Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος για μεγάλη καθυστέρηση ή ακόμη και για ματαίωση στην κατασκευή του οδικού άξονα Ιωαννίνων- Κακαβιάς;
Η απάντηση είναι ναι..
Όσο κι αν κανένας πολιτικός δεν το ομολογεί δημόσια, το έργο κινδυνεύει όχι μόνο με νέα καθυστέρηση αλλά και με ματαίωση.
Ο πρώτος που αποδέχεται τον κίνδυνο είναι το ίδιο το Υπουργείο Υποδομών. Και το διατυπώνει εγγράφως.
Στο υπόμνημα που κατέθεσε κατά την εκδίκαση της δεύτερης προσφυγής αναφέρει ότι «η αποδοχή της ενέχει τον κίνδυνο η όλη διαδικασία να υπεισέλθει σε ατέρμονες προσφυγές εκ μέρους άλλων οικονομικών φορέων που υπολείπονται των οποιοδήποτε νέων απαιτούμενων όρων και τελικά στη μη υλοποίηση του έργου».
Ήδη η προσφυγή έχει γίνει δεκτή και η δημοπράτηση ακυρώθηκε για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα επτά μηνών.
Η ακύρωση αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα.
Οι επιλογές που έχει το Υπουργείο είναι να προσφύγει και πάλι δικαστικά κάτι που θα απαιτήσει πάρα πολύ χρόνο ή να αποφασίσει να προχωρήσει στις διορθώσεις και το φθινόπωρο να επαναλάβει τον διαγωνισμό.
Μέχρι στιγμής είναι άγνωστο τι θα πράξει αφού επίσημα δεν έχει γίνει καμία αναφορά ούτε καν έχει σχολιαστεί η ακύρωση του διαγωνισμού.
Το σοβαρότερο ζήτημα που ωστόσο προκύπτει σχετίζεται με την χρηματοδότηση του έργου. Ο οδικός άξονας Ιωαννίνων- Κακαβιάς, προκειμένου να δημοπρατηθεί άρον άρον εντάχθηκε στο γνωστό σε όλους Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με μηδενική πίστωση.
Πολιτική δέσμευση ήταν να τρέξει η διαδικασία ένταξης στο ΕΣΠΑ παράλληλα με την δημοπράτηση ώστε με την ανάδειξη αναδόχου να έχει ολοκληρωθεί και να μπορέσει να συμβασιοποιηθεί.
Αυτό δεν έχει γίνει.
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για τις μεταφορές στον συγκεκριμένο άξονα έχει διαθέσιμα μόλις 411 εκατομμύρια. Για έργα σε όλη την χώρα. Το μισό από το ποσό αυτό είναι ήδη δεσμευμένο για το έργο Πάτρα- Πύργος το οποίο περνά ως «γέφυρα» στο νέο ΕΣΠΑ.
Επίσης από τον ίδιο άξονα θα χρηματοδοτηθεί σε συνέργεια με το Ταμείο Ανάκαμψης το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά- Χερσόνησος.
Και θα πρέπει να βρεθούν και τα 310 εκατομμύρια για τον άξονα Ιωαννίνων- Κακαβιάς.
(Τα στοιχεία είναι επίσημα και περιλαμβάνονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών).
Φυσικά υπάρχουν εκκρεμότητες πολλών εκατομμυρίων και με άλλα έργα όπως είναι το Μπράλος- Άμφισσα για το οποίο επίσης έχει ανακοινωθεί ότι θα ενταχθεί στο ίδιο πρόγραμμα με προϋπολογισμό 280 εκατομμύρια. Σημειώνεται ότι το τελευταίο είναι ήδη συμβασιοποιημένο που σημαίνει ότι προηγείται και στην χρηματοδότηση.
Οι πόροι λοιπόν είναι ελάχιστοι για τις δεσμεύσεις που έχουν ήδη αναληφθεί από την κυβέρνηση.
Και ο κίνδυνος για τον άξονα Ιωαννίνων- Κακαβιάς είναι διπλός. Αφενός να οδηγηθεί εκτός ΕΣΠΑ, κάτι που θα κάνει αμφίβολη την κατασκευή του από εθνικούς πόρους, αφετέρου δια της καθυστέρησης να οδηγηθεί στη ματαίωση.
Αναμένεται με ενδιαφέρον η αντίδραση των Γιαννιωτών βουλευτών και λοιπόν παραγόντων της περιοχής.