Οι οδικές αφίξεις στην Περιφέρεια Ηπείρου κρατούν υψηλό ποσοστό και αποτελούν το 10% από το σύνολο της χώρας. Προέρχονται αποκλειστικά από την Αλβανία και δεν είναι τυχαίο ότι η γειτονική χώρα είναι μεταξύ των πρώτων που στηρίζουν την τουριστική βιομηχανία της Ηπείρου.
Τα στοιχεία για τις οδικές αφίξεις έρχονται να ενισχύσουν το αίτημα για βελτίωση και αναβάθμιση των οδικών δικτύων, ειδικά αυτών που συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που περιλαμβάνονται στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για την Ήπειρο, την περίοδο 2015-2019 η Περιφέρεια σημείωσε αύξηση αφίξεων κατά +3% (από 1,0 εκατ. το 2015 σε 1,1 εκατ. το 2019). Επιμέρους η εικόνα είναι μικτή, με τους μεθοριακούς σταθμούς Κακαβιάς (+5%, από 742 χιλ. το 2015 σε 782 χιλ. το 2020) και Σαγιάδας (+2%, από 271 χιλ. το 2015 σε 275 χιλ. το 2019) να καταγράφουν αύξηση ενώ ο μεθοριακός σταθμός Μέρτζανης (-24%, από 37 χιλ. το 2015 σε 28 χιλ. το 2019) μείωση.
Την περίοδο 2019-2021, η Περιφέρεια Ηπείρου κατέγραψε μείωση στον αριθμό των αφίξεων της κατά -64% (από 1,1 εκατ. το 2019 σε 390 χιλ. το 2021), κάτι που συνδέεται άμεσα με τα περιοριστικά μέτρα που ίσχυαν για την πανδημία.
Επιμέρους, όλοι οι μεθοριακοί σταθμοί σημείωσαν πτώση: Κακαβιά (-63%, από 782 χιλ. το 2019 σε 288 χιλ. το 2021), Σαγιάδα (-66%, από 275 χιλ. το 2019 σε 95 χιλ. το 2021) και Μέρτζανη (-72%, από 28 χιλ. το 2019 σε 8 χιλ. το 2021). Αξιοσημείωτο είναι ότι η υψηλότερη μείωση αφίξεων σημειώθηκε στον μεθοριακό σταθμό Μέρτζανης ενώ η χαμηλότερη στην Κακαβιά.
Αναφορικά με την ποσοστιαία κατανομή των οδικών αφίξεων στην Περιφέρεια Ηπείρου για το 2021, το υψηλότερο ποσοστό καταγράφεται στον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς (74%) και ακολούθως στους σταθμούς Σαγιάδας (24%) και Μέρτζανης (2%). Τέλος, η πλειοψηφία των οδικών αφίξεων για το 2021 διέρχεται από την Ενότητα Ιωαννίνων (76%, σταθμοί Κακαβιάς και Μέρτζανης) ενώ το υπόλοιπο 24% από την Ενότητα Θεσπρωτίας (σταθμός Σαγιάδας).