Μισή λύση, χωρίς εγγυήσεις χρηματοδότησης, με προίκα 30 εκατομμύρια και… διόδια!

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Η δεύτερη ανάγνωση των αποτελεσμάτων της συνάντησης του «Ηπειρωτικού μετώπου» με τον Υπουργό Υποδομών που είχε ως βασικό αντικείμενο την τύχη του οδικού άξονα Ιωαννίνων- Κακαβιάς είναι δυστυχώς χειρότερη από την πρώτη. Κι αυτό για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Μπορεί οι φορείς της Ηπείρου τις τελευταίες ώρες να υποστηρίζουν ότι ανέκαθεν ο τετράιχνος σχεδιασμός αφορούσε το τμήμα Ιωάννινα- Καλπάκι, όμως η ιστορία τους διαψεύδει. Μπορεί η Ήπειρος να είναι έτοιμοι να δώσει «προίκα» 30 εκατομμύρια όμως αυτό δεν εγγυάται απολύτως τίποτα…

Μπορεί ακόμη η μεσοβέζικη λύση να ικανοποιεί αλλά τίποτα και κανένας δεν εγγυάται ότι θα εφαρμοστεί κιόλας.. Και τέλος είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν και όταν γίνει ο δρόμος θα φέρει έναν ακόμη σταθμό διοδίων!

Παίρνουμε τα πράγματα αναλυτικά…

Είναι μύθος να ισχυρίζονται σήμερα ότι ο τετράιχνος σχεδιασμός αφορούσε μόνο το τμήμα Ιωαννίνων Καλπακίου. Το 2012 όταν το Υπουργείο Υποδομών δημοπράτησε την μελέτη αφορούσε το τμήμα από την σύνδεση της Ιόνιας με την Πεδινή ως τον Μεθοριακό Σταθμό της Κακαβιάς.

Όποιος έχει αμφιβολία ή κοντή μνήμη μπορεί να δει την πλήρη προκήρυξη της μελέτης εδώ

«Το υπό μελέτη οδικό έργο του τμήματος της Ιόνιας Οδού από το τέλος Παραχώρησης έως την Κακαβιά, αποτελεί το βόρειο τμήμα της Ιόνιας Οδού, με αφετηρία τη συμβολή με την Εγνατία Οδό και κατάληξη στο Μεθοριακό Σταθμό Κακαβιάς (που είναι η κύρια πύλη σύνδεσης της Ελλάδας με την Αλβανία) και συνεπώς συμπληρώνει τους κατασκευαζόμενους μεγάλους οδικούς άξονες στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου», ανέφερε τότε η ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών. Ο προυπολογισμός της, χρήματα της Κοινότητας, έφτανε στα 3,7 εκατομμύρια ευρώ.

Αν η μελέτη αυτή, οκτώ χρόνια μετά, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και παραδοθεί προφανώς η ευθύνη ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών. Στη συνάντηση του Υπουργού με τους Ηπειρώτες δεν φαίνεται να τέθηκε τέτοιο θέμα και να δόθηκαν εξηγήσεις για την τύχη της μελέτης αυτής, που μάλλον στοίχισε και ακριβά στο ελληνικό δημόσιο.

Για την ιστορία επίσης αναφέρεται ότι το τμήμα Ιωαννίνων Κακαβιάς περιλαμβανόταν στη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και κόπηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Προφανώς ο σχεδιασμός αυτός δεν αφορούσε ούτε τρίιχνο, ούτε δίιχνο δρόμο.

Θέμα δεύτερο..

Συμφωνήθηκε στη συνάντηση με τον Υπουργό Κώστα Καραμανλή να προχωρήσει η κατασκευή με σύμβαση παραχώρησης. Αυτό από μόνο του, εάν και εφόσον εγκριθεί από την Ευρωπαική Επιτροπή σημαίνει τουλάχιστον έναν ακόμη σταθμό διοδίων. Παρά ταύτα, η Περιφέρεια Ηπείρου είναι πρόθυμη να δώσει και προίκα στον ιδιώτη που θα το κατασκευάσει και θα εισπράττει τα διόδια το ποσό των 30 εκατομμύριων από τα πενιχρά κονδύλια του ΕΣΠΑ και από τους εξαιρετικά περιορισμένους πόρους για υποδομές στην Ήπειρο.

Θέμα τρίτο

Η επιλογή να γίνει ο δρόμος μισός, μέχρι το Καλπάκι δηλαδή κι όχι μέχρι την Κακαβιά, αυτόματα δεν τον κατατάσσει στα διευρωπαικά δίκτυα. Έτσι καθίσταται πολύ δύσκολη η μελλοντική του διασύνδεση με έναν μεγάλο οδικό άξονα που θα έφτανε ως την Τεργέστη.

Θέμα τέταρτο

Ότι γίνεται μισό παραμένει μισό.. Ότι ξεκινάει κουτσουρεμένο έτσι θα μείνει.. Αν τον δρόμο τον θέλουμε για τα επόμενα δέκα χρόνια ίσως κάποιοι να είναι ευχαριστημένοι, αν τον θέλουμε και για τα επόμενα … πενήντα δεν θα έπρεπε κανένας να είναι ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα της σύσκεψης.

Επίλογος..

Το Υπουργείο Υποδομών απαντώντας στον Γιώργο Αμυρά και αποκαλύπτοντας το σχέδιο για δίιχνη κατασκευή του δρόμου Ιωαννίνων Κακαβιάς, προκάλεσε μία θύελλα αντιδράσεων. Η κατάσταση λοιπόν έπρεπε να εκτονωθεί.. Και η λύση μπορεί να αποτελεί μία πολιτική εκτόνωση.. Όμως σίγουρα δεν είναι η λύση που είχε σχεδιαστεί και αυτή που συζητιέται τα τελευταία δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια.