Στην Βουλή το νομοσχέδιο για τα 10 λιμάνια

ΧΡΗΜΑ

Την προσεχή Πέμπτη, 21 Φεβρουαρίου, αναμένεται να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ. (Αλεξανδρούπολη - Βόλος - Ελευσίνα - Ηγουμενίτσα -Ηράκλειο - Καβάλα - Κέρκυρα - Λαύριο - Πάτρα- Ραφήνα).

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου «Για την κύρωση των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. - Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις», εκχωρείται το δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ στην υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμανιών της χώρας, ενώ κυρώνονται όλες οι παλαιές συμβάσεις παραχώρησης των λιμανιών στους οργανισμού λιμένων.

Το ελληνικό Δημόσιο στα 10 μεγάλα λιμάνια δεν παραχωρεί την ιδιοκτησία μέσω της πώλησης ποσοστού μετοχών, όπως συνέβη με τον οργανισμό Λιμένα Πειραιά και Θεσσαλονίκης, αλλά την παραχώρηση δραστηριοτήτων.

Ο κάθε οργανισμός λιμένα αξιολογεί και προτείνει ποιες δραστηριότητες πρέπει να τεθούν σε διεθνή διαγωνισμό, με βάση το ενωσιακό και το εθνικό δίκτυο, προκειμένου να υπάρξουν υποψήφιοι επενδυτές.

Με την προωθούμενη νομοθετική διάταξη ορίζεται η καταβολή στον υποπαραχωρησιούχο αντισταθμιστικού τέλους υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος

Η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις υπο-παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων θα ανοίξει τον δρόμο για τους σχετικούς διαγωνισμούς από το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να προσελκυσθούν επενδυτές.

Η διαδικασία θα προβλέπει διεθνείς διαγωνισμούς για τις δραστηριότητες που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον κατά περίπτωση ανά λιμένα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε γραμμή προτεραιότητας από το Ταμείο έχουν μπει τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που υπολειτουργεί, καθώς έχει μόλις 7 άτομα προσωπικό, συγκεντρώνει ήδη όπως φαίνεται από δημόσιες δηλώσεις, το ενδιαφέρον για επένδυση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ άλλα λιμάνια, όπως το Λαύριο συγκεντρώνει εκδήλωση ενδιαφέροντος από πολλές χώρες για κρουαζιέρα, το λιμάνι του Βόλου για μικτές χρήσεις κοκ.

Στην Αλεξανδρούπολη η σιδηροδρομική γραμμή καθιστά ευέλικτη τη μεταφορά εμπορευμάτων προς χώρες του βορά αφού παρακάμπτεται η μεταφορά μέσω Δαρδανελλίων.

Ρόλο στα ενεργειακά μπορεί να παίξει και το λιμάνι της Καβάλας, καθώς στις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ είναι να αξιοποιήσει το σχεδόν υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της νοτίου Καβάλας ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (UGS).

Σε δεύτερη φάση εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν τα λιμάνια Κέρκυρας, Βόλου και Ελευσίνας. Η διαδικασία επιμέρους παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων των 10 λιμένων εκτιμάται ότι μπορούν να συμβάλουν στην ανάκαμψη των υποδομών της χώρας περιφερειακά και συνδυαστικά, καθώς με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων που επίσης έχει αναπτυχθεί, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί σημαντικός ενεργειακός κόμβος για την Ευρώπη και τη ΝΑ Μεσόγειο, αλλά και παράλληλα πρωταγωνιστής του διαμετακομιστικού εμπορίου από και προς την Ευρώπη.