Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία: Πάνω από το 75% η πρόοδος του βόρειου τμήματος

e65 aksonas

Η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία  έχει ξεπεράσει το 75%, με το έργο να εισέρχεται σε αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωσή του το πρώτο εξάμηνο του 2026. Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Ε65, μήκους 182,1 χλμ., κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ από το 2021 και αποτελεί βασικό αναπτυξιακό άξονα για τη Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε πρόσφατα στην 10η καταβολή χρημάτων για την κατασκευή του έργου, με το ελληνικό δημόσιο να έχει καταβάλει μέχρι σήμερα 384 εκατ. ευρώ, μετά την επίτευξη του ορόσημου 75,102%.

Κατασκευαστική πρόοδος και τεχνικά χαρακτηριστικά

Παρά τη χαμηλή παρουσία σύνθετων τεχνικών έργων όπως μεγάλες σήραγγες ή γέφυρες στο βόρειο τμήμα, η κατασκευή διεξάγεται σε ορεινό ανάγλυφο, με ιδιαίτερες δυσκολίες κατά τους χειμερινούς μήνες. Σημαντικά κατασκευαστικά έργα, όπως οι σήραγγες και οι γέφυρες, είναι πρακτικά ολοκληρωμένα.

Η πρόοδος του βόρειου τμήματος (70,5 χλμ.) σύμφωνα με στοιχεία Μαρτίου 2025 είναι:

  • Συνολική πρόοδος: 72,77%
  • Σήραγγες: 98,47%
  • Γέφυρες: 95,87%
  • Ασφαλτικά: 44,87%
  • Χωματουργικά: 85,33%

Τo τμήμα από την Καλαμπάκα μέχρι τα όρια Θεσσαλίας-Δυτικής Μακεδονίας παρουσιάζει την μεγαλύτερη πρόοδο, ενώ η συνολική κατασκευαστική δραστηριότητα κορυφώνεται στο τελευταίο 12μηνο του έργου. Στο έργο εργάζονται 780 άτομα και χρησιμοποιούνται 440 μηχανήματα και φορτηγά, μέσω δύο κεντρικών και δύο υποστηρικτικών εγκαταστάσεων.

Υποδομές και κόμβοι

Το βόρειο τμήμα περιλαμβάνει:

  • 2 δίδυμες σήραγγες και 1 μονού κλάδου
  • 2 Cut & Cover τεχνικά έργα
  • 23 γέφυρες και 54 διαβάσεις (άνω & κάτω)
  • 3 χώροι στάθμευσης & ανάπαυσης
  • 6 ανισόπεδοι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενά, Οξύνεια, Αγιόφυλλο-Καρπερό, Εγνατία)
  • 1 μετωπικός και 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων
  • 2 κέντρα ελέγχου & συντήρησης και 1 κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας

Το έργο ολοκληρώνει τον άξονα που συνδέει τη Λαμία με τα Γρεβενά, προσφέροντας σύγχρονο, ασφαλή και ταχύτατο οδικό δίκτυο σε περιοχές με σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι και τα Τρίκαλα.

Ο ρόλος του Ε65 στην ανάπτυξη

Ο Ε65 θεωρείται ο τρίτος κάθετος άξονας της χώρας και χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως «ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας». Η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος ενισχύει την προσβασιμότητα και δημιουργεί νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τις περιοχές που διασχίζει.

Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθιστώντας το ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που υλοποιούνται με αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο, μαζί με τον ΒΟΑΚ. Η συντήρηση και η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου θα αναληφθεί από την Κεντρική Οδό Α.Ε., τον παραχωρησιούχο του άξονα.

Με την παράδοση του νέου τμήματος, ο Ε65 θα προσφέρει:

  • Δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης
  • Σύγχρονες υποδομές ασφάλειας και συντήρησης
  • Βελτιωμένη πρόσβαση σε κάθετη σύνδεση με άλλους μεγάλους άξονες της χώρας

Ο Ε65, μαζί με άλλα μεγάλα έργα όπως το Πάτρα-Πύργος, το Flyover και τον ΒΟΑΚ, αποτελεί βασικό κομμάτι της στρατηγικής του Υπουργείου Υποδομών για ένα σύγχρονο, ασφαλές και αποδοτικό οδικό δίκτυο στην Ελλάδα.