Εορταστικές αγορές: Τρόφιμα και ρούχα στην κορυφή των προτιμήσεων

agora protoxronia

Η φετινή εορταστική περίοδος φέρνει στο προσκήνιο τις βασικές προτεραιότητες των καταναλωτών: τρόφιμα, ποτά, ρούχα και αξεσουάρ βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, με την τιμή να παραμένει το βασικό κριτήριο επιλογής για εννέα στους δέκα αγοραστές.

Παρά την αισιοδοξία των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου για καλύτερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, οι καταναλωτές φαίνεται πως δεν προτίθενται να αυξήσουν σημαντικά τον προϋπολογισμό τους.

Ο Χάρτης των Εορταστικών Αγορών

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ, έξι στους δέκα καταναλωτές σχεδιάζουν να αγοράσουν τρόφιμα και ποτά, ενώ το 58% ενδιαφέρεται για ρούχα και αξεσουάρ.

Αντίθετα, μόλις το 28% προγραμματίζει να επενδύσει σε είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές, σε αντίθεση με την περίοδο Black Friday και Cyber Monday, όπου το ποσοστό αυτό ανερχόταν στο 68%.

Η ψυχαγωγία και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας βρίσκονται χαμηλά στις προτεραιότητες, με μόλις 35% και 32% αντίστοιχα να δηλώνει πρόθεση αγοράς.

Ποιότητα και Τιμή: Τα Κλειδιά της Επιλογής

Η τιμή παραμένει ο κύριος παράγοντας για 90% των καταναλωτών, ενώ η ποιότητα αποτελεί βασικό κριτήριο για το 64%. Παράλληλα, μειώνεται η αναζήτηση προσφορών σε σχέση με πέρυσι, καθώς το 44% των καταναλωτών θα επιδιώξει εκπτώσεις έναντι 50% το 2024.

Εντυπωσιακή είναι η άνοδος της σημασίας του brand, με το 25% των ερωτηθέντων να το θεωρούν καθοριστικό για τις αγορές τους, έναντι 17% πέρυσι.

Πόσα Σκοπεύουν να Δαπανήσουν οι Καταναλωτές

Το 13% των καταναλωτών σχεδιάζει να ξοδέψει περισσότερα από πέρυσι, με την αύξηση να φτάνει το 26% στις ηλικίες 18-29. Παρά ταύτα, η πλειοψηφία (59%) θα δαπανήσει περίπου τα ίδια ποσά με πέρυσι, ενώ μειώνεται στο 24% το ποσοστό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα.

Μόλις ένα 3% δηλώνει ότι δεν θα πραγματοποιήσει αγορές κατά την εορταστική περίοδο.

Προσδοκίες και Στρατηγική του Λιανεμπορίου

Οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου εναποθέτουν τις ελπίδες τους στις γιορτές για αύξηση τζίρου, ειδικά στα καταστήματα παιχνιδιών, όπου οι πωλήσεις της εορταστικής περιόδου αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% του ετήσιου τζίρου.

Πέρυσι, το 50% των επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση πωλήσεων σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 39% διατήρησε σταθερό τζίρο. Η επισκεψιμότητα ήταν ικανοποιητική, αλλά οι καταναλωτές αγόρασαν με στοχευμένο και μετρημένο τρόπο.

Η εορταστική αγορά 2025 χαρακτηρίζεται από συγκρατημένη αισιοδοξία καταναλωτών και επιχειρήσεων, με έμφαση σε τρόφιμα, ποτά, ρούχα και αξεσουάρ, προσεκτικές δαπάνες και αυξημένη σημασία στην ποιότητα και το brand. Οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα κοινό που αναζητά value for money και στοχευμένες αγορές, ενώ οι εορταστικές πωλήσεις παραμένουν καθοριστικές για το σύνολο του τζίρου τους.