Μίζες και μπίζνες με τις σχολικές εκδρομές…

EKDROMHΈρευνα

Το διάστημα αυτό ξεκινούν οι σχολικές εκδρομές – εξαήμερες και επταήμερες- με προορισμούς στο εξωτερικό. Μαζί με τις εκδρομές άρχισαν να κυκλοφορούν, με μεγαλύτερη ένταση φέτος είναι η αλήθεια, φήμες (?), επιβεβαιωμένες διαπιστώσεις (?), πραγματικές διαπιστώσεις (?), για το πώς επιλέγονται τα πρακτορεία που υποβάλλουν προσφορές και γιατί μονίμως επιλέγεται ένα στην πόλη των Ιωαννίνων, παρ’ ότι υπήρξαν περιπτώσεις που είχε ακριβότερες τιμές από άλλα τα οποία προσέφεραν όχι μόνο χαμηλότερες αλλά και ποιοτικότερες παροχές.

Επανάληψη λοιπόν των συζητήσεων ότι κάποιοι κερδίζουν σε βάρος των μαθητών και των οικογενειών τους, και ότι υπάρχει οργανωμένο κύκλωμα που δεν έχει εξαρθρωθεί, αντίθετα μάλιστα έχει ισχυροποιηθεί.

Το φαινόμενο δεν είναι μόνο τοπικό, αλλά έχει πάρει διαστάσεις σε όλη την χώρα, κάτι που γνωρίζει το αρμόδιο υπουργείο που αναγκάζει τα σχολεία να δημοσιοποιούν στο διαδίκτυο την προκήρυξη των σχολικών εκδρομών. Αλλά και πάλι η επιλογή γίνεται από επιτροπή του κάθε σχολείου, με πολλά κενά όμως και σε πολλές περιπτώσεις διάτρητες διαδικασίες, όπως καταγγέλλουν στο υπουργείο Παιδείας ταξιδιωτικοί πράκτορες, αναφέροντας και συγκεκριμένες περιπτώσεις που αποδεικνύουν «του λόγου το αληθές».

Καθηγητές που δεν θέλουν να εμπλακεί το όνομά τους «σε περίεργες διαδικασίες», αποφεύγουν όχι μόνο την συμμετοχή τους σε επιτροπές επιλογής, αλλά ούτε να συνοδεύσουν τις εκδρομές, σε αντίθεση με άλλους που προθυμοποιούνται πιεστικά, προκαλώντας μερικές φορές και την έκπληξη συναδέλφων τους.

Το να ταξιδέψουν δωρεάν οι σύνοδοί καθηγητές (4.5.6 ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών), προβλέπεται από την σχετική νομοθεσία και είναι λογικό, παρ΄ ότι τα έξοδα τους πληρώνονται από το σύνολο των μαθητών, και τα Γραφεία το εμφανίζουν σαν «δωρεάν» στις προσφορές τους. Αλήθεια είναι ότι ο συνοδός καθηγητής της εκδρομής επωμίζεται ευθύνες και οι περισσότεροι δεν το κάνουν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Μερικοί όμως συνοδεύουν με χαρά την εκδρομή, μήπως κάτι πάει στραβά και βρεθεί σε δύσκολη θέση το Πρακτορείο της προτίμησής τους και φυσικά οι ίδιοι που το πρότειναν και το επέλεξαν. Αυτό είναι που προκαλεί την οργή καθηγητών όταν διαπιστώνουν, ότι τελικά το ταξίδι τους είναι «τσιφούτικο» με πρωϊνό μιας μαρμελάδας σε αντίθεση με αυτά που πλήρωσαν και περίμεναν.

Η όλη υπόθεση πρέπει πλέον να σταματήσει γιατί οι σχολικές εκδρομές, έχουν πανελλαδικά τζίρους εκατομμυρίων ευρώ και θιγόμενα πρακτορεία, έχουν προσλάβει μέχρι ντέντεκτιβ στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη κυρίως, συγκεντρώνοντας στοιχεία και έχοντας την σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Παιδείας που ενοχλείται ιδιαίτερα από τα συμβαίνοντα.

Τοπικά αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι όλες τις σχολικές εκδρομές (παλιότερα με ανάθεση τώρα με διαγωνισμό) τις αναλαμβάνει μόνο ένα Ταξιδιωτικό Γραφείο, παρ΄ ότι γίνονται φθηνότερες και ποιοτικότερες προσφορές και από άλλα.

Τι συμβαίνει λοιπόν? Πολλά ακούγονται, αλλά η αλήθεια είναι ότι η όλη υπόθεση χρήζει έρευνας από τις αρμόδιες υπηρεσίες και μάλιστα εκτεταμένης σε βάθος, για να φανεί αν ισχύουν όσα ακούγονται και ποια είναι τελικά η αλήθεια… Κυρίως όμως θα πρέπει να θωρακιστεί η διαδικασία επιλογής και οι προσφορές όλων των Πρακτορείων να μπαίνουν στο διαδίκτυο για να τις κρίνουν και οι γονείς.

Τι συμβαίνει όμως με τις σχολικές εκδρομές που τόσες συζητήσεις προκαλούν? Το Epiruspost, έκανε εδώ και μέρες τη δική του έρευνα, που θα την συνεχίσει με όποια νέα στοιχεία συγκεντρώνει, με μοναδικό στόχο να μη βγάζουν κάποιοι παράνομα χρήματα που στην δύσκολη οικονομική συγκυρία στερούνται οικογένειες για να πάνε τα παιδιά τους στην μεγάλη εκδρομή που περιμένουν με ανυπομονησία… Για να γίνονται φθηνές και ποιοτικές εκδρομές και κυρίως με ασφάλεια.

«…Κολπάκια»

Ρωτήσαμε ταξιδιωτικούς πράκτορες για «κολπάκια» που χρησιμοποιούνται για να επιλέγεται το πρακτορείο που «ευνοείται» και από ανθρώπους του σχολείου.

Στην προκήρυξη για την επιλογή πρακτορείου που θα αναλάβει την εκδρομή, αναφέρεται ο αριθμός π.χ 62 μαθητών και 4 καθηγητών. Απαιτείται λοιπόν λεωφορείο 66 θέσεων που στα Γιάννινα δεν υπάρχει, αφού το μεγαλύτερο είναι 60 θέσεων. Μόνο ένα πρακτορείο συνεργάζεται με εταιρεία λεωφορείων της Θεσσαλονίκης που έχει στον στόλο του λεωφορεία 68 θέσεων, και διώροφα των 72 ή 82 θέσεων.

Το τελευταίο υποβάλλει την προσφορά του με αυτούς τους τύπους λεωφορείων και χαμηλότερη τιμή, αλλά επιλέγεται το δεύτερο που έχει ακριβότερη τιμή, αλλά ο ιδιοκτήτης του δηλώνει ότι θα διαθέσει δύο λεωφορεία. Δηλαδή θα είναι ένα λεωφορείο των 50 ή 60 θέσεων και ένα δεύτερο 50 θέσεων που θα ακολουθεί με 16 επιβάτες.

Μικρά λεωφορεία 17-20 θέσεων αποκλείονται γιατί δεν είναι κατάλληλα από πλευράς άνεσης των επιβατών, για πολυήμερα ταξίδια και μεγάλο αριθμό χιλιομέτρων. Θα σταλεί λοιπόν δεύτερο λεωφορείο 50 θέσεων, με δεύτερο οδηγό, δεύτερο συνοδό, διπλά καύσιμα, διόδια εισόδους πόλεων κ.λ.π.

Ασφαλώς όχι, γιατί είναι από κάθε πλευρά ασύμφορο.

Τι γίνεται λοιπόν?

Ω… του θαύματος, θα ταξιδέψει ένας αριθμός 60 ή λιγότερων, εκδρομέων, κι αυτό γιατί, αυτός ήταν ο πραγματικός αριθμός αλλά μπήκε μεγαλύτερος σκόπιμα, ή κάποιοι μαθητές δεν συμμετείχαν. Δηλαδή το επιλεγμένο γραφείο γνώριζε εκ των προτέρων ότι δεν θα στείλει δύο λεωφορεία, αλλά ένα. Και φυσικά εδώ δημιουργούνται πάρα πολλά ερωτηματικά για πολλούς. Αποτέλεσμα. Οι οικογένειες θα πληρώσουν ακριβότερα την εκδρομή, ενώ θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν χρήματα, οπότε αρχίζουν οι συζητήσεις για το που κατευθύνονται αυτά τα ποσά των μαθητών. Με αυτή την λογική λοιπόν και άλλα πρακτορεία θα μπορούσαν να διαθέσουν λεωφορεία 60 θέσεων.

Οι συνοδοί και ξεναγοί, Ασφάλειες…

Στους όρους που θέτουν οι προκηρύξεις των εκδρομών, είναι να υπάρχουν έμπειροι συνοδοί του πρακτορείου και στους χώρους των ξεναγήσεων, έμπειροι διπλωματούχοι ξεναγοί. Οι υπηρεσίες και των δύο είναι σημαντικότατες. Ερευνήθηκε ποτέ από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με επιτόπου έλεγχο κατά την αναχώρηση αν υπάρχουν οι συνοδοί που θα κάνουν και τις περιηγήσεις καθ’ όλη την διάρκεια της εκδρομής, εκτός των ξεναγήσεων αρχαιολογικών χώρων, μουσείων κ.λ.π. που θα γίνονται από τους ξεναγούς? Ελέγχονται αν τέθηκαν σε ισχύ οι προβλεπόμενες Ασφάλειες Αστικής και Επαγγελματικής Ευθύνης, Ιατροφαρμακευτικής Περίθαλψης?

Ακόμη η Δευτεροβάθμια καταγράφει αν σε μεγάλες αποστάσεις (π.χ Βενετία-Πράγα, που συνολικά θα διανυθούν από το πρωί μέχρι το βράδυ 960 χλμ. υπάρχουν δύο επαγγελματίες πουλμαντζήδες οδηγοί και όχι ο δεύτερος να είναι απλώς οδηγός με το νόμιμο δίπλωμα οδήγησης, αλλά πρώτη φορά κάθεται στο τιμόνι του συγκεκριμένου λεωφορείου? Όλα αυτά, και πολλά παρόμοια, προσθέτουν ή αφαιρούν από το συνολικό ποσό της προσφοράς, αλλά συνήθως περνούν εν τάχει απ’ όσους τις αξιολογούν.

Η διατροφή των μαθητών

Ταξιδιωτικός Πράκτορας μας έλεγε γελώντας το ακόλουθο ευτράπελο. Τον ειδοποίησαν από το σχολείο ότι αν και φθηνότερη η προσφορά και ποιοτικότερη δεν επιλέχθηκε γιατί δεν είχε δείπνο στην Βιέννη: «Κοιτάζουν με τόση προχειρότητα τις προσφορές –μας είπε-, αφού εκ των προτέρων και πριν ανοίξουν τους φακέλους, είναι αποφασισμένοι για τους δικούς τους λόγους να επιλέξουν το συγκεκριμένο πρακτορείο, που δεν είδαν στην προσφορά τα αναγραφόμενα που περιελάμβαναν τρία δείπνα στα ξενοδοχεία και ένα σε εξωτερικό εστιατόριο στην Βιέννη. Σκεφθήκαμε μια ρομαντική βραδιά σε εστιατόριο εκτός ξενοδοχείου –πληρωμένο από μας φυσικά-, για να ζήσουν οι εκδρομείς τον παλμό της νυκτερινής Βιέννης και να γευτούν την κουζίνα της. Αλλά δεν το διάβασαν ή έριξαν μια τυπική ματιά. Είναι για γέλια… Κατάλαβες πως εξετάζονται οι προσφορές… Ούτε τα προσχήματα δεν κρατούν κάποιοι…».

Η διατροφή των μαθητών σε μια εκδρομή έχει ιδιαίτερη σημασία. Το πρωινό σε μπουφέ είναι βασικό για την επιλογή του κάθε μαθητή και είναι απαράδεκτο να τρώνε οι πελάτες του ξενοδοχείου σε μπουφέ και οι μαθητές να διαχωρίζονται με ένα παραβάν και να έχουν να επιλέξουν μεταξύ μιας μικρής συσκευασίας βούτυρου και μαρμελάδας ενός ποτηριού πορτοκαλάδας και γάλακτος. Συνέβη σε παρά πολλά σχολικά γκρουπ τα προηγούμενα χρόνια και συνοδοί καθηγητές διαμαρτυρήθηκαν επιστρέφοντας, αλλά…

Το βραδινό δεν συνιστάται σε μπουφέ, γιατί σε αντίθεση με το πρωινό, ελάχιστοι πελάτες δειπνούν στο ξενοδοχείο και φυσικά τα ξενοδοχεία δεν πετάνε τα περισσεύματα προηγούμενων ημερών, και αφού τα …καλλωπίσουν, τα ξανασερβίρουν.. Κατάλληλο είναι σερβιρισμένο κατ’ άτομο φαγητό (συνήθως τρία πιάτα), που είναι φρεσκομαγειρεμένο για τον συγκεκριμένο αριθμό των μαθητών. Αυτό το ερευνούν οι υπεύθυνοι των σχολείων?

Η επιλογή των ξενοδοχείων

Κάποτε ταξιδιώτες και πρακτορεία διάλεγαν στο εξωτερικό σχεδόν στα τυφλά τα ξενοδοχεία, και αν ήταν τυχεροί ανταποκρίνονταν στα «αστέρια» που είχαν στην πρόσοψή τους. Σήμερα αυτό δεν ισχύει.

Κτυπώντας στο «Google» το όνομα του ξενοδοχείου, γνωρίζουν τα πάντα γι’ αυτό. Στις προσφορές των Γραφείων στα σχολεία, μπορεί να αναφέρονται τα ονόματα κάποιων ξενοδοχείων, αλλά τα υπεύθυνα δίπλα αναφέρουν, τις λέξεις «ή παρόμοιο» η «ίδιου επιπέδου». Και δεν το κάνουν αυτό για να υπεκφύγουν, αλλά όταν καταθέτουν την προσφορά δεν έχουν κάνει και τις κρατήσεις στο ξενοδοχείο.

Αυτό γίνεται με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και σχετικά ενημερώνουν το σχολείο, έχοντας την έγκρισή τους για την τελική επιλογή. Θα πρέπει όμως να αναγράφεται αν το ξενοδοχείο είναι κεντρικό ή εκτός πόλης.

Υπάρχουν στο παρελθόν πάμπολλα παραδείγματα σε σχολεία, οπού στην προσφορά γράφονταν «κεντρικό ξενοδοχείο» και τελικά βρίσκονταν σε σχολεία 30 χιλιόμετρα εκτός πόλης. Φυσικά τα δεύτερα είναι φθηνότερα, οπότε κάποια χρήματα ….έμεναν στην άκρη. Γίνονται αξιολογήσεις και για τα ξενοδοχεία στις προσφορές που υποβάλλονται τώρα? Θα το ξέρουμε σύντομα…

Η σωστή λύση

Πως θα μπορούσε να λειτουργήσει σωστά και αντικειμενικά η αξιολόγηση των προσφορών που υποβάλλονται από ταξιδιωτικά πρακτορεία για τις σχολικές εκδρομές, ώστε να μη πλανάται η καχυποψία και να μη ακούγονται «τέρατα και σημεία», από καθηγητές, μαθητές, γονείς, απλούς πολίτες ή ταξιδιωτικούς πράκτορες?

Το πλέον σωστό είναι να συγκροτούνται από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση επιτροπές, στις οποίες θα προεδρεύει υψηλόβαθμο στέλεχος της Δευτεροβάθμιας, δύο καθηγητές δύο γονείς και δύο μαθητές καθώς και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες που υποβάλλουν τις προσφορές. Οι μαθητές και οι γονείς θα είναι εκπρόσωποι του σχολείου που ενδιαφέρεται για την εκδρομή και οι καθηγητές από σχολεία που δεν έχουν σχέση με την εκδρομή που θα εξετάζεται και κατά το δυνατόν να μη συμμετείχαν ποτέ σε παρόμοιες διαδικασίες, αλλά να έχουν κάποιες γνώσεις ταξιδιών. Περισσότερο έγκυρη θα ήταν η διαδικασία αν συμμετείχε και ένας γνώστης του θέματος από τον ΕΟΤ.

Οι σχολικές εκδρομές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή, ακόμη και στην μικρότερη λεπτομέρειά τους. Αλλά και με τα σημερινά ισχύοντα που θεωρούνται «ευάλωτα», δεν γνωρίζουμε αν οι προσφορές εξετάζονται από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για την τελική απόφαση.

Αλλά θα επανέλθουμε σύντομα…

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ