Ανατιμήσεις σε τρόφιμα, καύσιμα και ρεύμα

akriveia

Σε… εμπόλεμη κατάσταση βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης καθώς οι συνεχείς ανατιμήσεις έχουν τινάξει στον αέρα την καθημερινότητα των πολιτών.

Τρόφιμα, καύσιμα και ρεύμα έχουν βγάλει σχεδόν όλους έξω από κάθε προυπολοισμό με το φθινόπωρο να αναμένεται νέα έκρηξη των προβλημάτων.

Στο «μέτωπο» των τροφίμων, οι τελικές μετρήσεις της Eurostat επιβεβαίωσαν ότι η μάχη με τον πληθωρισμό στα είδη διατροφής θα είναι σκληρή σε όλη την Ευρώπη, της Ελλάδας μη εξαιρουμένης.

Η γενική εικόνα είναι πως ο πληθωρισμός επιβραδύνεται με αργούς ρυθμούς κυρίως εξαιτίας της Ενέργειας, ενώ είναι ενδεικτικό ότι οι τιμές μετά τον Απρίλιο είναι αρνητικές σε σχέση με πέρσι (-6,1% τον Ιούλιο). Αντιθέτως, ο πληθωρισμός των τροφίμων είναι επιβραδυνόμενος αλλά παραμένει διψήφιος (12,4%). Ειδικά όσον αφορά στα μη επεξεργασμένα τρόφιμα, «τσίμπησαν» τον Ιούλιο (9,2%), αναδεικνύοντας τη ζημιά που προκαλούν οι ακραίες καιρικές συνθήκες όχι μόνο στις καλλιέργειες αυτές καθ’ αυτές, αλλά και στις τιμές των αγροτικών προϊόντων.

Η ενεργοποίηση του Market Pass 2 μέσα στον Σεπτέμβριο -με πιθανότερο σενάριο την εφάπαξ καταβολή τον Οκτώβριο- θα δώσει κάποια ανάσα στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, ενώ ήδη εξετάζεται η δυνατότητα επέκτασης ως το τέλος της χρονιάς, με πρόσθετο κόστος γύρω στα 170 εκατ. ευρώ.

Η μάχη της καθημερινότητας θα πρέπει να δοθεί και σε δεύτερο μέτωπο. Πέρα από τα τρόφιμα, η νευρικότητα στις διεθνείς τιμές της Ενέργειας, σε συνδυασμό με τις στρεβλώσεις και τις ιδιομορφίες της εγχώριας αγοράς καυσίμων, προκαλούν κι άλλον «πονοκέφαλο» στους καταναλωτές, αλλά και στην κυβέρνηση, που παρακολουθεί τις εξελίξεις. Αν και απέχουμε πολύ από τα επίπεδα-ρεκόρ του περσινού καλοκαιριού, η τιμή της βενζίνης, που «φλερτάρει» με τα 2 ευρώ πανελλαδικά και έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ σε 20 νομούς, αποτελεί μια μάλλον απρόβλεπτη εξέλιξη, ενώ ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα προκαλεί η τιμή του πετρελαίου κίνησης, καθώς έχει αυξηθεί γύρω στα 20 λεπτά από τις αρχές του καλοκαιριού, επιβαρύνοντας όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.

Τα σενάρια περί Fuel Pass έχουν «γειωθεί» προ πολλού, ωστόσο, αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για «τσίμπημα» των διεθνών τιμών ως τα 89 δολάρια τους επόμενους μήνες, τότε το οικονομικό επιτελείο θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για το επίδομα θέρμανσης, δηλαδή αν θα αυξηθεί ή αν θα πρέπει να επανασχεδιαστεί έτσι ώστε να προστατευθούν οι πιο αδύναμοι. Πέρσι, αρωγός της κυβέρνησης ήταν ο ήπιος χειμώνας, που σαφώς δεν μπορεί να προεξοφληθεί και για φέτος, ενώ «άγνωστος Χ» παραμένει η στάση που θα κρατήσουν τα διυλιστήρια, τα οποία πέρσι επιδότησαν σημαντικά την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.

Ως ανεπιθύμητη εξέλιξη χαρακτηρίζεται σίγουρα το μίνι ράλι του φυσικού αερίου τις τελευταίες εβδομάδες, παρότι οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι σχεδόν γεμάτες (91,5%). Ο προβληματισμός στην παρούσα φάση έχει να κάνει με το αρνητικό ντόμινο στην τιμή του ρεύματος, η οποία, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία, κινείται πεισματικά πάνω από τα 100 ευρώ σε όλη την Ευρώπη, βάζοντας δύσκολα σε όλες τις κυβερνήσεις λόγω της «γραμμής» Κομισιόν – ECOFIN – ΕΚΤ για άρση των μέτρων στήριξης ως το τέλος της χρονιάς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ