Ανατιμήσεις- φωτιά σε φρούτα και παγωτά!

frouta

Με την άνοδο της θερμοκρασίας και την καλοκαιρινή περίοδο προ των πυλών, οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις-σοκ στα είδη πρώτης ανάγκης για την εποχή: παγωτά και φρούτα εποχής σημειώνουν σημαντικές ανατιμήσεις, που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζουν ακόμη και το 40% σε σχέση με πέρυσι.

Αύξηση τιμών και shrinkflation στα παγωτά

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, η τιμή μιας μπάλας παγωτού κυμαίνεται φέτος από 2 έως και 4 ευρώ, όταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι το κόστος κυμαινόταν μεταξύ 1,5 και 3 ευρώ. Πρόκειται για αυξήσεις που αγγίζουν το 40%, επηρεάζοντας τόσο τα επώνυμα προϊόντα μεγάλων εταιρειών όσο και το χύμα παγωτό, όπου καταγράφεται αύξηση έως και 20%.

Το φαινόμενο του shrinkflation – η μείωση της ποσότητας προϊόντος με ταυτόχρονη αύξηση της τιμής – έχει πλέον επεκταθεί και στα παγωτά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Ξυλάκι παγωτό που πέρυσι ζύγιζε 68 γραμμάρια και κόστιζε 2,78 ευρώ, φέτος πωλείται στα 66 γραμμάρια με τιμή 3,84 ευρώ – αύξηση της τάξεως του 38%.
  • Συσκευασία 6 τεμαχίων που πέρυσι ζύγιζε 240 γρ. και κόστιζε 9,31 ευρώ, φέτος πωλείται στα 234 γρ. έναντι 11,74 ευρώ – αύξηση 26%.

Η εκτόξευση του κόστους στις πρώτες ύλες όπως η ζάχαρη, το γάλα και η κρέμα – κατά 30% – έχει αναγκάσει τους παραγωγούς να μετακυλήσουν μέρος του κόστους στους καταναλωτές. Αν και γίνεται προσπάθεια να συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις, ένα ποσοστό γύρω στο 10% φτάνει τελικά στην τελική τιμή πώλησης.

Ανατιμήσεις και στα φρούτα εποχής

Η άνοδος των τιμών δεν περιορίζεται μόνο στα παγωτά. Αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται και στα φρούτα εποχής, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα κεράσια και τα βερίκοκα. Στις λαϊκές αγορές, τα κεράσια φτάνουν έως και τα 10 ευρώ το κιλό, ενώ τα βερίκοκα κινούνται στα 6,50 ευρώ.

Ακόμα πιο «αλμυρές» είναι οι τιμές στα σούπερ μάρκετ: το πεπόνι κοστίζει έως και 3,48 ευρώ/κιλό και το καρπούζι φτάνει τα 1,79 ευρώ/κιλό – σχεδόν διπλάσια τιμή από πέρυσι.

Γιατί ακριβαίνουν παγωτά και φρούτα;

Οι λόγοι πίσω από τις αυξήσεις εντοπίζονται σε μια σειρά παραγόντων:

  • Αύξηση κόστους πρώτων υλών: Τόσο τα γαλακτοκομικά όσο και τα φρούτα έχουν δει αυξήσεις έως και 30%.
  • Κακές καιρικές συνθήκες: Οι καιρικές μεταβολές έχουν πλήξει την αγροτική παραγωγή, περιορίζοντας την προσφορά.
  • Αύξηση στα κόστη μεταφοράς: Η άνοδος στις τιμές των καυσίμων έχει επιβαρύνει τις μεταφορές, επηρεάζοντας το τελικό κόστος.
  • Αυξημένα εργατικά κόστη: Η άνοδος των αμοιβών και του κόστους απασχόλησης συμβάλλει στην τελική τιμή προϊόντων όπως τα φρούτα.

Η νέα καλοκαιρινή πραγματικότητα αποδεικνύεται δύσκολη για τα ελληνικά νοικοκυριά, που καλούνται να διαχειριστούν αυξημένο κόστος για βασικά αγαθά. Τα παγωτά και τα φρούτα, αγαπημένες επιλογές της εποχής, μετατρέπονται πλέον σε είδη… πολυτελείας.