Την οργή των Τμημάτων Αρχαιολογίας- Ιστορίας της χώρας, μεταξύ αυτών και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, προκαλούν οι αλλαγές που φέρει ο νέος νόμος για τα ΑΕΙ.
Οι πρόεδροι των τμημάτων κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας ότι με τη σχετική ρύθμιση οδηγεί αντικειμενικά σε παράταση των σπουδών κατά, τουλάχιστον, ένα ακαδημαϊκό έτος επιβαρύνοντας οικονομικά τους φοιτητές και τις οικογένειές τους, ενώ η παράταση αυτή καταστρατηγεί τη θεσπισμένη διάρκεια σπουδών, που οι φοιτητές θεώρησαν δεδομένη όταν δήλωναν τις Σχολές της προτίμησής τους.
Για το θέμα έγινε συνάντηση των Προέδρων-Αντιπροέδρων δώδεκα Τμημάτων των ελληνικών Πανεπιστημίων, κατά την οποία διατυπώθηκε η διαφωνία τους για τις πρόσφατες ρυθμίσεις, στο άρθρο 99 του Νόμου 4957/2022 που σχετίζονται με τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.
Τα δώδεκα τμήματα, μεταξύ των οποίων και το Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, όπως επισημαίνουν, είχαν διαμορφώσει με βάση την κείμενη νομοθεσία το Πρόγραμμα Σπουδών, ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στην ανάγκη παιδαγωγικής κατάρτισης των φοιτητών/τριών τους.
Οι προβλέψεις του άρθρου 99 του Νόμου 4957/2022, ανατρέπουν το υφιστάμενο Πρόγραμμα Σπουδών και απαιτούν την άμεση αναθεώρησή του, ενώ παράλληλα θέτουν υπό αμφισβήτηση την πρόσφατη πιστοποίηση από την ΕΘΑΑΕ των προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Τμημάτων. Παράλληλα ορίζονται ασφυκτικά χρονικά όρια εφαρμογής των νέων διατάξεων, ενώ αποκλείονται τα Τμήματα από την επιστημονική επιμέλεια και την οργάνωση του Προγράμματος Σπουδών της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Οι προϋποθέσεις αποδοχής και τα χρονικά πλαίσια του προγράμματος της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας οδηγούν αντικειμενικά σε παράταση των σπουδών κατά, τουλάχιστον, ένα ακαδημαϊκό έτος επιβαρύνοντας οικονομικά τους/τις φοιτητές/τριες και τις οικογένειές τους, ενώ η παράταση αυτή καταστρατηγεί τη θεσπισμένη διάρκεια σπουδών που οι φοιτητές θεώρησαν δεδομένη όταν δήλωναν τις Σχολές της προτίμησής τους.
Με βάση τις διαπιστώσεις αυτές προτείνουν την αναστολή εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 99 του Νόμου 4957/2022 και την έναρξη ουσιαστικής διαβούλευσης για το θεσμικό πλαίσιο που θα ρυθμίζει τα θέματα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, επισημαίνοντας ότι αυτή, στη μορφή που θα συμφωνηθεί, πρέπει να περιλαμβάνεται και να περατώνεται στο υφιστάμενο χρονικό πλαίσιο ολοκλήρωσης των σπουδών.