«Πάμε κι όπου βγει…» στον δρόμο από Πηγάδια για Πλάκα.. Εκρηκτικά, σφυριά, σάρες και… εκατομμύρια!

pigadia ()

Η λογική «… πάμε κι όπου βγει..» είναι αυτή που χαρακτηρίζει το έργο Πηγάδια- Γέφυρα Πλάκας, τόσο σε μελετητικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Στα πρώτα χιλιόμετρα του έργου η Περιφέρεια Ηπείρου προχωρά σε τροποποίηση μελέτης για να «κόψει» δύο στροφές και να αυξήσει τον προϋπολογισμό κατά 3,3 εκατομμύρια.

Η συζήτηση που έγινε στην Περιφερειακή Επιτροπή με την παρουσία των δύο μηχανικών που επιβλέπουν το έργο ήταν αποκαλυπτική για όσους τουλάχιστον θέλουν να δουν πίσω από την επιφάνεια των πραγμάτων..

Το πρώτο και το πιο κρίσιμο που αναδεικνύεται είναι οι αδυναμίες στην αρχική μελέτη του έργου. Γιατί αν αυτές δεν υπήρχαν δεν θα χρειαζόταν σήμερα οι τροποποιήσεις, οι οποίες ουδείς διαβεβαιώνει ότι είναι και οι τελευταίες.

Ούτε θα χρειαζόταν συμπληρωματική σύμβαση, που επίσης κανείς δεν διαβεβαιώνει ότι θα είναι και η μοναδική.

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 23,6 εκατομμυρίων, εκτείνεται σε οκτώμισι χιλιόμετρα και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, το Υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια Ηπείρου.


«Όταν ξεκίνησε το έργο, προέκυψαν τροποποιήσεις στη μελέτη σε σημεία με δύο στροφές και σάρες. Η υπηρεσία πρότεινε να αλλάξουμε τη χάραξη, πράγμα που αύξησε τις ποσότητες χωματουργικών εργασιών», είπε ο Περιφερειάρχης για να δικαιολογήσει τα +3,3 εκατομμύρια.

Σύμφωνα με τον κ. Καχριμάνη, η χρήση εκρηκτικών περιορίστηκε, καθώς υπήρχαν κενά στα βράχια που απαιτούσαν πιο προσεκτική εργασία με σφυριά. «Τα μπάζα τα κατεβάζουμε όλα. Σήμερα έχουμε ακόμα ένα δύσκολο σημείο, όπου εξετάζουμε αν θα χρησιμοποιήσουμε τσιμέντα ή σαρζανέτ για να διασφαλίσουμε το πλάτος του δρόμου», πρόσθεσε.

Ο Στέφανος Ζούμπας τόνισε τον κίνδυνο υπερβάσεων του προϋπολογισμού.
«Στο 25% του έργου, δίνουμε επιπλέον τρία εκατομμύρια. Το ζήτημα στο Ξηροβούνι έπρεπε να είχε επιλυθεί από την αρχή».

Ο Γιάννης Στέφος επισήμανε ότι η τελική δαπάνη μπορεί να ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια. «Αν προτιμούσαμε τη λύση της σήραγγας, θα είχαμε αποφύγει τις εκτεταμένες περιβαλλοντικές παρεμβάσεις», σημείωσε.

Ο Γιώργος Πρέντζας επεσήμανε προβλήματα που ήδη καταγγέλλονται και από κατοίκους της περιοχής.  «Υπάρχουν καταγγελίες ότι υλικά πετιούνται στο γκρεμό και μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα. Στις Μηλιές έχει μπαζωθεί μια τεράστια περιοχή από δημόσιο αδρανές υλικό» ανέφερε.

Οι επιβλέποντες του έργου εξήγησαν ότι η συμπληρωματική σύμβαση αφορά κυρίως την ευθυγράμμιση δύο στροφών και την κατασκευή επιχώματος με γεωπλέγματα, τα οποία δεν υπήρχαν στην αρχική μελέτη. «Η χάραξη έπασχε σε τέσσερα σημεία, δεν μιλάμε για λάθος αλλά για ατέλεια. Έχουμε 500 χιλιάδες τόνους αδρανών που πρέπει να αποθηκευτούν σωστά», σημείωσαν.

Σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες για μπαριέρες και μπάζα που έπεσαν στο ποτάμι, οι επιβλέποντες και ο Περιφερειάρχης το διέψευσαν κατηγορηματικά.  «Λένε ότι έχουμε ρίξει μπάζα στη χαράδρα. Εμείς τις μπαριέρες τις μαζεύουμε και τις επαναχρησιμοποιούμε. Ψάξτε ποιος τις έριξε στο ποτάμι – μέχρι εκεί δεν λέω τίποτα άλλο».

Οι επιβλέποντες τόνισαν ότι όλες οι ποσότητες μεταφέρονται με ασφάλεια και οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος έχουν επαληθεύσει τα μέτρα προστασίας.

Η πρόταση για σήραγγα απορρίφθηκε λόγω υψηλού κόστους, που αγγίζει τα 60.000 ευρώ το μέτρο, ενώ η κατασκευή σηράγγων στην Ελλάδα  γίνεται μόνο από φορείς  της Κεντρικής Κυβέρνησης.


«Αυτό είναι το πιο δύσκολο έργο που έχουμε κάνει. Τα δύσκολα τα περάσαμε. Το χώμα το ρίχνουμε από κάτω για να φυτρώσει και να έχει καλύτερα αποτελέσματα. Μέχρι σήμερα δεν έχει φύγει βράχος προς το ποτάμι» κατέληξε ο Περιφερειάρχης.

Από τους επικεφαλείς των παρατάξεων της αντιπολίτευσης επισημάνθηκε ο κίνδυνος να ακολουθήσουν κι άλλες τροποποιήσεις, κι άλλες συμπληρωματικές συμβάσεις, κάτι που έμεινε αναπάντητο στην αίθουσα του Περιφερειακού Μεγάρου.