Στροφή στη βιομηχανία και τις βαριές δραστηριότητες όπως είναι η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κάνει ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας όπως αποτυπώνεται στο πολυαναμενόμενο master plan που εκπονήθηκε από τον Ιταλικό όμιλο στον οποίο ανήκει.
Αντί για την αναμενόμενη ανάπτυξη του τουριστικού τομέα, με έμφαση στην κρουαζιέρα και τη δημιουργία νέας μαρίνας, ο Όμιλος Grimaldi σχεδιάζει στην Ήπειρο έναν μικρό… Σκαραμαγκά!
Όπως προκύπτει στόχος είναι η δημιουργία πολυχρηστικού τερματικού σταθμού που θα εξυπηρετεί όλες τις εμπορικές και βιομηχανικές δραστηριότητες.
Αυτό περιλαμβάνει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, την αποθήκευση και διαχείριση καυσίμων, τη διακίνηση χύδην φορτίων και τη δημιουργία σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Η στροφή του λιμένα της Ηγουμενίτσας από τουριστική σε βιομηχανική χρήση εγείρει ερωτήματα για το μέλλον του.
Εγείρει και αντιδράσεις οι οποίες σε πρώτη φάση προέρχονται από τον Δήμο και την Αντιπεριφέρεια που έγιναν κοινωνοί του νέου σχεδίου. Είναι σίγουρο ότι με τον διάλογο που θα αναπτυχθεί το προσεχές διάστημα οι αντιδράσεις θα γίνουν περισσότερες και μάλλον όσοι υποσχόταν αναπτυξιακό τσουνάμι με την πώληση του λιμένα θα βρεθούν σε δύσκολη θέση.
Τι προβλέπεται
Το νέο master plan για το εμπορικό λιμάνι της Ηγουμενίτσας φέρνει σημαντικές αλλαγές και προοπτικές ανάπτυξης, με στόχο τη μεγιστοποίηση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας και της αποδοτικότητας της λιμενικής υποδομής. Η κύρια διαφοροποίηση αφορά τη Γ’ Φάση ανάπτυξης, η οποία ολοκληρώνεται και μέχρι σήμερα προορίζεται για εξυπηρέτηση Ε/Γ-Ο/Γ, Ro-Ro και PCTC πλοίων. Μετά από μελέτη της διακίνησης και των αναγκών του λιμένα, προτείνεται η μετατροπή της περιοχής σε πολυ-χρηστικό τερματικό σταθμό που θα υποστηρίζει όλες τις εμπορικές και βιομηχανικές δραστηριότητες του λιμένα.
Στον νέο πολυχρηστικό τερματικό σταθμό προβλέπεται, μεταξύ άλλων:
- Εξυπηρέτηση Ro-Ro και PPCTC πλοίων έως 240 μέτρων, με σημαντικό χώρο για την αναμονή και διακίνηση ασυνόδευτων φορτηγών και τρέιλερ.
- Μικρής κλίμακας εργασίες συντήρησης και επισκευής πλοίων, καθώς και ανακαίνιση εξοπλισμού.
- Υποστήριξη γεωτρήσεων υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Αδριατική, με μίσθωση χερσαίας έκτασης έως 14.000 m² για αποθήκευση εξοπλισμού και πρώτων υλών. Προβλέπεται η εγκατάσταση κινητών μονάδων παραγωγής και επεξεργασίας μιγμάτων γεωτρήσεων, σύμφωνα με διεθνείς κανονισμούς.
- Δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού καυσίμων και σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, σε θέση κοντά στη νότια κεντρική πύλη του λιμένα.
- Κατασκευή ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας, με νηοδόχο για ανέλκυση σκαφών έως 30 μέτρων και οδική σύνδεση μέσω κυκλικού κόμβου.
Το master plan προτείνει επίσης την αναδιάρθρωση της κυκλοφορίας και των πυλών εισόδου/εξόδου του λιμένα, την αύξηση της ελεγχόμενης λιμενικής ζώνης και την ανάπτυξη νέων εμπορευματικών χρήσεων, όπως ζώνες logistics, σταθμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων πλοίων (ΣΜΑ) και μονάδες αφαλάτωσης. Παράλληλα, προγραμματίζονται έργα για την βελτίωση της πλαγιοπρυμνοδέτησης και την ασφαλή εξυπηρέτηση μεγαλύτερων πλοίων.