Εγνατία Οδός: Αντίστροφη μέτρηση για τη μεταβίβαση στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis

siragga egnatia

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καθώς θεωρείται πλέον θέμα χρόνου η ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος και η ανάληψη της διαχείρισης και λειτουργίας του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της χώρας από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, με ποσοστά συμμετοχής 75% και 25% αντίστοιχα.

Μετά την κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης από τη Βουλή – που άνοιξε τον δρόμο για την αναβάθμιση των σηράγγων – και την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επί της δραστηριότητας χρηματοδότησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου, το επόμενο και καθοριστικό βήμα είναι το λεγόμενο financial closing.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται στις αρχές της τελευταίας εβδομάδας του 2025, πιθανότατα την Τρίτη 30 Δεκεμβρίου. Με την ολοκλήρωσή του, το Δημόσιο, μέσω του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), θα εισπράξει τίμημα που εκτιμάται περίπου στα 1,3 δισ. ευρώ, ενδεχομένως και χαμηλότερα, μετά το rebalancing της σύμβασης. Το ποσό έχει ήδη προβλεφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό και θα κατευθυνθεί στην απομείωση του δημόσιου χρέους.

Το τελικό τίμημα είναι μειωμένο σε σχέση με τη βελτιωμένη προσφορά των 1,496 δισ. ευρώ που είχε κατατεθεί τον Αύγουστο του 2021, λόγω της μεταβολής του χρηματοοικονομικού κόστους και των συνθηκών της αγοράς.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024 και αφορά χρονικό ορίζοντα 35 ετών. Στο φυσικό αντικείμενο της παραχώρησης περιλαμβάνονται ο βασικός άξονας της Εγνατίας Οδού μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας και Χαλάστρα – Εύζωνοι, μαζί με τις παρόδιες εκτάσεις.

Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του αυτοκινητοδρόμου, που περιλαμβάνει την ολιστική συντήρηση κρίσιμων τμημάτων, τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων διοδίων, την κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων και 12 Χώρων Στάθμευσης και Αναψυχής, καθώς και έργα υποδομής που ανταποκρίνονται στα πρότυπα ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην αναβάθμιση των σηράγγων της Εγνατίας Οδού, οι οποίες θα ενταχθούν στην υψηλότερη τεχνική κατηγορία, με εφαρμογή προηγμένων συστημάτων ασφάλειας και δυνατότητα ασφαλούς διέλευσης ακόμη και επικίνδυνων φορτίων. Για τον σκοπό αυτό, το Δημόσιο έχει δεσμεύσει 180 εκατ. ευρώ σε ειδικό λογαριασμό, ως αποζημίωση για το κόστος των απαιτούμενων παρεμβάσεων.

Πέραν του εφάπαξ τιμήματος, το Δημόσιο θα λαμβάνει ετησίως ποσοστό 7,5% επί των ακαθάριστων εσόδων του αυτοκινητοδρόμου – από διόδια, ΣΕΑ και λοιπές δραστηριότητες – για όλη τη διάρκεια της 35ετούς σύμβασης. Παράλληλα, η κοινοπραξία υποχρεούται να υλοποιήσει έργα βελτίωσης ύψους 420 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη πενταετία, με τις παρεμβάσεις ασφάλειας να ξεκινούν άμεσα μετά την ανάληψη της παραχώρησης.