Ο αποκλεισμός, δια στόματος του πρωθυπουργού, της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου και του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας και η αναφορά του ότι η σύνδεση αυτή αποτελεί ένα «έργο που είναι στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας», πέρα από τις πολιτικές, έχει προκαλέσει και σοβαρές επιστημονικές αντιδράσεις.
Έμπειροι τεχνικοί και μελετητές αλλά και υψηλόβαθμοι υπηρεσιακοί παράγοντες τονίζουν ότι η επιστήμη έχει θεωρήσει απαραίτητη για το σύστημα των εθνικών μεταφορών τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου και του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας, ήδη από τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, και για το λόγο αυτό έχουν γίνει συγκεκριμένες μελέτες με τις αντίστοιχες προβλέψεις.
Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) της Ηγουμενίτσας, για παράδειγμα, που εγκρίθηκε το 1989 με απόφαση του τότε Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και αναθεωρήθηκε μερικώς το 2010 με απόφαση του τότε Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Ηπείρου, προβλέπει σε έκταση περίπου 40 στρεμμάτων, εφαπτόμενη νοτίως της Εγνατίας Οδού και κοντά στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ζώνη Σταθμού ΟΣΕ και Τερματικού Σταθμού και Αμαξοστασίου Υπεραστικής- Αστικής Συγκοινωνίας, προβλέπει δηλαδή ειδικό χώρο για την απόληξη του σιδηροδρόμου στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Το ΓΠΣ, δεν είναι κάτι το τυχαίο αλλά αποτελεί προϊόν επιστημονικής μελέτης και σχεδιασμού και καθορίζει σε μια ευρύτερη περιοχή, με προοπτική 50 ετών, τις ζώνες οικιστικής ανάπτυξης και τις ζώνες που μπορεί να υπάρξει εγκατάσταση παραγωγικών και εμπορικών δραστηριοτήτων.
Σημειώνεται ότι σταθμοί έχουν χωροθετηθεί και στην περιοχή των Ιωαννίνων και μάλιστα αυτός του λεκανοπεδίου είχε μετατραπεί σε πεδίο έντασης όταν επρόκειτο να γνωμοδοτήσουν οι τοπικές αρχές, στα τέλη της δεκαετίας του 2010.
Από την άλλη μεριά, όπως αποκάλυψε το Epiruspost, ο ΟΣΕ προετοιμάζει αυτή την περίοδο τα τεύχη δημοπράτησης για την επικαιροποίηση της οριστικής μελέτης της σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα- Ιωάννινα- Ηγουμενίτσα ώστε να βγει ο διαγωνισμός στον αέρα τις επόμενες εβδομάδες. Μάλιστα, το φετινό Φεβρουάριο, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με απόφαση του εκλεκτού του πρωθυπουργού εξωκοινοβουλευτικού υφυπουργού κ. Χρήστου Τσακίρη, που αποτελεί προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη, ενέκρινε μέσω του ΠΔΕ το ποσό των 19,2 εκατομμυρίων για τη χρηματοδότησή της.
Σύμφωνα με τις αναλύσεις στρατηγικού σχεδιασμού που έχουν γίνει, τόσο από τον ΟΣΕ, όσο και από την ΕΕ, (που έχει χρηματοδοτήσει κατά μεγάλο μέρος όλα αυτά τα χρόνια τις σχετικές μελέτες), η σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμανιού του Βόλου με το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι μείζονος σημασίας γιατί σε συνδυασμό με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Βόλου με το Λιμάνι της Λατάκκειας στη Συρία, θα αναβαθμίσει και τα δύο Λιμάνια Βόλου και Ηγουμενίτσας και θα ενισχύσει σημαντικά τον διαμετακομιστικό ρόλο της χώρας.
Η αναγκαιότητα επομένως της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου δεν μπορεί από κανέναν να αμφισβητηθεί σε επιστημονικό επίπεδο. Το αν υπάρχουν οι διαθέσιμοι πόροι για την υλοποίησή της, αυτό είναι κάτι που μπορεί να μη συμβαίνει σήμερα (αν και το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να χρηματοδοτήσει τέτοιου μεγέθους έργα), μπορεί όμως να συμβεί μετά από κάποιο διάστημα. Άλλωστε, πριν από λίγα χρόνια δεν ξέραμε ότι θα υπάρχει σήμερα Ταμείο Ανάκαμψης Ούτε φανταζόμασταν πόσο θα αναβαθμιστεί γεωστρατηγικά το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Με το να υπερασπίζεται λοιπόν κάποιος το «δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να πάμε να φτιάξουμε μία σιδηροδρομική Εγνατία προς τα δυτικά μέχρι το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας» του πρωθυπουργού και να προσπαθεί να το «κουκουλώσει», δεν προσφέρει καλή υπηρεσία στην Ήπειρο. Θα ήταν προτιμότερο να ενημερώσει τον πρωθυπουργό για το τι έχει πει η επιστήμη και το τι συμφέρει την Ήπειρο και αλλά και τη χώρα γενικότερα.