΜΑΡ, ο Σταύρος Καλογιάννης επανήλθε ως Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και υπέγραψε τη συμφωνία τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης τον Απρίλιο του 2013, επαναφέροντας σε τροχιά υλοποίησης τα έργα. Όπως σημειώνει, το τμήμα Πάτρα–Πύργος αφαιρέθηκε αργότερα από τον τότε Υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, έπειτα από πολιτικές πιέσεις, κάτι που χαρακτήρισε «σοβαρό λάθος».
Η κατάτμηση ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ και η «αναβίωση» από τη Νέα Δημοκρατία
Στο επίκεντρο της κριτικής του Καλογιάννη βρέθηκε και η περίοδος διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ, όταν το έργο κατατμήθηκε σε οκτώ εργολαβίες, μια επιλογή που –όπως τόνισε– έγινε για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα.
«Τέσσερα χρόνια μετά, τα μισά τμήματα δεν είχαν καν ανάδοχο και τα υπόλοιπα είχαν πρόοδο 0–10%», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως η Κυβέρνηση τότε διαβεβαίωνε ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν το 2020.
Μετά το 2019, η Νέα Δημοκρατία επανένωσε το έργο, το επανέφερε στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού και εξασφάλισε εκ νέου τη χρηματοδότησή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το έργο βρίσκεται πλέον στην τελική του φάση, με τμήματα να αποδίδονται σταδιακά στην κυκλοφορία.
«Το κόστος των λαθών είναι τεράστιο»
Κλείνοντας, ο Σταύρος Καλογιάννης υπογράμμισε ότι η σημερινή εξέλιξη αποτελεί δικαίωση της στρατηγικής επιλογής της παραχώρησης και της πολιτικής επιμονής για την ολοκλήρωση του έργου.
«Πρέπει να κατανοήσουμε ότι τα δημόσια έργα, ιδίως τα μεγάλα, χρειάζονται σχέδιο και υπευθυνότητα. Οι επιπολαιότητες και οι ερασιτεχνισμοί κοστίζουν πολύ ακριβά και γι’ αυτό δεν επιτρέπονται», ανέφερε χαρακτηριστικά.