«Εγνατία των Λιμένων»… Τέσσερα λιμάνια σε νέα εποχή και μόνο ένα χωρίς τρένο!

egnatia-limani

«Εγνατία των λιμένων. Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη: Αναπτυξιακός και Γεωστρατηγικός ρόλος», ήταν το θέμα ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με πρωτοβουλία της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής.

Η ημερίδα στην οποία το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εκπροσώπησε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος διοργανώθηκε στο πλαίσιο εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στο περιθώριο της κοινής συνεδρίασης της Επιτροπής με το Διοικητικό Συμβούλιο της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.).

Μιλώντας στην ημερίδα ο κ. Κυριαζόπουλος υπογράμμισε ότι «κατά μήκος της Εγνατίας Οδού η οποία διασχίζει την Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη. Εκκινεί από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, απ’ όπου υπάρχει τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία, και καταλήγει στους Kήπους του Έβρου στα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Από την μια πλευρά ως την άλλη, ανέφερε, βρίσκονται 4 από τους σημαντικότερους λιμένες της Β. Ελλάδας.

Επιπρόσθετα», συνέχισε, «η Εγνατία Οδός λειτουργεί συγχρόνως ως συλλεκτήριος οδικός άξονας των μεταφορών της Βαλκανικής και της Ν.Α. Ευρώπης. Σ’ αυτήν καταλήγουν οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο – Σόφια – Θεσσαλονίκη), IX (Ελσίνκι με κατάληξη την Αλεξανδρούπολη), Χ (Βιέννη – Βελιγράδι – Θεσσαλονίκη)».

Εξάλλου ο Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής ανέφερε ότι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα- Τοξότες Ξάνθης (νότια χάραξη), έργο ύψους 1,3 δισ. ευρώ, και αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη, που θα διασυνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης μεταξύ τους.

Το λιμάνι που μένει εκτός σιδηροδρομικής σύνδεσης είναι της Ηγουμενίτσας, το μοναδικό από τα τέσσερα, γεγονός που δημιουργεί σοβαρά μειονεκτήματα.

Συμβολή στον Αναπτυξιακό Ρόλο της περιοχής

Αναφορικά με τον ρόλο που διαδραματίζουν αυτά τα τέσσερα λιμάνια στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, ο κ. Κυριαζόπουλος, επεσήμανε τα εξής :

Λιμένας Θεσσαλονίκης:

Κύριος λιμένας των Βαλκανίων με προοπτικές πύλης διαμετακομιστικού εμπορίου και τουρισμού μέσα από:

Ολοκλήρωση υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου του ΟΛΘ ΑΕ και κύρια των έργων αναβάθμισης στον 6ο προβλήτα που θα δώσει τη δυνατότητα προσέγγισης σε μεγάλα containerships

Των συνοδών έργων πολυτροπικής διασύνδεσής του (οδικής σύνδεσης με την Εγνατία, σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα)

Της ελεύθερης ζώνη σε λειτουργία

Της θέσης σε λειτουργία εμπορευματικής γραμμής με λιμένες της Αιγύπτου και της Νότιας Τουρκίας

Της ολοένα αυξανόμενης σημασίας του ως homeport λιμένας κρουαζιέρας

Του πρόσφατου μνημόνιού συνεργασίας με Οικονομική Ζώνη του Σουέζ

Λιμάνια Ηγουμενίτσας – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης

Οι ιδιωτικοποιήσεις (πρώτα αποτελέσματα πριν το τέλος του έτους) των λιμένων της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης βρίσκονται σε εξέλιξη. Τα λιμάνια αυτά έχουν τα εξής χαρακτηριστικά :

Λιμάνι Ηγουμενίτσας: Δυτική πύλη θαλάσσιου διάδρομου με μεγάλες δυνατότητες στον τομέα εμπορευματικών μεταφορών, την κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Λιμένας διττής σημασίας (πολιτικής και στρατιωτικής (ΝΑΤΟ). Σημειώνεται ότι η επένδυση για το πλωτό terminal (FSRU) αναμένεται να ξεκινήσει το 2022 και θα έχει κύρια εξαγωγικό προσανατολισμό.

Λιμάνι Καβάλας: πέραν της αξιοποίησης του εμπορικού λιμένα, σε δρομολόγηση βρίσκεται η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας με τη διευθέτηση του ζητήματος του Κανονισμού Τιμολόγησης και τα λοιπά ζητήματα

Από τα κοινοπρακτικά σχήματα που έχουν προκριθεί, διαφαίνεται ότι επενδυτές με ευρεία και βαθιά γνώση του αντικειμένου της λιμενικής βιομηχανίας πρόκειται να υλοποιήσουν σύντομα το αναπτυξιακό τους πλάνο και να ξεδιπλώσουν τις δυνατότητες τόσο των λιμένων όσο και της Εγνατίας Οδού ως βασικού άξονα θαλασσίων εμπορευματικών μεταφορών.

Εξάλλου ο Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής ανέφερε ότι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα- Τοξότες Ξάνθης (νότια χάραξη), έργο ύψους 1,3 δισ. ευρώ, και αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη, που θα διασυνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης μεταξύ τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ