Τουλάχιστον 180 εκατομμύρια ευρώ κοστίζει στο ελληνικό δημόσιο η αδυναμία που έδειξε επί πέντε χρόνια να προχωρήσει στην πιστοποίηση των σηράγγων που λειτουργούν στον αυτοκινητόδρομο. Η αδυναμία αυτή είναι και ο βασικός λόγος που οδήγησε στην τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης η οποία κατατέθηκε στη βουλή και αναμένεται να αποτελέσει νόμο του κράτους μέσα στις επόμενες ημέρες.
Η ψήφιση της σύμβασης βάζει τέλος στον μοναδικό υπό κρατικό έλεγχο μεγάλο αυτοκινητόδρομο, έναν οδικό άξονα που κόστισε άνω των 6,5 δις –εθνικοί και κοινοτικοί πόροι.
Το τίμημα για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.) είναι 1,4 δις το οποίο ουσιαστικά μειώνεται κατά κάποια εκατομμύρια καθώς η εταιρεία θα πιστοποιήσει τις σήραγγες και θα πληρώσει το ελληνικό δημόσιο!!
Στο κείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται ειδικός Λογαριασμός Χρηματοδότησης Εργασιών Σηράγγων, συνολικού ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό το οποίο θα διατεθεί αποκλειστικά για παρεμβάσεις ασφάλειας στις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου.
Πρόκειται για ουσιαστικά έργα που στόχο έχουν την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, αλλά δεν ολοκληρώθηκαν από την Εγνατία Οδό Α.Ε., με αποτέλεσμα το Δημόσιο να μην μπορεί να λάβει έγκαιρα την απαραίτητη αδειοδότηση.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα 180 εκατ. ευρώ που αποτελούν μέρος του τιμήματος της παραχώρησης αποδίδονται από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας σε ειδικό λογαριασμό του Δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ωστόσο, τα χρήματα αυτά δεν αποτελούν καθαρό έσοδο για το κράτος, καθώς θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για αποζημιώσεις και για τη χρηματοδότηση εργασιών που θα έπρεπε ήδη να έχουν ολοκληρωθεί.
Το κείμενο επισημαίνει ότι μία από τις βασικές προϋποθέσεις για την έναρξη της παραχώρησης είναι η αδειοδότηση των σηράγγων από τη ΔΑΣ τουλάχιστον ως Κατηγορίας Ε. Παρ’ όλα αυτά, «έως σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες εργασίες και ενέργειες» ενώ η ολοκλήρωσή τους δεν αναμένεται ούτε στο άμεσο διάστημα.
Η καθυστέρηση αυτή είναι που οδηγεί στο οικονομικό αποτέλεσμα: το Δημόσιο ουσιαστικά λαμβάνει 180 εκατ. ευρώ λιγότερα, καθώς τα χρήματα του λογαριασμού δεσμεύονται για τις εργασίες που έπρεπε να έχουν ήδη υλοποιηθεί για να δοθεί η άδεια.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις για την επιβολή διοδίων τελών από την ημέρα έναρξης της παραχώρησης, με διατήρηση των υφιστάμενων απαλλαγών, τις οποίες θα καλύψει τα δημόσιο, ενώ δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού της Εγνατίας Οδού Α.Ε. σε υπηρεσίες του Δημοσίου με υπουργική απόφαση. Ουσιαστικά μαζί με τον οδικό άξονα λαμβάνει τέλος και η λειτουργία της εταιρείας…