Η αναγκαιότητα της επέκτασης της Ιόνιας οδού μέχρι το συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς και η σύνδεσή της με τον Διευρωπαϊκό οδικό άξονα των Δυτικών Βαλκανίων συνεχίζει να αποτελεί διακαή πόθο απανταχού των Ηπειρωτών. Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό και από τις αδιάκοπες προσπάθειες των φορέων και των αυτοδιοικητικών να επαναφέρουν το θέμα της σύνδεσης στο «τραπέζι» και να κρατούν την κατασκευή του άξονα ψηλά στην ατζέντα των διεκδικήσεων της περιοχής.
Μάλιστα, τη σπουδαιότητα της κατασκευής του έχουν αντιληφθεί και οι Περιφέρειες των Ιονίων Νήσων, της Δυτικής και Στερεάς Ελλάδας αλλά και της Πελοποννήσου καθώς ο Διευρωπαϊκός Άξονας όταν ολοκληρωθεί, αναμένεται να ενώσει την Καλαμάτα με τη κεντρική Ευρώπη.
Οι λόγοι που αυτή η σύνδεση είναι ζωτικής σημασίας για την περιοχή έχουν πολλάκις αναφερθεί είτε γραπτώς μέσω επιστολών, είτε προφορικώς μέσω συναντήσεων με τους αρμόδιους Υπουργούς και στελέχη της Κυβέρνησης. Συνοπτικά τα οφέλη που θα αποκομίσει η περιοχή αλλά και η χώρα εντοπίζονται στον οικονομικό και τουριστικό τομέα, στην οδική ασφάλεια και τη μείωση του χρόνου ταξιδιού, στην αναβάθμιση αεροδρομίων και λιμανιών αλλά και στη δημιουργία διακρατικών, διαπεριφερειακών και διαδημοτικών clusters.
Η εταιρεία DatAnalysisσε συνεργασία με τον αντιπρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων Στάθη Σιούτη, προχώρησαν στη στατιστική ανάλυση δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ, προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με τη σπουδαιότητα του διασυνοριακού σταθμού της Κακαβιάς, αναφορικά με τα οχήματα που διέρχονται από αυτόν ανά μήνα,αλλά για να γίνει και η σύγκριση με τον αντίστοιχο σταθμό της Κρυσταλλοπηγής στη Φλώρινα.
Στόχος της έρευνας είναι η παρουσίαση και ανάλυση της πορείας που ακολουθεί η χρήση του υπάρχοντος οδικού δικτύου με σκοπό να συγκροτηθεί μία βάση δεδομένων σχετικά με την φυσιογνωμία των μετακινήσεων.
Αναλυτικότερα:
• Κατά το διάστημα 2014-2020 η είσοδος των ΙΧΕ από την Αλβανία προς την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 25%.
• Από το 2013 ως το 2019 παρατηρήθηκε αύξησης της τάξης του 55% στα κενά Φ/Γ που εισήλθαν στην Ελλάδα από την Αλβανία μέσω Κακαβιάς. Αντίστοιχα, η έξοδος προς την Αλβανία των κενών Φ/Γ μειώθηκε κατά 34%.
• Αναφορικά με τα έμφορτα Φ/Γ που εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω Κακαβιάς το ποσοστό αυξήθηκε κατά 8% για το διάστημα 2014-2020 ενώ αντίστοιχα το πλήθος των έμφορτων από την Ελλάδα προς την Αλβανία αυξήθηκε κατά 25%. Παρατηρείται, δηλαδή, μια τάση να εισέρχονται κενά και να εξέρχονται έμφορτα.
• Για το ίδιο διάστημα, 2014-2020, παρουσιάζεται μία αύξηση της τάξης του 19,8% επί του μέσου όρου στα εξερχόμενα ΙΧΕ μέσω του διασυνοριακού σταθμού.
• Τέλος, ένα αρκετά σημαντικό εύρημα είναι πως για την περίοδο από το 2013 ως το 2019 οι αφίξεις στο σταθμό της Κακαβιάς εμφανίζουν αύξηση 30% ενώ για το ίδιο διάστημα οι αφίξεις στο σταθμό της Κρυσταλλοπηγής μειώνονται περίπου κατά 20%.
Τα δεδομένα είναι ενδεικτικά της εμπορευματικής και επιβατικής σημασίας που έχει η σύνδεση του συνοριακού σταθμού της Κακαβιάς με το Διευρωπαϊκό οδικό άξονα των Δυτικών Βαλκανίων, που με την ολοκλήρωση του, θα μας καταστήσει ως ένας από τους πιο σημαντικούς κόμβους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη !