Την αποκλειστική αρμοδιότητα της Περιφέρειας Ηπείρου στη μεταφορά του υπολείμματος από τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής, επιβεβαιώνει η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία ήταν γνωστή, όμως τώρα δημοσιεύθηκε στο σύνολό της.
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο είχε προσφύγει ο Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων μετά την ακύρωση του διαγωνισμού που προγραμμάτιζε από την τοπική υπηρεσία. Παρότι η απόφαση είχε γίνει γνωστή και πλέον δημοσιεύθηκε, από την Διοίκηση του ΦΟΔΣΑ δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση ούτε καν σχολιασμός.
Αντίθετα, η Περιφέρεια Ηπείρου είναι αυτή που δημοσιοποίησε το γεγονός.
Όπως σημειώνει στην πολυσέλιδη (50 σελίδων) απόφαση, δίνονται απαντήσεις, με πλήρη αιτιολογία και επί ζητημάτων που είχαν τεθεί στο δημόσιο διάλογο, δικαιώνοντας πλήρως την Περιφέρεια Ηπείρου σε ο, τι αφορά την υποχρέωσή της να τηρήσει απαρέγκλιτα τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει με τη Σύμβαση Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή και λειτουργία του Εργοστασίου Επεξεργασίας Στερεών Αποβλήτων.
Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων από το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίθηκε και αποφασίστηκε ότι:
1) Η Προγραμματική Σύμβαση, με την οποία οι πρώην Αναγκαστικοί Σύνδεσμοι -στη θέση των οποίων έχει υπεισέλθει ο ΦΟΔΣΑ- μεταβίβασαν στην Περιφέρεια τις αρμοδιότητές τους για την υλοποίηση της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου έχει διάρκεια 27 χρόνια, αρχής γενομένης από 21.7.2017, όση και η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ, και είναι δεσμευτική για τον ΦΟΔΣΑ.
2) Η νομιμότητα της Προγραμματικής Σύμβασης δεν θίγεται από την πρόσφατη μεταβολή της νομοθεσίας, απορριπτομένου σχετικού ισχυρισμού του ΦΟΔΣΑ. Στην απόφαση διατυπώνεται δε ρητά ότι: «Εξάλλου, στις Περιφέρειες ανατέθηκαν αρμοδιότητες περιφερειακού σχεδιασμού σύμφωνα με το εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων».
3) Η Περιφέρεια έχει την αρμοδιότητα να καθορίζει το ύψος, να βεβαιώνει και να εισπράττει από τους δήμους τα τέλη ή τις ετήσιες εισφορές, περιλαμβανομένου και του κόστους μεταφοράς του υπολείμματος. (Υπενθυμίζεται ότι παρά ταύτα, η Περιφέρεια εξασφαλίζει για το σκοπό αυτό πιστώσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ώστε να μην επιβαρύνονται οι δημότες).
4) Ενέργειες του ΦΟΔΣΑ να αναθέτει αυτός τη μεταφορά του υπολείμματος «δεν αποκλείεται, … να εμπίπτουν στην έννοια της αντισυμβατικής κατά την προγραμματική σύμβαση συμπεριφοράς και να επιφέρουν τις οικείες έννομες συνέπειες ή να συνιστούν ενέργειες εξ αιτίας των οποίων προκαλείται παραβίαση της σύμβασης σύμπραξης από την Περιφέρεια Ηπείρου, από τις οποίες, ο προσφεύγων [ΦΟΔΣΑ] οφείλει να απέχει»,
5) Τέλος επί λέξει το Ε.Σ. έκρινε ότι: «Η τροποποίηση της προγραμματικής σύμβασης δεν επαφίεται σε μονομερείς ενέργειες του προσφεύγοντος [ΦΟΔΣΑ], ούτε προβλέφθηκε ότι έκαστος ή από κοινού οι συμβληθέντες σύνδεσμοι διαχείρισης αποβλήτων, συνακόλουθα και ο καθολικός διάδοχός τους [ΦΟΔΣΑ], μπορούν να υπαναχωρούν από την προγραμματική σύμβαση».
• Για την Περιφέρεια Ηπείρου στο Ανώτατο Δικαστήριο, την υπόθεση- επιτυχώς – χειρίστηκε η ηπειρώτισσα δικηγόρος Αθηνών Γεωργία Τατάγια.