«Ομάδα δράσης», αποτελούμενη από έμπειρους τεχνοκράτες, θα σταλεί από το υπουργείο Παιδείας στα ελληνικά ΑΕΙ. Στόχος τους να συνδράμουν στην οικονομική διαχείριση και την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση πόρων ενόψει και της δραστικής μείωσης της χρηματοδότησης το 2013.
Παράλληλα, το υπουργείο προχωρεί με διαδικασίες – εξπρές την υλοποίηση του σχεδίου «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης προκαλώντας τις οξύτατες αντιδράσεις των ΑΕΙ.
Η διαβούλευση για τις επικείμενες συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων θα ξεκινήσει επισήμως μεθαύριο, Σάββατο, στη σύνοδο των πρυτάνεων, όπου ο υπουργός Παιδείας, Κων. Αρβανιτόπουλος, αναμένεται να παρουσιάσει τον σχεδιασμό του υπουργείου για το θέμα, και θα ολοκληρωθεί στις 15 Φεβρουαρίου 2013.
Στόχος είναι οι αλλαγές να συμπεριληφθούν στα μηχανογραφικά δελτία που θα συμπληρώσουν οι φετινοί τελειόφοιτοι Λυκείου, προκειμένου να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ το επόμενο ακαδημαϊκό έτος (2012-2013). Με βάση τον σχεδιασμό, από τα 500 υφιστάμενα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν περίπου 150 τμήματα, κυρίως στην περιφέρεια.
Ο υπουργός Παιδείας, μιλώντας σε εκδήλωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Τρίτη το βράδυ, ανέφερε ότι μελετάται να σταλεί task force στα ελληνικά ΑΕΙ τα οποία, όπως είπε, «σ΄ αυτή τη δύσκολη συγκυρία είναι απολύτως απαραίτητο να αξιοποιήσουν στο έπακρο τους πόρους τους». Πρόκειται για πενταμελείς ομάδες στελεχών έμπειρων στη διοίκηση επιχειρήσεων που θα βοηθήσουν τα ιδρύματα στην οικονομική διαχείριση και αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων τους.
Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση των ΑΕΙ μειώνεται σημαντικά το 2013, ενώ με βάση το νέο νόμο τα ιδρύματα θα μπορούν να χρησιμοποιούν το 40% των κονδυλίων που εισρέουν από την έρευνα (και τώρα μετατρέπονται σε αποθεματικά) για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών.
Μιλώντας για την κατάσταση που επικρατεί στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, ο υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για «άναρχη» ίδρυση πολλών τμημάτων και πρόσθεσε πως με το σχέδιο «Αθηνά» στόχος είναι να «συνδεθούν τα γνωστικά αντικείμενα των ιδρυμάτων με τους αναπτυξιακούς τομείς κάθε περιφέρειας».
Σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή θα επιχειρηθεί και στον τομέα της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης όπου δρομολογούνται αλλαγές από το 2014. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο εξετάζει την υιοθέτηση του, λεγόμενου, διττού συστήματος που εφαρμόζεται σήμερα σε Γερμανία, Αυστρία και Ολλανδία και προβλέπει ότι το ένα τρίτο της εκπαίδευσης (δηλαδή τα γενικά μαθήματα) θα γίνεται στο σχολείο και τα δύο τρίτα μέσα σε επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποκλείεται οι εκπαιδευόμενοι να λαμβάνουν ένα μικρό, συμβολικό μισθό.
Το θέμα, μάλιστα, θα συζητηθεί στη σύνοδο των Ευρωπαίων υπουργών Παιδείας που θα γίνει στο Βερολίνο στις 10 Δεκεμβρίου.
«Στην Ευρώπη υπάρχουν 5, 5 εκατομμύρια άνεργοι έως 30 ετών. Το σχετικό ποσοστό στην Ελλάδα είναι 56%, στην Ισπανία 54%, στην Ιταλία 38%, ενώ στην Γερμανία, Αυστρία και Ολλανδία το ποσοστό κινείται περί του 8%. Την ίδια στιγμή, το ανορθολογικό είναι ότι υπάρχουν 2 εκατομμύρια κενές θέσεις που αντιστοιχούν στο 40% των ανέργων.