Χριστούγεννα φτώχιας κι απαισιοδοξίας….

EORTASTIKH_AGORAΤα Χριστούγεννα για τους Έλληνες ήταν συνδυασμένα με την ελπίδα. Ελπίδα κι αισιοδοξία. Φέτος όμως λείπουν και τα δύο. Τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν γονατίσει από την οικονομική κρίση. Η άφθονη κατανάλωση, συνυφασμένη κι αυτή με τις μέρες των γιορτών ανήκει οριστικά στο παρελθόν.

Τα χρήματα για τις αγορές των ημερών, μετρημένα, πράγμα που απεικονίζεται σε όλους τους τομείς της αγοράς.

Το χειρότερο όμως είναι ότι από τους Έλληνες δεν λείπουν μόνο τα χρήματα. Λείπει το χαμόγελο κι η ελπίδα.

Η πίεση στα εισοδήματα γίνεται ασφυκτική, η απαισιοδοξία περισσεύει και οι περικοπές δαπανών γίνονται η πρώτη προτεραιότητα για τα περισσότερα νοικοκυριά.

Οι χειρότερες γιορτές που η χώρα βιώνει από την επόμενη του εμφυλίου. Αχνές αναμνήσεις από τη δεκαετία του 50 για τους μεγαλύτερους, πού σαν παιδιά είχαν τουλάχιστον κάποια προσδοκία μπροστά τους, κάποια προοπτική -έστω κάλπικη -για να ονειρεύονται.

Η απουσία του ονείρου αποτελεί την τωρινή τραγωδία. Μία ολόκληρη γενιά παιδιών, έφηβων και νέων, ξεκινάει τη ζωή της έχοντας βρεθεί σε ένα μπαλκόνι από το οποίο η μόνη θέα είναι το κενό.

Η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών βρίσκεται σε επίπεδα… ρεκόρ Ευρώπης, ενώ στις δαπάνες της εορταστικής περιόδου μπαίνει «ψαλίδι».

Οι καταναλωτές θα είναι πιο συγκρατημένοι, προετοιμασμένοι να προσφέρουν δώρα σε μικρότερο αριθμό ατόμων, λιγότερο παρορμητικοί αλλά και προσεκτικοί ως προς τις τιμές και τη χρηστικότητα των δώρων και των προϊόντων που πρόκειται να αγοράσουν φέτος τα Χριστούγεννα.

Λίγοι δηλώνουν ότι θα κόψουν τις δαπάνες τους για τρόφιμα, αλλά σχεδόν εννέα στους δέκα λένε ότι θα μειώσουν τα έξοδα για ρούχα, εξόδους για φαγητό, οικιακά αγαθά (όπως τηλεοράσεις, υπολογιστές, έπιπλα) και διασκέδαση.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας και στις άλλες χώρες της Ευρώπης, καθώς τα φετινά Χριστούγεννα θα γιορταστούν στη σκιά μιας πολύ σοβαρής οικονομικής κρίσης. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αναμένουν να διαθέσουν κατά μέσο όρο 587 ευρώ για τις γιορτές – ποσό ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με πέρυσι.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στις τρεις χώρες που βρέθηκαν στο χείλος της χρεοκοπίας (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία), αλλά περιέργως και στην Ολλανδία (-2,9%). Μικρή αύξηση στους προϋπολογισμούς τους για τις γιορτές προγραμματίζουν οι καταναλωτές στην Ελβετία, το Λουξεμβούργο, τη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ